vraagje i.v.m ontsteking!!!!
  • Cagivist
    MGF/TF Enthousiast
    MGF/TF Enthousiast
    BerichtenCOLON 198
    GeregistreerdCOLON di apr 27, 2010 6:32 am
    WoonplaatsCOLON Groot-Bijgaarden / Vl-brabant (België)

    vraagje i.v.m ontsteking!!!!

    door Cagivist » wo nov 28, 2012 2:36 pm

    Mijn wagen is plots gestopt met rijden en heb geen ontsteking meer.
    Na alles te hebben uitgemeten, bobijn alsook kabels ; andere boegies en dergelijke te hebben veranderd, hebben we nog steeds geen vonk.

    Tijdens het starten meten we 3a4 volt op de primaire wikkeling van de bobijn.Meten we aan de aansluitfiche van de bobine tussen de positieve en rechtstreeks op chassis , bekomen we wel 12volt :roll:

    Zou de ecm invloed kunnen hebben op dit probleem???

    Weet iemand toevallig de minimumspanning voor de bobijn?(primaire).
    Wie kan ons helpen met enige ervaring :oops:
    Bedankt op voorhand mensen.
  • Avatar gebruiker
    peter.evers
    MGF/TF First drive
    MGF/TF First drive
    BerichtenCOLON 24
    GeregistreerdCOLON ma nov 19, 2012 12:57 pm

    vraagje i.v.m ontsteking!!!!

    door peter.evers » wo nov 28, 2012 3:05 pm

    Je hebt geen vonk op geen enkele bougie?



    Sent from my iPad using Tapatalk
  • Avatar gebruiker
    Carl
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 3916
    GeregistreerdCOLON vr aug 31, 2007 11:06 am
    WoonplaatsCOLON Deurne (Antwerpen)-België
    CONTACTCOLON

    Re: vraagje i.v.m ontsteking!!!!

    door Carl » wo nov 28, 2012 3:40 pm

    Veel voorkomend probleem bij een MPi schijnt de rotor te zijn (in de verdelerkap)

    bij andere versies heb je andere mogelijkheden:
    geef misschien even mee welke versie je hebt, jaartal en type motor. (en dan bedoel ik niet 1800cc, dat zijn ze (bijna) allemaal ) dan kunnen we beter adviseren :-)
    MGF 1999 1.8iVVC LHD pearlescent British Racing Green 75th anniversary multi-spoke wheels, 75th edition, no LE ! mods: white front indicators, cat bypass , 150 BHP, TF steering Rack, Green/black leather interior.
    MGF 1996 1.8iVVC RHD Metallic British Racing Green . VVC velgen, NO mods.
    todo: genoeg voor de volgende jaren .

    Save nature ! Drive a GREEN car!
  • Cagivist
    MGF/TF Enthousiast
    MGF/TF Enthousiast
    BerichtenCOLON 198
    GeregistreerdCOLON di apr 27, 2010 6:32 am
    WoonplaatsCOLON Groot-Bijgaarden / Vl-brabant (België)

    Re: vraagje i.v.m ontsteking!!!!

    door Cagivist » wo nov 28, 2012 3:47 pm

    Is een mpi van 1996 en heb de rotor alsook verdelerkap al veranderd.
    Andere kabels gestoken, de bobijn is ook nieuw en noppes geen vonk op geen enkele bougie.
  • Avatar gebruiker
    Carl
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 3916
    GeregistreerdCOLON vr aug 31, 2007 11:06 am
    WoonplaatsCOLON Deurne (Antwerpen)-België
    CONTACTCOLON

    Re: vraagje i.v.m ontsteking!!!!

    door Carl » wo nov 28, 2012 4:48 pm

    nog een mogelijkheid is de positiesensor, maar ik heb totaal geen idee waar die bij een F zit.

    Als de ECU geen positie doorkrijgt kan hij ook geen timing voor de bougies weten.
    MGF 1999 1.8iVVC LHD pearlescent British Racing Green 75th anniversary multi-spoke wheels, 75th edition, no LE ! mods: white front indicators, cat bypass , 150 BHP, TF steering Rack, Green/black leather interior.
    MGF 1996 1.8iVVC RHD Metallic British Racing Green . VVC velgen, NO mods.
    todo: genoeg voor de volgende jaren .

    Save nature ! Drive a GREEN car!
  • Cagivist
    MGF/TF Enthousiast
    MGF/TF Enthousiast
    BerichtenCOLON 198
    GeregistreerdCOLON di apr 27, 2010 6:32 am
    WoonplaatsCOLON Groot-Bijgaarden / Vl-brabant (België)

    Re: vraagje i.v.m ontsteking!!!!

    door Cagivist » do nov 29, 2012 7:08 pm

    Carl, ik vermoed dat je dit bedoelt crankshaft position sensor? Die zou tegen het vliegwiel moeten zitten.We gaan dit morgen bekijken en hopelijk ligt daar het probleem.Anders weten we het absoluut niet meer :?
    Laat de evolutie wel weten...

    Bedankt voor het meedenken.
  • Avatar gebruiker
    Carl
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 3916
    GeregistreerdCOLON vr aug 31, 2007 11:06 am
    WoonplaatsCOLON Deurne (Antwerpen)-België
    CONTACTCOLON

    Re: vraagje i.v.m ontsteking!!!!

    door Carl » do nov 29, 2012 11:16 pm

    Ik bedoel idd deze sensor.
    Hopelijk komt er een duidelijke oorzaak naar boven nu.

    Succes!
    MGF 1999 1.8iVVC LHD pearlescent British Racing Green 75th anniversary multi-spoke wheels, 75th edition, no LE ! mods: white front indicators, cat bypass , 150 BHP, TF steering Rack, Green/black leather interior.
    MGF 1996 1.8iVVC RHD Metallic British Racing Green . VVC velgen, NO mods.
    todo: genoeg voor de volgende jaren .

    Save nature ! Drive a GREEN car!
  • schrokke
    MGF/TF Junkie
    MGF/TF Junkie
    BerichtenCOLON 644
    GeregistreerdCOLON do dec 18, 2008 10:06 pm
    WoonplaatsCOLON Kontich

    Re: vraagje i.v.m ontsteking!!!!

    door schrokke » vr nov 30, 2012 9:26 am

    Je zou eerst eens moeten nazien of je nog inspuiting hebt. Als je beide mist kan je gaan zoeken naar een sensor probleem, de startonderbreker of een voeding probleem voor het MEMS. Meest waarschijnlijke is dan idd de krukas positiesensor. Maar ook de nokkenas sensor of een kompleet doorgeslagen temperatuursensor kunnen dit probleem veroorzaken.

    Als je enkel geen ontsteking hebt, vallen missende sensors buiten verdenking. Blijkbaar is alles van het hoogspannings gedeelte al vervangen, dus ook dat kan uitgesloten worden. Er blijft enkel dan sturing en voeding over.
    Sturing is het makkelijkst te controleren door een LEDlampje parallelle over de min van de bobijn en de massa te zetten. Alle aansluitingen moeten intact blijven. Als de LED knippert bij starten van de motor is er sturing aanwezig. Als de LED helemaal niets doet, is er geen voeding van de bobijn.

    Ik begrijp alleen niet goed hoe ge die voeding hebt gemeten. Primaire wikkeling = klem 15(plus) en massa. Daar moet ge minimaal 9V tijdens starten meten. Je kan best eens vanuit een goede 12V aansluiting een brug leggen naar klem 15 van de bobijn, om zeker te zijn dat de voeding OK is.

    Als er inspuiting, voeding van MEMS en bobijn is en geen aansturing kan je stilaan gaan vrezen voor de eindtrap in het MEMS. Tenzij er een naderhand bijgeplaatste sartonderbreker/alarm instaat. Het zou dan wel eens kunnen dat die enkel op de ontsteking is gezet.
    groetjes Herman
    MGF MPI '97 BRG
  • Avatar gebruiker
    peter.evers
    MGF/TF First drive
    MGF/TF First drive
    BerichtenCOLON 24
    GeregistreerdCOLON ma nov 19, 2012 12:57 pm

    vraagje i.v.m ontsteking!!!!

    door peter.evers » vr nov 30, 2012 10:32 am

    MEMS functioneert ook prima zonder de nokkenassensor. Bij een T serie kun je de krukassensor OF de nokkenassensor losmaken zonder problemen.


    Sent from my iPad using Tapatalk
  • Cagivist
    MGF/TF Enthousiast
    MGF/TF Enthousiast
    BerichtenCOLON 198
    GeregistreerdCOLON di apr 27, 2010 6:32 am
    WoonplaatsCOLON Groot-Bijgaarden / Vl-brabant (België)

    Re: vraagje i.v.m ontsteking!!!!

    door Cagivist » vr nov 30, 2012 2:23 pm

    We ontvangen geen massasignaal (uitgang klem 25 op de mems).
    De positiesensor van de krukas geeft 1200ohm door, dus naar alle waarschijnlijkheid moet die dan toch naar behoren functioneren of missen we hier iets????
  • schrokke
    MGF/TF Junkie
    MGF/TF Junkie
    BerichtenCOLON 644
    GeregistreerdCOLON do dec 18, 2008 10:06 pm
    WoonplaatsCOLON Kontich

    Re: vraagje i.v.m ontsteking!!!!

    door schrokke » vr nov 30, 2012 2:33 pm

    Volgens mij heeft een MEMS1.9 een krukassensor nodig, zonder deze sensor doet die niets.
    Nokkenas sensor kan deze mss wel missen, dit hangt af of die sequentiele inspuiting heeft of niet. Als deze sensor uitvalt tijdens bedrijf zal het MEMS wel verder kunnen. Maar starten zonder deze sensors betwijfel ik sterk.

    ECM's zijn in de loop der jaren geëvolueerd. Bij de eerste serie's mochten er niet te veel sensor's uitvallen of het boeltje draaide niet meer. Hoever een MEMS1.9 staat weet ik niet. Vandaar dat ik enkele mogelijke sensors vermeld heb. Kwestie van zeker te zijn alvorens je kosten maakt.
    MEMS3 zou idd al zo ver kunnen staan dat deze kan draaien zonder krukassensor. Maar dan toch niet probleemloos. Hij zal minstens in noodloop draaien en het MIL lampje zal branden.
    groetjes Herman
    MGF MPI '97 BRG
  • schrokke
    MGF/TF Junkie
    MGF/TF Junkie
    BerichtenCOLON 644
    GeregistreerdCOLON do dec 18, 2008 10:06 pm
    WoonplaatsCOLON Kontich

    Re: vraagje i.v.m ontsteking!!!!

    door schrokke » vr nov 30, 2012 2:40 pm

    Klem 25 moet ik eerst eens op schema zien waar die voor dient.
    Positiesensors moeten op hun werking gecontroleerd worden met een scope. Een weerstandsmeting zegt niet zo veel, tenzij die volledig om zeep is.
    groetjes Herman
    MGF MPI '97 BRG
  • schrokke
    MGF/TF Junkie
    MGF/TF Junkie
    BerichtenCOLON 644
    GeregistreerdCOLON do dec 18, 2008 10:06 pm
    WoonplaatsCOLON Kontich

    Re: vraagje i.v.m ontsteking!!!!

    door schrokke » vr nov 30, 2012 7:07 pm

    Ik heb eens op een schema gekeken, een MPI heeft geen nokkenas sensor. Dus zonder krukassensor draait de motor niet.

    Blijft de vraag of er injectiesturing is, als die er ook niet is word het gokken en de krukassensor vervangen of op zoek gaan naar een T4.
    groetjes Herman
    MGF MPI '97 BRG
  • Cagivist
    MGF/TF Enthousiast
    MGF/TF Enthousiast
    BerichtenCOLON 198
    GeregistreerdCOLON di apr 27, 2010 6:32 am
    WoonplaatsCOLON Groot-Bijgaarden / Vl-brabant (België)

    Re: vraagje i.v.m ontsteking!!!!

    door Cagivist » za dec 01, 2012 1:26 pm

    Ik ga voor alle zekerheid toch maar andere sensor bestellen.
    I.v.m de ecu: Kan je die gewoon veranderen, indien het dezelfde nummer is.Daarmee bedoel ik plug and play? Dan zou ik dat ook nog willen proberen.
    Indien dit geen oplossing biedt, zal het T4 worden en dus naar de garage slepen zijn vrees ik.
    Wordt vervolgd...
  • Avatar gebruiker
    Carl
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 3916
    GeregistreerdCOLON vr aug 31, 2007 11:06 am
    WoonplaatsCOLON Deurne (Antwerpen)-België
    CONTACTCOLON

    Re: vraagje i.v.m ontsteking!!!!

    door Carl » za dec 01, 2012 4:41 pm

    ECU 1:1 vervangen is geen optie, je moet ook de 5as (alarmmodule) mee vervangen, ofwel de ecu terug synchroniseren met behulp van T4 of alternatief. (bvb met de faultmate)

    luister toch nog eens naar Schrokke ivm de inspuiting:
    indien de sensor defect is is er ook geen inspuiting en dan heb je aan de uitlaat ook geen benzinelucht. Eenvoudig zonder meettoestellen vast te stellen. (snif)
    Indien de ecu defect is enkel op gebied van ontsteking dan is er wél benzinelucht.
    MGF 1999 1.8iVVC LHD pearlescent British Racing Green 75th anniversary multi-spoke wheels, 75th edition, no LE ! mods: white front indicators, cat bypass , 150 BHP, TF steering Rack, Green/black leather interior.
    MGF 1996 1.8iVVC RHD Metallic British Racing Green . VVC velgen, NO mods.
    todo: genoeg voor de volgende jaren .

    Save nature ! Drive a GREEN car!

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 13 en 0 gasten