BUTTON_POST_REPLY 12 berichten Pagina 1 van 1
Motor tuning
  • Avatar gebruiker
    Gydotron
    MGF/TF Die Hard
    MGF/TF Die Hard
    BerichtenCOLON 359
    GeregistreerdCOLON vr apr 06, 2012 4:55 pm
    WoonplaatsCOLON Wijnegem
    CONTACTCOLON

    Motor tuning

    door Gydotron » za jul 28, 2012 10:33 am

    Het kriebelt wel eens om wat meer pk's uit ons MGF motorblokje te halen.

    Ik denk soms wel eens aan volgende pistes.

    -Nml de onze gewoon doorverkopen en een VVC type kopen. Dat is natuurlijk ingrijpend en we zijn ondertussen bezig met de wagen zo goed mogelijk in orde te brengen. (zou ik direct de TF van Bruno kopen :-) )

    -Ik zou ook een motorwissel kunnen uitvoeren en er een VVC blok insteken.
    Uiteraard een serieuze ingreep! Trouwens er zijn er die dat doen en zwijgen als een graf op de keuring, men gaat er van uit dat men het toch niet merkt. Die kans is groot maar het geeft mij geen goed gevoel. Hoe moet je dan zoiets "legaliseren"?

    -Ik heb ook gezien dat sommige het 120pK blok kriebelen. Ik lees dat een 52mm gasklep wel onderin wat meer geeft (heb ik liggen en nog niet gemonteerd). Wat ook kan is chip tuning. Ik heb daar volgende ervaring mee, wij hadden een Alfa Romeo 156 JTD en die is tot 130pK gebracht. Dat ding reed veel sportiever en had duidelijk meer koppel en pk's. Maar dat was een diesel.
    Zijn er mensen die met chiptuning ervaring hebben en indien zo welke?

    Grtn Guido & Katrien
    MGF
  • Kasper
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 5017
    GeregistreerdCOLON ma sep 06, 2004 9:43 pm
    WoonplaatsCOLON Veghel (N.Br. NL)

    Re: Motor tuning

    door Kasper » za jul 28, 2012 11:30 am

    Je geeft zelf aan dat de keuring in Belgie voor je een probleem is, het is dus zaak om binnen die grenzen te gaan spelen.

    Chip tuning kan op de latere modellen maar zeker niet op de oudere, het is echter niet zoals bij Diesels dat je enorme stappen maakt. Ik heb er zelf geen ervaring mee ('96 Mk1) maar velen in de UK hebben het al gedaan.

    Je kunt het ook anders stellen:

    Als je gewoon rijdt, in Nederland noemen we dat het "Nieuwe" rijden, bij 2500 RPM opschakelen, stap daar eens vanaf en wen je aan om in een lagere versnelling te gaan rijden. Gebruik constant het gebied van 4000+ RPM. Vraag dan af waar je meer behoefte aan hebt: puur vermogen of remvermogen en een betere wegligging. Heus 120 pk is als ze aangesproken wordt meer dan het gros van de automobilisten aan kan.........

    Verschil VVC - Mpi. de laatste draait iets meer toeren bij dezelfde snelheid, ik denk dat je in absolute cijfers teleurgesteld zult zijn in het daadwerkelijke verschil, (mits de MPi goed is en lekker toeren draait, dat wil niet altijd het geval zijn) De subjectieve ervaring is anders omdat het vvc mechanisme juist bij de hoge toeren een toegevoegd effect heeft, dan rijdt je 80 kmh+ in de tweede versnelling. (zie wat ik hierboven schreef)

    52 mm gasklep: zeker doen, in mijn vvc gaf dat juist het gevoelsmatige duwtje in combinatie met de K&N om juist meer trekkracht onderin te krijgen. Iets waar je in dagdageljks verkeer nooit genoeg van kunt hebben. De praktische voordelen zijn duidelijk, voordat een auto 4000 RPM doet gaat ie toch eerst door het lagere bereik.
    MGFvvc '96 Charcoal met een heleboel mods - MGCGT '68 Tartan met wat mods -
    MGTF '05 BRG HFF inmiddels niet meer volledig origineel
  • Bruce
    Erelid
    Erelid
    BerichtenCOLON 7787
    GeregistreerdCOLON vr jul 29, 2005 11:39 am
    WoonplaatsCOLON Zevenhuizen (NL)

    Re: Motor tuning

    door Bruce » za jul 28, 2012 12:17 pm

    Twee vragen die je moet beantwoorden,

    1) Wat is je doel?
    Meer vermogen\koppel onderin, of juist bovenin

    2) Wat is je budget?

    Met deze twee antwoorden is heel makkelijk een plan samen te stellen.
    Witte pinkers,stoelverwarming,K&N 57i,52 mm TTB,glazen windscherm,,LLW kitje,mk2 middensteun,de-cat pijp,Phoenix exhaust,TF-LE-80th An. velgen,TF radiator,Trophy splitter,lowering pins,HID koplampen,Momo pook,zwarte raamomlijsting,Alu. teller ringen,zwarte trophy inserts,trophy uitlaat spruitstuk,mk2 downpipe,AP's,304 schijven, Piper Cams,Trophy spoiler,Viper stripes,Magnacor leads, KH-splitter,DVA head, Emerald ECU and mapping
  • Avatar gebruiker
    Gydotron
    MGF/TF Die Hard
    MGF/TF Die Hard
    BerichtenCOLON 359
    GeregistreerdCOLON vr apr 06, 2012 4:55 pm
    WoonplaatsCOLON Wijnegem
    CONTACTCOLON

    Re: Motor tuning

    door Gydotron » za jul 28, 2012 8:27 pm

    @Bruce: Eigenlijk zoek ik in hoofdzaak naar wat meer koppel onderin.

    Mhh, budget, ik weet dat eigenlijk niet, ik heb ook geen idee waar ik me aan mag verwachten.

    Ik heb mijn MGF 4500,- Euro betaald, dus er is nog behoorlijk wat ruimte om de wagen piekfijn in orde te brengen.

    Wat is er gedaan en wat moet er nog gedaan worden: (alle opgenoemde zaken zullen binnen een 14 tal dagen gebeurt zijn)

    -nieuwe distributieriem + spanrol
    -nieuwe waterpomp
    -nieuwe slangen voor het koelwatercircuit en verwarmingscircuit
    -RVS koelbuizen
    -nieuwe vaste remleiding
    -remkauwen gereinigd en nieuwe remblokken
    -nieuwe schakelkabels
    -nieuwe draagarmen
    -groot onderhoud
    -nieuwe remschakelaar
    -nieuwe polybussen voor motorsteun
    -52mm gasklep
    -puur uiterlijk: een 2de hands lederen interieur.

    De bedoeling is om eerst de wagen mechanisch perfect in orde te brengen. Er zullen wellicht nog aandachtspunten zijn en die werken we verder af.

    Nog te doen:
    -De wagen onderaan volledig nakijken op roest en hem een anti roest behandeling geven.
    -Nieuwe schokdempers

    Grtn Guido
    MGF
  • Bruce
    Erelid
    Erelid
    BerichtenCOLON 7787
    GeregistreerdCOLON vr jul 29, 2005 11:39 am
    WoonplaatsCOLON Zevenhuizen (NL)

    Re: Motor tuning

    door Bruce » zo jul 29, 2012 7:47 am

    als het blok uit elkaar gaat voor bijvoorbeeld de distributie riem is het bijvoorbeeld een mooi moment om andere (tf135) nokkenassen te overwegen. Plug en play en geeft wat meer koppel onderin, sommige modificaties zijn dus mooi te combineren. ook 4-2-1 geeft wat meer onderin...

    Volgorde die hier redelijk standaard is op het forum is;
    luchtfilter
    TTB
    Uitlaat
    4-2-1
    nokkenassen

    Tot zo ver is redelijk plug and play, wil je daarna verder, moet je maar eens met Sander praten.
    Witte pinkers,stoelverwarming,K&N 57i,52 mm TTB,glazen windscherm,,LLW kitje,mk2 middensteun,de-cat pijp,Phoenix exhaust,TF-LE-80th An. velgen,TF radiator,Trophy splitter,lowering pins,HID koplampen,Momo pook,zwarte raamomlijsting,Alu. teller ringen,zwarte trophy inserts,trophy uitlaat spruitstuk,mk2 downpipe,AP's,304 schijven, Piper Cams,Trophy spoiler,Viper stripes,Magnacor leads, KH-splitter,DVA head, Emerald ECU and mapping
  • Bruno
    MGF.BE Beheerder
    MGF.BE Beheerder
    BerichtenCOLON 16480
    GeregistreerdCOLON vr jan 30, 2004 8:16 pm
    WoonplaatsCOLON "De Berg" , Belgie
    CONTACTCOLON

    Re: Motor tuning

    door Bruno » zo jul 29, 2012 12:04 pm

    -Moeilijk te vinden maar een Icon, geeft ook veel extra koppel.
    -Ook het porten en flowen is niet immens duur en geeft, mits goed gedaan, ook heel wat winst. Hierin is Sander "the man".

    Al bij al komt het er op neer, dat indien je matig wil investeren (minder dan 2500 euro), je eigenlijk best met een VVC start om zo hoog mogelijk te eindigen, met een gering budget. Als je echt vermogen wil, kan je best met een MPI starten, en dan is the sky the limit.
    Wel even aangeven, dat men het al jaren veelal verkeerd aanpakt (been there done that also). De kop en als wat er rond hangt wordt aangepast, om dan als aller laatste het onderblok up te graden. Idealer zou zijn om met het onderblok te starten, en dan verder te tunen. Echter is het onderblok redelijk bulletproof tot 180 pk, zeker een 160 onderblok, maar moest ik nu herbeginnen met de F, deed ik het anders. Binnenkort steek ik immers in de F hiervoor andere zuigers (omega).
    Op de race ZR pakken we het inderdaad nu anders aan : Te beginnen met een 2.0l onderblok, en dan blijft de vraag of we de VVC blanken of niet. Ideaal zou dat de beste optie zijn. Een kosten analyse zal uitsluitsel geven, evanals het stellen van onze doelen; Hoe onderhoudsvrij willen we het blok en welk vermogen willen we er aan geven. In theorie, is 280pk haalbaar, maar het kostenplaatje is dan navenant. 220 a 230 lijkt me redelijker te doen in ons geval.

    - Maar goed, één ding staat als een paal boven water. Indien je de motor meer vermogen geeft, dient al de rest te volgen. (vooral remmen, ophanging, banden, aandrijving). Het is dus noodzakelijk om daar mee te beginnen lijkt me. Zonder deze dingen kan een F heel gevaarlijk worden bij een motorupgrade.
    Ten eerste zijn de standaard remmen echt ondermaats (zelfs AP's zijn verre van ideaal met standaard blokken).
    Ten tweede moet de wagen als een blok op de weg liggen vind ik, alvorens met vermogens te gaan spelen (uitlijning, ophanging, banden).
    Tenslotte, is een F heel listig zoals je weet. De allereerte modificatie (na de remmen), waar ik nu voor zou gaan moest ik het opnieuw aanpakken, was een torsen differentieel. Het maakt een F zoveel betrouwbaarder, en de "handling" wordt er veel beter door, met minder kans op een (fatale) uitschuiver.
    MG's :
    - VOLCANO MGF '180' VVC / - BRGMGTF135
    Non-MG's :
    - Mercedes CLA AMG line shooting break / - Mercedes Vito 113 CDI
    Racecars :

    - YELLOW MG ZR 190 / - WHITE MG ZR 190 VHPD Official cupracer / - YELLOW Rover114 Official cupracer EVO "Ex Cor Euser"/ - WHITE Rover 114 Official cupracer
  • Avatar gebruiker
    RemcovanKuilenburg
    Clubshop, PR en Forum administrator
    Clubshop, PR en Forum administrator
    BerichtenCOLON 5552
    GeregistreerdCOLON wo jul 02, 2008 12:13 am
    WoonplaatsCOLON Amersfoort

    Motor tuning

    door RemcovanKuilenburg » ma jul 30, 2012 9:01 am

    Bruno schreefColon- (zelfs AP's zijn verre van ideaal met standaard blokken).


    Is wel heel kort door de bocht Bruno! Als jij met mag 2 door de bergen gaat knallen en je remt iets minder ja dan geef ik je gelijk. Maar om AP's af te schilderen als verre van ideaal. Het is een prima upgrade voor de "normale" MG rijder.
    MG F 1.8 MPI 1996 en winnaar Dyno 2008, 2010 en 2011
    Volvo V60 Volvo Ocean Race 2012
    Audi A3 1.6 TDI Amb. Pro line Buss. S-tronic 2011

    Lid van MG Car Club UK.
  • Bruno
    MGF.BE Beheerder
    MGF.BE Beheerder
    BerichtenCOLON 16480
    GeregistreerdCOLON vr jan 30, 2004 8:16 pm
    WoonplaatsCOLON "De Berg" , Belgie
    CONTACTCOLON

    Re: Motor tuning

    door Bruno » ma jul 30, 2012 9:06 am

    met standaard blokken, en in inderdaad extremere condities....wat niet wegneemt dat het dus altijd beter kan. AP's zijn zeer goed, maar de remblok is niet navenant.
    MG's :
    - VOLCANO MGF '180' VVC / - BRGMGTF135
    Non-MG's :
    - Mercedes CLA AMG line shooting break / - Mercedes Vito 113 CDI
    Racecars :

    - YELLOW MG ZR 190 / - WHITE MG ZR 190 VHPD Official cupracer / - YELLOW Rover114 Official cupracer EVO "Ex Cor Euser"/ - WHITE Rover 114 Official cupracer
  • Sander
    Technical Specialist
    Technical Specialist
    BerichtenCOLON 7902
    GeregistreerdCOLON wo maart 24, 2004 11:08 pm
    WoonplaatsCOLON Essen (BE)

    Re: Motor tuning

    door Sander » ma jul 30, 2012 11:31 am

    Feit blijft dat de AP's relatief teveel doen aan de voorzijde. Wil je (nog) sneller stil staan moet je echt achteraan zijn.

    Achter grotere schijven monteren is niet zomaar gedaan.
    Het wordt snel gevaarlijk als je de grens van het maximaliseren van de achter remmen op gaat zoeken.
    Immers: blokkeert achter eerst ga je rond.

    Ik heb 280mm schijven achter met greenstuff remmen rondom. 260mm achter zou een betere maat zijn (lees:veiliger) Als ik met mijn formaat schijven verschillende blokken, of temperatuur gevoelige blokken zou hebben, zou ik overal achterstevoren aankomen ;)

    Het verbaasd me dat nog niemand met AP's geprobeerd heeft de remkracht verdeler te doorboren of er een instelbare voor in de plaats heeft gemonteerd...
    Tipje voor iemand die op een berg woont ??
    Building >200BHP K-series
  • Avatar gebruiker
    RemcovanKuilenburg
    Clubshop, PR en Forum administrator
    Clubshop, PR en Forum administrator
    BerichtenCOLON 5552
    GeregistreerdCOLON wo jul 02, 2008 12:13 am
    WoonplaatsCOLON Amersfoort

    Re: Motor tuning

    door RemcovanKuilenburg » ma jul 30, 2012 1:24 pm

    :lol: thumbsup
    MG F 1.8 MPI 1996 en winnaar Dyno 2008, 2010 en 2011
    Volvo V60 Volvo Ocean Race 2012
    Audi A3 1.6 TDI Amb. Pro line Buss. S-tronic 2011

    Lid van MG Car Club UK.
  • Bruno
    MGF.BE Beheerder
    MGF.BE Beheerder
    BerichtenCOLON 16480
    GeregistreerdCOLON vr jan 30, 2004 8:16 pm
    WoonplaatsCOLON "De Berg" , Belgie
    CONTACTCOLON

    Re: Motor tuning

    door Bruno » ma jul 30, 2012 1:45 pm

    Sander schreefColon
    Het verbaasd me dat nog niemand met AP's geprobeerd heeft de remkracht verdeler te doorboren of er een instelbare voor in de plaats heeft gemonteerd...
    Tipje voor iemand die op een berg woont ??


    Een instelbaar remsysteem monteren werd op de Berg al lang gedaan hoor, hetzij niet op de F, wel op de racer :wink: . Op een streetlegal wagen, is dit in België een absolute no go. Mag er dan wel een remdrukregelaar geplaatst worden in Nederland ?
    Mijn punt blijft gewoon, dat de remblokken van de AP's en dus ook van de achterste remmen dan, gewoon te licht bevonden zijn, voor het extremere werk (lees bergpassen bij goed doorknallen, of een trackday). De temperatuur loopt dan dikwijls aanzienlijk (+400 -> + 450 graden) op, wat kan resulteren in, heu, geen remmen meer. Een betere blok, rondom (zoals Sander aangeeft), biedt hier de oplossing en dan zijn er IMO zelfs nog geneens andere schijven nodig achter, laat staan een remdrukregelaar. Greenstuff is een goed begin. Orange- of blue stuffs, zouden nog beter zijn, maar vereisen ook een beetje temperatuur om echt te bijten, vandaar dat voor de racer ook mijn keuze daarop is gevallen. Op de F ga ik nu rondom gewoon voor green stuff.Ik post mijn bevindingen in september, want dan ga ik met de F het geheel nog eens aan de tand voelen.
    MG's :
    - VOLCANO MGF '180' VVC / - BRGMGTF135
    Non-MG's :
    - Mercedes CLA AMG line shooting break / - Mercedes Vito 113 CDI
    Racecars :

    - YELLOW MG ZR 190 / - WHITE MG ZR 190 VHPD Official cupracer / - YELLOW Rover114 Official cupracer EVO "Ex Cor Euser"/ - WHITE Rover 114 Official cupracer
  • Sander
    Technical Specialist
    Technical Specialist
    BerichtenCOLON 7902
    GeregistreerdCOLON wo maart 24, 2004 11:08 pm
    WoonplaatsCOLON Essen (BE)

    Re: Motor tuning

    door Sander » di jul 31, 2012 12:01 pm

    Er mag wel meer niet. Die gaan ze natuurlijk nooit vinden als je die op de originele plaats zet. ;)
    Building >200BHP K-series
BUTTON_POST_REPLY 12 berichten Pagina 1 van 1

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 15 en 0 gasten