door schrokke » di mei 29, 2012 8:26 am
Ik weet niet of je veel ervaring hebt met auto techniek. Maar let hier vooral goed op. Als er ergens een ernstige kortsluiting zit kan dat leiden tot het exploderen van de batterij. Daar hou je ernstige en blijvende letsels aan over als je in de buurt staat.
Het beste advies is misschien dan ook wel om een vakman op te zoeken.
Wil je het toch zelf doen, zou ik het op deze manier proberen:
Eerst al eens proberen of de batterij nog op te laden is en nog bruikbaar is.
Dan ook de zekeringen eens nakijken. Enkel de noodzakelijke zekeringen(motormanagement, brandstofpomp enz) vervangen.
De dikke rode kabel al eens controleren op oververhitting verschijnselen.
Dan inderdaad ook eens een weerstandmeting doen tussen de afgekoppelde accuklemmen.
Dan een goede batterij behoedzaam aankoppelen. let vooral op de vonk die je trekt bij het aankoppelen. Trek je een heftige vonk, haal dan maar meteen terug los. Je zit dan met een deftige kortsluiting. Trek je een licht vonkje( wat bijna altijd het geval is), laat dan de accuklem een minuutje zitten en haal hem er dan terug af.Als deze niet abnormaal warm is geworden zet je hem er direct weer op, meestal trek je dan geen vonkje meer.
Dan kan je proberen te starten en elektrische systemen testen op hun werking.
Werk steeds met de min-pool en houd een grote schroevendraaier bij de hand om snel een verhitte klem van de batterij te kunnen wippen.
En zoals crazywolf al zegt, is er een grote kans dat uw alternator het begeven heeft. Die kan nu in kortsluiting liggen.
groetjes Herman
MGF MPI '97 BRG