Probleem met versnellingsbak
  • Pabo1972
    MGF/TF First drive
    MGF/TF First drive
    BerichtenCOLON 8
    GeregistreerdCOLON zo mei 20, 2012 11:54 am
    WoonplaatsCOLON Enschede

    Probleem met versnellingsbak

    door Pabo1972 » wo mei 23, 2012 7:23 am

    Ik wilde vanochtend wegrijden met mijn F, maar dat lukte niet, omdat ik hem niet in de versnelling kon zetten. Het rare is, dat het wel kan als de motor uit is (en dan kan ik zelfs schakelen zonder de koppeling te drukken!?); als de motor aan is kan ik niet schakelen. Het koppelingspedaal lijkt lam; vloeistofniveau is oké. Waar moet ik aan denken en kent iemand eventueel een goede werkplaats in de buurt van Enschede? Alvast bedankt!
  • Avatar gebruiker
    Kevin
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 1402
    GeregistreerdCOLON zo feb 01, 2009 3:35 pm
    WoonplaatsCOLON Almelo

    Re: Probleem met versnellingsbak

    door Kevin » wo mei 23, 2012 9:56 am

    Hoi Paul,
    Dat is balen...
    Je kan de F altijd versnellen zonder koppeling als de motor uit is.
    Wat er kan zijn is dat de kabel van het koppelingspedaal geknapt is.
    Ik kwam wel eens in Enter, maar dat is net weer verder van Enschede. Misschien weet Jaap een adres?
  • Pabo1972
    MGF/TF First drive
    MGF/TF First drive
    BerichtenCOLON 8
    GeregistreerdCOLON zo mei 20, 2012 11:54 am
    WoonplaatsCOLON Enschede

    Re: Probleem met versnellingsbak

    door Pabo1972 » wo mei 23, 2012 12:19 pm

    Hoi Kevin

    Weer wat geleerd!
    Zou mooi zijn als Jaap of iemand anders een goed adresje in Enschede of omstreken weet!
  • Emile
    MGF/TF Junkie
    MGF/TF Junkie
    BerichtenCOLON 725
    GeregistreerdCOLON do apr 20, 2006 8:29 pm
    MG'sCOLON MG TF 160
    WoonplaatsCOLON Zuidland, NL

    Re: Probleem met versnellingsbak

    door Emile » wo mei 23, 2012 12:48 pm

    Kevin schreefColonHoi Paul,
    Dat is balen...
    Je kan de F altijd versnellen zonder koppeling als de motor uit is.
    Wat er kan zijn is dat de kabel van het koppelingspedaal geknapt is.
    Ik kwam wel eens in Enter, maar dat is net weer verder van Enschede. Misschien weet Jaap een adres?


    ik dacht dat we een hydraulische koppeling hadden?
    2003 MG TF 160.
  • Avatar gebruiker
    Tukker
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 3057
    GeregistreerdCOLON wo okt 17, 2007 10:29 pm
    WoonplaatsCOLON Nijverdal NL
    CONTACTCOLON

    Re: Probleem met versnellingsbak

    door Tukker » wo mei 23, 2012 1:39 pm

    Emile schreefColonik dacht dat we een hydraulische koppeling hadden?


    Dacht ik ook, maar ik heb er in ieder geval geen. ;)

    Welk vloeistof niveau is oké?


    Mijn auto gaat altijd naar Martijn Beuze in Nijverdal. Is een gewone bovag garage.
    goodgoan Tom

    [b]Toyota Prius dark gray, Audi TT 2.0 roadster dark gray (mk2)
  • Kasper
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 5017
    GeregistreerdCOLON ma sep 06, 2004 9:43 pm
    WoonplaatsCOLON Veghel (N.Br. NL)

    Re: Probleem met versnellingsbak

    door Kasper » wo mei 23, 2012 1:46 pm

    koppeling is inderdaad gewoon hydraulisch. De master of de slave cilinder willen wel eens kapot gaan, het is dus niet ondenkbaar dat dit bij jou het geval is.
    Soms wil het ontluchten van de slave cilinder nog wel voor een tijdje helpen. (een Day en een Kempenrit bijvoorbeeld)
    Nogmaals dank aan het MG service team in de XpowerGray ZT-T. :wink:
    MGFvvc '96 Charcoal met een heleboel mods - MGCGT '68 Tartan met wat mods -
    MGTF '05 BRG HFF inmiddels niet meer volledig origineel
  • Pabo1972
    MGF/TF First drive
    MGF/TF First drive
    BerichtenCOLON 8
    GeregistreerdCOLON zo mei 20, 2012 11:54 am
    WoonplaatsCOLON Enschede

    Re: Probleem met versnellingsbak

    door Pabo1972 » wo mei 23, 2012 1:54 pm

    Bedankt voor de reacties.
    De rem- en koppelingsreservoirs zijn oké.
    Bedankt voor de tip over Nijverdal; mocht er iemand toch nog een goed adres in Enschede hebben...
  • Avatar gebruiker
    Tukker
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 3057
    GeregistreerdCOLON wo okt 17, 2007 10:29 pm
    WoonplaatsCOLON Nijverdal NL
    CONTACTCOLON

    Re: Probleem met versnellingsbak

    door Tukker » wo mei 23, 2012 2:10 pm

    stuur via het forum een berichtje naar jaapieooo. Hij woont in Enschede. :)
    goodgoan Tom

    [b]Toyota Prius dark gray, Audi TT 2.0 roadster dark gray (mk2)
  • jaapieooo
    MGF/TF Junkie
    MGF/TF Junkie
    BerichtenCOLON 525
    GeregistreerdCOLON zo feb 08, 2009 9:44 pm
    WoonplaatsCOLON Enschede
    CONTACTCOLON

    Re: Probleem met versnellingsbak

    door jaapieooo » wo mei 23, 2012 2:42 pm

    Tukker schreefColonstuur via het forum een berichtje naar jaapieooo. Hij woont in Enschede. :)


    Geantwoord; weet alleen zo niet wat voor bak het is. Heb thuis wel een map met werkplaats gegevens, zowel van het blok als van de bak. Mag je ook wel ophalen als je wilt. Heb de auto (helaas) niet meer.
    Voor het mooie weer: Vespa LX Touring
    Voor dagelijks gebruik: Volvo V50 en Panda
    Voor in de stad: Vespa LX
    Voor de hobby: Piaggio Ape en een Carter Interceptor Buggy
    Voor de Carbagerun: Volvo 850 2.5 20V GLT estate (Lego auto) Verkocht :-(
  • Avatar gebruiker
    etienne
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 1222
    GeregistreerdCOLON di aug 26, 2008 5:56 pm
    WoonplaatsCOLON brunssum limburg (nl)

    Re: Probleem met versnellingsbak

    door etienne » wo mei 23, 2012 5:19 pm

    Vermoed haast dat de hoofd- of slave cilinder van de koppeling lekt waardoor je onvoldoende druk hebt .. de hoofdcilinder zit voorin op je schutbord gekoppeld aan je pedaal dus zou je bij je pedaal kunnen kijken of je geen lekkage ziet.
    De slavecilinder zit op je versnellingsbak die kun je heel goed zien als je het motorcompartiment open hebt, kijk daar rond de stofhoes van de cilinder of je geen lekkage ziet.
  • Pabo1972
    MGF/TF First drive
    MGF/TF First drive
    BerichtenCOLON 8
    GeregistreerdCOLON zo mei 20, 2012 11:54 am
    WoonplaatsCOLON Enschede

    Re: Probleem met versnellingsbak

    door Pabo1972 » wo mei 23, 2012 6:04 pm

    Jaap was heel snel met reageren en gaf me via een pm 2 adressen in Enschede. Thanx.
    Als het morgen weer droog is, zal ik kijken of er ergens een lekkage zit zoals Etienne beschreef.
  • Avatar gebruiker
    Kachel
    MGF/TF Die Hard
    MGF/TF Die Hard
    BerichtenCOLON 464
    GeregistreerdCOLON do jul 15, 2010 10:47 pm
    WoonplaatsCOLON Weiland

    Re: Probleem met versnellingsbak

    door Kachel » wo mei 23, 2012 6:36 pm

    Ik heb een lekke master en slave cilinder gehad, voor de mastercilinder hierbij hoe ik het heb gedaan:

    viewtopic.php?f=30&t=12587

    slave cilinder

    http://www.mgfforum.com/en/forum/54-how ... o-fit#1950
    MGF VVC 1996 British racing green
  • Steffie
    MGF/TF Die Hard
    MGF/TF Die Hard
    BerichtenCOLON 353
    GeregistreerdCOLON ma apr 20, 2009 11:07 am
    WoonplaatsCOLON Zwijndrecht (NL)
    CONTACTCOLON

    Re: Probleem met versnellingsbak

    door Steffie » do mei 24, 2012 5:51 pm

    Heb ik ook gehad. Lekker in de file naar huis..NOT!

    Bij mij was de slavecylinder kapot. Olie keurig op nivo, niets aan de buitenkant te zien.
    MG F 1.8 Abingdon Helemaal strak gemaakt en opnieuw gespoten!
    Blue Flame Performance Exhaust
    Nieuw setje glimmend walnoot
    52mm Throttle Body + K&N
    Mooi nieuw strak kapje. kleur creme! met dank aan Hame
  • Avatar gebruiker
    Kachel
    MGF/TF Die Hard
    MGF/TF Die Hard
    BerichtenCOLON 464
    GeregistreerdCOLON do jul 15, 2010 10:47 pm
    WoonplaatsCOLON Weiland

    Re: Probleem met versnellingsbak

    door Kachel » do mei 24, 2012 6:37 pm

    bij mij was de olie ook op niveau inderdaad. Ik kon het pas zien bij de slave cilinder als ik het rubber op de cilinder naar achter trok en bij de master was het zeiknat bij het koppelingspedaal.(niet te zien via de voorklep dus)
    MGF VVC 1996 British racing green
  • Bruno
    MGF.BE Beheerder
    MGF.BE Beheerder
    BerichtenCOLON 16480
    GeregistreerdCOLON vr jan 30, 2004 8:16 pm
    WoonplaatsCOLON "De Berg" , Belgie
    CONTACTCOLON

    Re: Probleem met versnellingsbak

    door Bruno » vr mei 25, 2012 1:18 am

    De slavecylinder kan je reviseren, er bestaan setjes voor, dus laat je niet direkt altijd een nieuwe aansmeren.
    Echter, er is wel een reden dat in de slave de rubber scheurt en de pastile uit de behuizing komt : Dit komt door dat de koppelingspal vast zit geroest in de versnellingsbakbehuizing, of te vast is komen te zitten en de slave dus te veel druk moet uitoefenen op deze pal. Hierdoor springt de slave uit elkaar. Er bestaat ook een pal met smeernippel, maar daar moet het bak er voor onder uit, om deze te monteren.
    Langs de andere kant is het wel zo dat de slave of master eigenlijk uit te sluiten zijn, indien het vloeistofniveau in het vatje van de master nog op niveau staat. het falen van één van deze, resulteert immers in DOT-verlies.
    Langs de andere kant is een lamme pedaal wel een teken dat er ofwel lucht in het systeem zit (wat zomaar niet plots kan), ofwel olieverlies door falen van master of slave. Ben je zeker dat het niveau van de DOT olie dus nog op niveau is ? Loopt er geen olie uit de slave, indien je het pedaal indrukt ?
    MG's :
    - VOLCANO MGF '180' VVC / - BRGMGTF135
    Non-MG's :
    - Mercedes CLA AMG line shooting break / - Mercedes Vito 113 CDI
    Racecars :

    - YELLOW MG ZR 190 / - WHITE MG ZR 190 VHPD Official cupracer / - YELLOW Rover114 Official cupracer EVO "Ex Cor Euser"/ - WHITE Rover 114 Official cupracer

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 11 en 0 gasten