koelprobleem?
  • Avatar gebruiker
    gille
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 1223
    GeregistreerdCOLON ma apr 18, 2011 10:16 pm
    WoonplaatsCOLON as limburg

    koelprobleem?

    door gille » wo aug 08, 2012 8:20 pm

    Ik blijf problemen hebben als ik eens doorrij met de f,
    als ik ietsjes langer meer als zeg maar 3000rpm doe is de motor zo
    oververhit,
    volgens de garagist gaat het fout bij een koelleiding in de motorblok
    die de cylinders moet koelen,deze zou verroest zijn in de blok zelf.
    Deze leiding zou ergens bij de waterpomp moeten vertrekken naar de cyliders.
    Als ik rustig rij dan is er geen probleem.
    Ik heb ook al eens aangehaald dat er bij hogere toeren +3000 dus geen
    circulatie meer is in het expantievat?? zijn deze 2 problemen verwant??
    deze circulatie heb ik wel gewoon bij de tf.
    iemand met dit probleem bekend? en een oplossing eventueel bruno bv.???

    alvast dank om mee te denken. gille
    mg f Trophy 160 2001 83.000km.
    emgeeke voor als het nat mag zijn.
    ford C max voor het winkelen
  • Avatar gebruiker
    Carl
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 3916
    GeregistreerdCOLON vr aug 31, 2007 11:06 am
    WoonplaatsCOLON Deurne (Antwerpen)-België
    CONTACTCOLON

    Re: koelprobleem?

    door Carl » wo aug 15, 2012 1:48 am

    Nieuw dopje op het expansievat monteren?
    zeker van zijn dat je koelvloeistof gebruikt en geen water?
    verstopte jiggle valves?
    radiator verstopt?
    slecht ontlucht?

    Het zijn maar een paar dingen die uit ervaring naar boven komen.. Ze komen erg vaak terug op MGF fora, dus je bent niet echt de eerste die dit memaakt. En niet de eerste die na verloop van tijd erkent dat hij niet goed gelezen heeft hoe er moet ontlucht worden. Of die lekdichtspul heeft gebruikt.
    MGF 1999 1.8iVVC LHD pearlescent British Racing Green 75th anniversary multi-spoke wheels, 75th edition, no LE ! mods: white front indicators, cat bypass , 150 BHP, TF steering Rack, Green/black leather interior.
    MGF 1996 1.8iVVC RHD Metallic British Racing Green . VVC velgen, NO mods.
    todo: genoeg voor de volgende jaren .

    Save nature ! Drive a GREEN car!
  • Avatar gebruiker
    gille
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 1223
    GeregistreerdCOLON ma apr 18, 2011 10:16 pm
    WoonplaatsCOLON as limburg

    Re: koelprobleem?

    door gille » do aug 16, 2012 7:24 pm

    Nieuw dopje op het expansievat monteren?
    is gebeurd
    zeker van zijn dat je koelvloeistof gebruikt en geen water?
    110%
    verstopte jiggle valves?
    allen gecontroleerd,vandaag nog
    radiator verstopt?
    volledig zuiver
    slecht ontlucht?
    zou kunnen maar....

    Het zijn maar een paar dingen die uit ervaring naar boven komen.. Ze komen erg vaak terug op MGF fora, dus je bent niet echt de eerste die dit memaakt. En niet de eerste die na verloop van tijd erkent dat hij niet goed gelezen heeft hoe er moet ontlucht worden. Of die lekdichtspul heeft gebruikt.

    Ik denk toch meer en meer dat dit probleem te maken heeft met een ander probleem,en wel
    dat er bij meer als 2500rpm geen circulatie meer is in het expantievatje.
    Als ik het koelsysteem goed bekijk dat ljikt me dat: als er geen circulatie in het expantievat is
    er ook geen circulatie door de motorblok gaat,dat dus het water gewoon stil staat,en dus zeer snel zal verhitten.
    Mijn gedacht: zou het kunnen zijn dat de waterpomp er om een of andere reden bij hogere
    toeren stopt met ronddraaien,defecte schoepen ofzo??? waterpomp steekt er nog maar pas in, maar het kan natuurlijk altijd een met 'n fout zijn of???

    Als ik zorg dat ik onder de 2500rpm blijf kan ik makkelijk naar de zee rijden,van hier toch +200km.
    Maar als ik 'n beetje doorrij moet ik na zo'n 50 km aan de kant omdat mijn watertemp. de hoogte inschiet. en dan zit er ook weer een hoop lucht in het koelsysteem.
    mg f Trophy 160 2001 83.000km.
    emgeeke voor als het nat mag zijn.
    ford C max voor het winkelen
  • Avatar gebruiker
    Carl
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 3916
    GeregistreerdCOLON vr aug 31, 2007 11:06 am
    WoonplaatsCOLON Deurne (Antwerpen)-België
    CONTACTCOLON

    Re: koelprobleem?

    door Carl » do aug 16, 2012 9:31 pm

    Ik heb compleet hetzelfde gehad. Ook bij mij stopt het water met lopen als je boven een bepaald toerental komt, dit is geen probleem.
    Bij mij was het opgelost toen ik een nieuwe stop op het expansievat zette, goed koelmiddel gebruikte en een nieuwe radiator met nieuwe ventilatoren stak en de jiggle valves (meervoud) proper maakte. De valves waren verstopt door lekdichtmiddel. De radiator bleek lucht door te geven, maar toen er water doorheen moest bleek die toch totaal niet te werken. Heb er mezelf gek naar gezocht.
    De kans dat de waterpomp het boven een bepaald toerental plots niet meer doet is onbestaande. De pompen gaan maar op 2 manieren defect: ofwel beginnen ze te lekken ofwel blokkeren ze en dan gaat je distributie eraan. Wegroesten zou eventueel nog kunnen bij een erg oude F die heel lang zonder koelmiddel is weggezet, maar dat is in jouw geval dus zeker niet. Bovendien zou je dan geen circulatie bij laag toerental hebben.

    In jouw geval zou ik toch eerst en vooral de radiator verdenken. En zeker toch nog eens een derde stop van het expansievat proberen. oh ja : en telkens! erg grondig ontluchten tot je het probleem gevonden hebt....

    In de denkoefening helpt het om te weten dat koelvloeistof pas bij 120° ofzo kookt, en zelfs nog hoger indien onder druk. Water, atmosferisch dan, kookt op 100° en de thermostaat gaat pas open op 108°
    MGF 1999 1.8iVVC LHD pearlescent British Racing Green 75th anniversary multi-spoke wheels, 75th edition, no LE ! mods: white front indicators, cat bypass , 150 BHP, TF steering Rack, Green/black leather interior.
    MGF 1996 1.8iVVC RHD Metallic British Racing Green . VVC velgen, NO mods.
    todo: genoeg voor de volgende jaren .

    Save nature ! Drive a GREEN car!
  • Avatar gebruiker
    gille
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 1223
    GeregistreerdCOLON ma apr 18, 2011 10:16 pm
    WoonplaatsCOLON as limburg

    Re: koelprobleem?

    door gille » vr aug 17, 2012 4:31 pm

    dank je carl
    van alles wat jij hier opsomt blijft dan voor mij enkel nog de jiggle valve over denk ik zo,
    de radiator pas volledig zuiver gemaakt, als ik er boven al maar gewoon een glas water inkap
    liep deze er onder zo weer uit.
    de jiggle valve die op de motorblok zit: als ik hier met iets insteek dan loopt er mooi vloeistof uit
    en deze op de koelleiding zelf: deze is nieuw sinds enkele maanden,ik heb deze toch nagekeken
    maar lijkt me ok,zitten 3 kleine gaatjes in, en 1 kogel. vind ik wel een beetje raar,maar ook de oude had dezelfde gaatjes en maar 1 kogel.
    had jij ook het punt dat je in lage toeren wel geoon kon blijven rijden,maar in hoge toeren niet??
    thx gille
    mg f Trophy 160 2001 83.000km.
    emgeeke voor als het nat mag zijn.
    ford C max voor het winkelen
  • Avatar gebruiker
    Carl
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 3916
    GeregistreerdCOLON vr aug 31, 2007 11:06 am
    WoonplaatsCOLON Deurne (Antwerpen)-België
    CONTACTCOLON

    Re: koelprobleem?

    door Carl » za aug 18, 2012 3:36 pm

    Ja, Stationnair kon de motor blijven draaien zonder problemen, maar beetje gas geven deed de boel koken.
    Menig mens die kwam "helpen" stelde de diagnose: HGF, maar ik ben koppig (als ik ben) blijven doorgaan en kan je met zekerheid vertellen dat ik geen HGF had, want ik heb sinds het euvel opgelost werd toch een slordige 20.000 km (en bijna 4 jaar) zonder motorische problemen gereden - pas nu heb ik problemen met mijn CO gehalte, maar dat heeft er uiteraard niks mee te maken.

    De jiggle valve met kogel kan je best testen door erin te blazen, in de ene richting gaat dat vlot, in de andere niet. Ik zou toch nog eens voor een andere koelvloeistofdop gaan, het is een gekend euvel dat die soms niet goed zijn, misschien is de nieuwe toevallig niet ok en dan blijf je zoeken.
    De radiator bij mij was wel degelijk verstopt. toen ik de tuinslang gebruikte om de radiator te vullen kon ik hem in één richting vlot laten doorlopen, maar in de andere richting blokkeerde het en kon ik de radiator vullen zonder de andere opening af te dekken. Er kwam slechts een klein straaltje uit. Zeer bizar allemaal en gedeeltelijk onverklaarbaar, maar het was wel zo. Let ook op dat de radiator van de F mogelijks niet logisch aangesloten is wat toevoer en afvoer betreft. Ik heb een bang vermoeden dat het koude water bovenaan afgevoerd wordt - heb dit nog nooit verder onderzocht, maar ik herinner me dat ik iets onlogisch vond.

    Pas met dit probleem wel enorm op, want ik kan me indenken dat de motor op het moment dat het koelwater begint te koken een enorme thermische schok krijgt en een HGF wordt zeker veroorzaakt door zulke mechanismes. Ik heb toen geluk gehad, maar dit geldt niet als een stelregel.

    Veel succes met het zoeken naar de oorzaak, blijf voorzichtig volhouden en je zal vinden! Heb ik ook gedaan en was eerlijk gezegd achteraf een leuke uitdaging, maar op het moment zelf "deep shit"
    MGF 1999 1.8iVVC LHD pearlescent British Racing Green 75th anniversary multi-spoke wheels, 75th edition, no LE ! mods: white front indicators, cat bypass , 150 BHP, TF steering Rack, Green/black leather interior.
    MGF 1996 1.8iVVC RHD Metallic British Racing Green . VVC velgen, NO mods.
    todo: genoeg voor de volgende jaren .

    Save nature ! Drive a GREEN car!
  • Avatar gebruiker
    D.B.C.
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 1123
    GeregistreerdCOLON do dec 03, 2009 12:56 am
    WoonplaatsCOLON Bussum
    CONTACTCOLON

    Re: koelprobleem?

    door D.B.C. » za aug 18, 2012 8:09 pm

    Ik heb nu al 2 keer gehad dat mn koelvloeistof begon te koken, toevallig vanmiddag weer en even verder op stond de ANWB en die heb ik er bij gehaald en die zei dat het zeer waarschijnlijk mn thermostaat zou zijn.
    Ik had ook geen circulatie in mn vloeistof, dus ik laat dat van de week effe na kijken.
    Mods: Trophy Inserts, Bonnet Air Vents, Side Air Scoops, Spoiler, 17'' AZEV.
  • Avatar gebruiker
    gille
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 1223
    GeregistreerdCOLON ma apr 18, 2011 10:16 pm
    WoonplaatsCOLON as limburg

    Re: koelprobleem?

    door gille » za aug 18, 2012 10:29 pm

    het punt geen circulatie bij hoge toeren lijkt me bij nadere controle toch normaal,
    ik had hier nog zo'n jiggle valve liggen (deze die op de darm zit) en...
    heb deze eens geopereerd,als er hoge druk(zeer sterk blazen) op komt zit er een kogel in die de toevoer naar het expantievat afsluit.
    de thermostaat?? deze ga ik er volgende week uitgooien,en dan ff zonder rijden een zien als dit iets oplost,een ander gegeven welk ik van een monteur meegekregen heb was:
    dat het goed aan de verwarmingsradiator zou kunnen liggen.als dus de thermostaat niet geholpen heeft is dat het volgende.
    ik ga dan de aanvoer en retour van de radiator een met elkaar verbinden,radiator afkoppelen zeg maar. goed om te testen nu het nog lekker warm is.
    ps. DBC ook geen circulatie als de motor stationair draait??
    mg f Trophy 160 2001 83.000km.
    emgeeke voor als het nat mag zijn.
    ford C max voor het winkelen
  • Avatar gebruiker
    D.B.C.
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 1123
    GeregistreerdCOLON do dec 03, 2009 12:56 am
    WoonplaatsCOLON Bussum
    CONTACTCOLON

    Re: koelprobleem?

    door D.B.C. » zo aug 19, 2012 1:30 am

    Ja dan wel, maar zodra ik gas geef, helemaal niets, maar soms wel en tijdens het probleem niet.
    Mods: Trophy Inserts, Bonnet Air Vents, Side Air Scoops, Spoiler, 17'' AZEV.
  • Avatar gebruiker
    Carl
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 3916
    GeregistreerdCOLON vr aug 31, 2007 11:06 am
    WoonplaatsCOLON Deurne (Antwerpen)-België
    CONTACTCOLON

    Re: koelprobleem?

    door Carl » zo aug 19, 2012 3:44 pm

    Ik had ook een thermostaat liggen om te vervangen, maar gezien de plaats heb ik gekozen om het radiatorcircuit eerst te testen en dat was bingo. De thermostaat zit er nog altijd in en werkt nog altijd prima.
    MGF 1999 1.8iVVC LHD pearlescent British Racing Green 75th anniversary multi-spoke wheels, 75th edition, no LE ! mods: white front indicators, cat bypass , 150 BHP, TF steering Rack, Green/black leather interior.
    MGF 1996 1.8iVVC RHD Metallic British Racing Green . VVC velgen, NO mods.
    todo: genoeg voor de volgende jaren .

    Save nature ! Drive a GREEN car!
  • Avatar gebruiker
    gille
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 1223
    GeregistreerdCOLON ma apr 18, 2011 10:16 pm
    WoonplaatsCOLON as limburg

    Re: koelprobleem?

    door gille » zo aug 19, 2012 9:19 pm

    Ik ga hier toch maar rekening mee houden Carl thumbsup ,zal eerst nog eens de radiatoren
    nakijken. eerst de koelradiator, en dan die voor de verwarming.
    Ik denk dat ik het goed gedaan ga krijgen via de buizen onder de wagen,ttz zonder de radiator
    volledig uit te moeten bouwen.
    En in het slechte geval ga ik eens proberen met "leenstukken" van de tf die hier nog staat.
    ps. mischien kan je me op onderstaande wel 'n antwoord kwijt,
    de jiggle-valve die bij de inlaat collector zit:
    Als ik van deze de koeldarm afkoppel kan ik in het pinnetje een dun voorwerk steken waardoor
    er koelvloeistof uitloopt,ik veronderstel dat dit normaal is?
    thx gille.

    En davy...ik denk dat het bij jou wel goed zit als er bij motorbelasting geen water meer in het expantievat stroomt.
    mg f Trophy 160 2001 83.000km.
    emgeeke voor als het nat mag zijn.
    ford C max voor het winkelen
  • Avatar gebruiker
    Carl
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 3916
    GeregistreerdCOLON vr aug 31, 2007 11:06 am
    WoonplaatsCOLON Deurne (Antwerpen)-België
    CONTACTCOLON

    Re: koelprobleem?

    door Carl » ma aug 20, 2012 12:46 pm

    gille schreefColonAls ik van deze de koeldarm afkoppel kan ik in het pinnetje een dun voorwerk steken waardoor er koelvloeistof uitloopt,ik veronderstel dat dit normaal is?

    Normaal zou bij deze de koelvloeistof moeten blijven lopen dacht ik, enkel bij degene met het balletje in aan de andere kant is one-way voor water en both way voor lucht.
    Je kan de one-way best testen door er een darmpje op te zetten en er een klein beetje in te blazen, de lucht komt terug, het water niet. Ik heb behoorlijk wat moeite moeten doen om het proper te krijgen door de smurrie van het lekdichtingsmiddel dat vroeger gebuikt was. Gebruik deze producten NOOIT in een F!

    Het klepje werkt met een drijvend balletje dat bovenaan afdicht als er water vanonderuit komt. als er enkel lucht onder zit drijft het balletje niet en wordt de lucht naar het reservoir afgelaten tot er terug water onderaan komt. beetje als een vlotter van de toiletspoeling, maar toch anders.
    MGF 1999 1.8iVVC LHD pearlescent British Racing Green 75th anniversary multi-spoke wheels, 75th edition, no LE ! mods: white front indicators, cat bypass , 150 BHP, TF steering Rack, Green/black leather interior.
    MGF 1996 1.8iVVC RHD Metallic British Racing Green . VVC velgen, NO mods.
    todo: genoeg voor de volgende jaren .

    Save nature ! Drive a GREEN car!
  • Avatar gebruiker
    gille
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 1223
    GeregistreerdCOLON ma apr 18, 2011 10:16 pm
    WoonplaatsCOLON as limburg

    Re: koelprobleem?

    door gille » di aug 21, 2012 9:17 pm

    Het klepje werkt met een drijvend balletje dat bovenaan afdicht als er water vanonderuit komt. als er enkel lucht onder zit drijft het balletje niet en wordt de lucht naar het reservoir afgelaten tot er terug water onderaan komt. beetje als een vlotter van de toiletspoeling, maar toch anders.
    Ik kan je zeggen dat ik hier zo'n klepje volledige gemolesteerd heb,er zat:hier althans
    een ijzeren balletje in welk als er veel druk op het water kwam omhooggedruk wordt en daardoor de toevoer naar het expantievatje afsluit.
    Zal het dan mischien toch aan de andere ontluchter liggen?
    Deze die bij de inlaat colector zit,en waar bij mij dus geen water doorloopt tenzij ik met iets
    in de valve druk??
    mg f Trophy 160 2001 83.000km.
    emgeeke voor als het nat mag zijn.
    ford C max voor het winkelen
  • gkleinsc
    MGF/TF First drive
    MGF/TF First drive
    BerichtenCOLON 3
    GeregistreerdCOLON vr jan 07, 2011 3:29 pm

    Re: koelprobleem?

    door gkleinsc » di aug 21, 2012 9:55 pm

    Hoi. Afgelopen dagen problemen met koeling gehad met mijn MGF. Bij een wat langere rit ging de temperatuur omhoog en vervolgens koken. Het was natuurlijk heel warm (38 graden) Was al benauwd voor HGF. Toch radiateur goed bekeken, bleken veel lamellen los te zitten. Nieuwe gemonteerd en over was het probleem. Kan nu weer zo hard als ik wil al is het nog zo warm. Dus kijk altijd goed je radiateur na, al zien ze er op afstand of door de grille nog goed uit, als er veel lamellen los zitten verliest hij zijn koelend vermogen en loop de zaak te warm.
    Veel succes.
    Gertjan
    :D
    Driving is fun (in UK)
  • Avatar gebruiker
    D.B.C.
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 1123
    GeregistreerdCOLON do dec 03, 2009 12:56 am
    WoonplaatsCOLON Bussum
    CONTACTCOLON

    Re: koelprobleem?

    door D.B.C. » di aug 21, 2012 10:01 pm

    Bij mij was het probleem volgens de man van de ANWB dat de klep niet open ging van de thermostaat en er dus ook geen circulatie richting de radiator was en daardoor te veel druk opbouwde en er alles uit spuwde.

    Ik denk niet dat het de radiator zal zijn, want volgens mij was deze bij mij nog vrij nieuw
    Mods: Trophy Inserts, Bonnet Air Vents, Side Air Scoops, Spoiler, 17'' AZEV.

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 13 en 0 gasten