Op dit filmpje is het goed te zien:
http://www.youtube.com/watch?v=CM5oA2X03z8.
Je ziet al van bij het beging hoe de krukaspoelie moet staan, het witte merkteken dat recht naar boeven toewijst of op 12u.
Met de poelie op deze stand moeten de nokkenas merktekens op corresponderen.
Op, (bij mijn weten),alle motoren staat dat dan de zuiger van de eerste cilinder in TDC( Bovenste Dode Punt) en kleppen gesloten. Het is de werkslag van de 1ste cil. Maar nu krijg ik hier te lezen dat het bij Rover dus anders is. Ik ga het van de week wel eens bekijken op mijn motor.
Enfin, als uw merktekens staan zoals op het filmpje staat alles juist. Dat de kleppen bij de 1ste start wat tikken is niet abnormaal. De hydraulische klep lifters moeten nog gevuld geraken met olie, tot zolang is de klepspeling te groot en dat veroorzaakt een vervelend getik.
De oude merktekens dateren nog van den tijd dat de onsteking moest worden afgesteld. Ze werd toen nog niet geregeld door een ECU. Dan moest je de verdeler verdraaien en ondertussen met een stroboscooplamp kijken op hoeveel graden het onsteektijdstip stond. Op die merktekens kon je dan zien dat die op 4, 6 of 8° stond bv.
Als uw motor mooi rond en goed draait zou ik hem even laten draaien zodat de kleplifters gevuld raken, dan moeten de bijgeluiden afnemen.