BUTTON_POST_REPLY 7 berichten Pagina 1 van 1
Startprobleem MGF
  • BPT
    MGF/TF First drive
    MGF/TF First drive
    BerichtenCOLON 11
    GeregistreerdCOLON zo jun 17, 2012 4:07 pm

Startprobleem MGF

door BPT » zo dec 16, 2012 8:38 pm

Hallo,
    mijn MGF-je zit met een bizar probleem...
    Als ik hem de eerste keer start, geen vuiltje aan de lucht, start direct en slaat direct aan.
    Wanneer ik na een ritje ( kort of lang, maakt niet uit ) de motor stil leggen en hem direct terug wil starten, geen teken van leven !!
    Een tijdje wachten en hij start terug... :?

Ik heb al vanalles geprobeerd en reeds een aantal zaken vernieuwd.
    Eerst dacht ik dat de accu te zwak was geworden. Dus ineens een nieuwe, iets zwaarder model geplaatst. Maar het probleem bleef.
    Dan heb ik een nieuwe starter gemonteerd.
    Minstens 10 keer na mekaar gestart, en geen probleem meer.... dacht ik :(
    Na een korte rit, motor stil en enkele ogenblikken later, weer dood.
    Nu zit er op de startrelais een klein kabeltje met een schuifklemmetje. Ik heb het idee dat als ik daar aan kom, het probleem opgelost is, maar nu dat ik dat ook heb zuiver gemaakt en beter dicht heb genepen zodat het beter zou spannen, heb ik het vandaag weer gehad.

Ik weet nu geen raad meer :cry:

Wie wel, aub...???
  • Bruno
    MGF.BE Beheerder
    MGF.BE Beheerder
    BerichtenCOLON 16480
    GeregistreerdCOLON vr jan 30, 2004 8:16 pm
    WoonplaatsCOLON "De Berg" , Belgie
    CONTACTCOLON

Re: Startprobleem MGF

door Bruno » zo dec 16, 2012 8:52 pm

temperatuursensor is een mogelijke oorzaak.
    MG's :
    - VOLCANO MGF '180' VVC / - BRGMGTF135
    Non-MG's :
    - Mercedes CLA AMG line shooting break / - Mercedes Vito 113 CDI
    Racecars :

- YELLOW MG ZR 190 / - WHITE MG ZR 190 VHPD Official cupracer / - YELLOW Rover114 Official cupracer EVO "Ex Cor Euser"/ - WHITE Rover 114 Official cupracer
  • BPT
    MGF/TF First drive
    MGF/TF First drive
    BerichtenCOLON 11

door BPT » zo dec 16, 2012 9:41 pm

En waar kan ik die dan vinden, uitmeten, checken??
    Wat is het verband met een temperatuursensor en het soms niet starten?
    RemcovanKuilenburg
    Clubshop, PR en Forum administrator
    Clubshop, PR en Forum administrator
    BerichtenCOLON 5552
    GeregistreerdCOLON wo jul 02, 2008 12:13 am
    WoonplaatsCOLON Amersfoort

door RemcovanKuilenburg » zo dec 16, 2012 10:20 pm

Dat als hij op temperatuur is een verkeerde waarde doorgeeft waardoor de auto denkt dat hij koud is. Spuit extra benzine in etc met slecht tot niet starten tot gevolg.
    MG F 1.8 MPI 1996 en winnaar Dyno 2008, 2010 en 2011
    Volvo V60 Volvo Ocean Race 2012
    Audi A3 1.6 TDI Amb. Pro line Buss. S-tronic 2011

Lid van MG Car Club UK.
  • BPT
    MGF/TF First drive
    MGF/TF First drive
    BerichtenCOLON 11

door BPT » ma dec 17, 2012 5:44 pm

Ik denk dat ik het probleem dan niet goed heb verwoord.
    Als de starter ronddraait, slaat de motor ook meteen aan.
    Het probleem is eigenlijk dat wanneer we de motor stilleggen, we hem soms ( steeds vaker ) niet meer kunnen starten omdat de starter niets meer doet.
    Als je dan aan de sleutel draait, klinkt er enkel een tik, meer niet.
    Daarom dat mijn eerste gedacht was dat de starter defect zou zijn geweest en daarom heb ik er ineens een nieuwe op gezet.
    Maar het probleem is nog net hetzelfde :(

En het rare is dat hij dan na een half uurtje terug start, zonder iets aangeraakt te hebben.

Dus dat met de temperatuursensor had best gekunt, maar dan heb je blijkbaar een slecht startende motor of een "verzopen" motor.
    Maar dat is hier dus niet het geval.

grtz
    vanspeed
    MGF/TF Enthousiast
    MGF/TF Enthousiast
    BerichtenCOLON 237
    GeregistreerdCOLON ma okt 19, 2009 9:10 pm
    WoonplaatsCOLON Hoogblokland

door vanspeed » ma dec 17, 2012 7:53 pm

Wellicht dat je alarm ecu of de inertia switch (temp gevoelig ?) de oorzaak is.
    Je krijgt dan geen spanning over het start relais heen.
    Je zou kunnen meten met spanningszoeker over pen 4 en 6 van stekker c0154 of het startrelais spanning krijg als je de sleutel in startstand houd.
    Stekker c0154 zit aan het zwarte kastje (waar 2 relais inzitten) achter de ecu.

Afbeelding

Afbeelding
    1998 mgf vvc
    fase 1: modificaties: AP big brake kit,16" multispokes (75th Anniversary) wheels,MGTF conversion,chrome sidevents
    fase 2: K&N cold air filter,52mm TB,4-2-1 manifold,D-cat,scorpion twin dual exhaust
    car audio: alpine cda-9853R

fase 3: DVA k06 kit, omega forged pistons, a Sander-head, piper vernier pulleys, EMS-4 bluetooth ecu, auto teknix road elise airbox, D1 oilcatch tank,315cc bosch ev6 injectors

Mg ZR yellow
  • schrokke
    MGF/TF Junkie
    MGF/TF Junkie
    BerichtenCOLON 644
    GeregistreerdCOLON do dec 18, 2008 10:06 pm
    WoonplaatsCOLON Kontich

door schrokke » di dec 18, 2012 9:16 pm

Dat is bij andere merken op sommige modellen een bekend probleem. De oorzaak zit dan in de voedingskabel voor de startmotor. Daar zit dan tgv corrosie een overgangsweerstand op die tgv een temperatuurstijging dan te hoog wordt waardoor de startmotor onvoldoende stroom krijgt. Je hoort dan enkel een klik van het startrelais. Eens alles afgekoeld gaat het terug vanzelf.

Er zijn 2 methode's om het na te meten.
    De beste is een Voltmeter parallelle over de dikke rode kabel te zetten en te starten. Ideaal zou u dan 0V moeten meten, maar die haal je nooit. Je zou echter niet meer dan 0,7V mogen vinden. Als je meer meet is de kabelweerstand te hoog. Op een F is deze meting wat moeilijker uit te voeren omdat de kabel nogal lang is.

Je kan nu een voltmeter op de aansluiting van de sartmoter en een goede massa zetten. Normaal meet je dan de batterijspanning. Nu moet je kijken hoever de spanning wegzakt tijdens starten. Duikt die onder de 9V mag je er vanuit gaan dat er ergens een te grote overgangsweerstand zit in de stroom toevoer.

Kijk ook eens naar de batterijklem, daar kan het ook inzitten.
    Ik weet ook niet precies waar de kabel bij de F loopt, maar als die nogal dicht langs de uitlaatcollector passeert en het hetteschild is daar weggelaten kan dat ook een oorzaak zijn.
    groetjes Herman
    MGF MPI '97 BRG
BUTTON_POST_REPLY 7 berichten Pagina 1 van 1