BUTTON_POST_REPLY 42 berichten
Karter...
  • Perro12
    MGF/TF First drive
    MGF/TF First drive
    BerichtenCOLON 44
    GeregistreerdCOLON ma jun 22, 2009 9:33 am
    WoonplaatsCOLON Bergeijk

    Re: Karter...

    door Perro12 » vr mei 18, 2012 2:25 pm

    Ben eruit. Heb de zuigers gelijk gezet en toen naar de stand van de poelie gekeken. Zag plots achter het merkteken van de poelie, door alle vuiligheid heen, ook een merkteken op de kap staan.

    Nokken assen op timing gezet en de distributieriem herplaatst. 2 x rondgedraaid en de nokkenassen stonden nog steeds op timing. Bedankt jongens....nu durf ik hem straks met een goed gevoel te starten...

    Ow ja...op de kleppendeksel zit ook een oliedop. Moet ik vanaf daar olie in doen??
  • schrokke
    MGF/TF Junkie
    MGF/TF Junkie
    BerichtenCOLON 644
    GeregistreerdCOLON do dec 18, 2008 10:06 pm
    WoonplaatsCOLON Kontich

    Re: Karter...

    door schrokke » vr mei 18, 2012 2:32 pm

    ik ben eens effe in de overhaul manual gaan kijken en daar staat dat de merktekens op 12u staan of recht naar boven.

    Er staan ook merktekens op 11u met vermelding TDC en 4° enz, maar deze zijn dan blijkbaar niet meer van toepassing.
    Maar of de manual nu correct is????

    Ik denk dat je best de bougie van de 1ste cilinder verwijderd en dan de zuiger in het bovenste dode punt zet(=TDC), je kan daar desnoods een schroevendraaier laten op rusten om het te voelen. Kijk dan waar uw merkteken op de poelie staat en zoek daar in de buurt een merkteken op de plastic cover. Dat moet er echt zeer dicht bij zitten. Het merkteken dat je daar ziet is het juiste TDC teken.
    In deze krukasstand moeten de nokkenassen juist staan.
    Laatst bijgewerkt door 1 op schrokke, in totaal 0 keer bewerkt.
    groetjes Herman
    MGF MPI '97 BRG
  • schrokke
    MGF/TF Junkie
    MGF/TF Junkie
    BerichtenCOLON 644
    GeregistreerdCOLON do dec 18, 2008 10:06 pm
    WoonplaatsCOLON Kontich

    Re: Karter...

    door schrokke » vr mei 18, 2012 2:36 pm

    Ha, dan mijn laatste post niet echt meer nodig.
    En ja, olievuldop van het klepdeksel gebruiken om te vullen
    groetjes Herman
    MGF MPI '97 BRG
  • Avatar gebruiker
    RemcovanKuilenburg
    Clubshop, PR en Forum administrator
    Clubshop, PR en Forum administrator
    BerichtenCOLON 5552
    GeregistreerdCOLON wo jul 02, 2008 12:13 am
    WoonplaatsCOLON Amersfoort

    Karter...

    door RemcovanKuilenburg » vr mei 18, 2012 6:20 pm

    Met deze olie vuldop kan je hem gemakkelijk vullen. Die andere is alleen om bij te vullen.
    MG F 1.8 MPI 1996 en winnaar Dyno 2008, 2010 en 2011
    Volvo V60 Volvo Ocean Race 2012
    Audi A3 1.6 TDI Amb. Pro line Buss. S-tronic 2011

    Lid van MG Car Club UK.
  • Perro12
    MGF/TF First drive
    MGF/TF First drive
    BerichtenCOLON 44
    GeregistreerdCOLON ma jun 22, 2009 9:33 am
    WoonplaatsCOLON Bergeijk

    Re: Karter...

    door Perro12 » za mei 19, 2012 10:44 pm

    Ik heb hem gestart en starte meteen. Hoorde de kleppen heel goed en volgens mij de kleppen het dichts bij de distibutie riem. Meteen stil gezet. Kleppedeksel eraf gehaald en zag dat die kleppen nog geen olie bevatte...zou dat de reden zijn? Volgens een filmpje op youtube staan de mijn nokkensassen het zelfde. FF voor de zekerheid. Op timing zetten is poelie op merkteken plastickapje rechts (dan staan de cylinders gelijk) en niet links waar TDC en 4-12 staan....waar staan die dan voor?
  • schrokke
    MGF/TF Junkie
    MGF/TF Junkie
    BerichtenCOLON 644
    GeregistreerdCOLON do dec 18, 2008 10:06 pm
    WoonplaatsCOLON Kontich

    Re: Karter...

    door schrokke » zo mei 20, 2012 4:21 pm

    Op dit filmpje is het goed te zien:http://www.youtube.com/watch?v=CM5oA2X03z8.
    Je ziet al van bij het beging hoe de krukaspoelie moet staan, het witte merkteken dat recht naar boeven toewijst of op 12u.
    Met de poelie op deze stand moeten de nokkenas merktekens op corresponderen.
    Op, (bij mijn weten),alle motoren staat dat dan de zuiger van de eerste cilinder in TDC( Bovenste Dode Punt) en kleppen gesloten. Het is de werkslag van de 1ste cil. Maar nu krijg ik hier te lezen dat het bij Rover dus anders is. Ik ga het van de week wel eens bekijken op mijn motor.

    Enfin, als uw merktekens staan zoals op het filmpje staat alles juist. Dat de kleppen bij de 1ste start wat tikken is niet abnormaal. De hydraulische klep lifters moeten nog gevuld geraken met olie, tot zolang is de klepspeling te groot en dat veroorzaakt een vervelend getik.

    De oude merktekens dateren nog van den tijd dat de onsteking moest worden afgesteld. Ze werd toen nog niet geregeld door een ECU. Dan moest je de verdeler verdraaien en ondertussen met een stroboscooplamp kijken op hoeveel graden het onsteektijdstip stond. Op die merktekens kon je dan zien dat die op 4, 6 of 8° stond bv.

    Als uw motor mooi rond en goed draait zou ik hem even laten draaien zodat de kleplifters gevuld raken, dan moeten de bijgeluiden afnemen.
    groetjes Herman
    MGF MPI '97 BRG
  • philipvanv
    MGF/TF Junkie
    MGF/TF Junkie
    BerichtenCOLON 526
    GeregistreerdCOLON ma feb 16, 2009 7:51 pm

    Re: Karter...

    door philipvanv » zo mei 20, 2012 6:02 pm

    À la limite haal je de krukaspoelie er weer vanaf en kijk je naar de merktekens op het blok, deze staat zeker op 12u. Kijk dan welk streepje ermee op de cover overeen komt.....
  • Avatar gebruiker
    RemcovanKuilenburg
    Clubshop, PR en Forum administrator
    Clubshop, PR en Forum administrator
    BerichtenCOLON 5552
    GeregistreerdCOLON wo jul 02, 2008 12:13 am
    WoonplaatsCOLON Amersfoort

    Karter...

    door RemcovanKuilenburg » zo mei 20, 2012 7:06 pm

    Wacht even tot de olie door het blok heen is. Kan langer duren. Daarna zullen de klepstoters zich vullen met olie. Warme olie zal makkelijker in de stoters komen. Het kan geen kwaad!
    MG F 1.8 MPI 1996 en winnaar Dyno 2008, 2010 en 2011
    Volvo V60 Volvo Ocean Race 2012
    Audi A3 1.6 TDI Amb. Pro line Buss. S-tronic 2011

    Lid van MG Car Club UK.
  • Bruno
    MGF.BE Beheerder
    MGF.BE Beheerder
    BerichtenCOLON 16480
    GeregistreerdCOLON vr jan 30, 2004 8:16 pm
    WoonplaatsCOLON "De Berg" , Belgie
    CONTACTCOLON

    Re: Karter...

    door Bruno » zo mei 20, 2012 10:52 pm

    Ik kijk nooit op de cover, maar wel op het streepje op het motorblok zelf. Dat moet inderdaad overeenkomen met de inkeping op de krukaspoulie. De merktekens op de cover, zijn van in de pruimentijd, zoals Herman zegt, en een plastiek cover (kan wat geplooid zitten of zo) is nooit zo juist als het merkteken op het blok.
    Vooral de merktekens van de nokkenaswielen moeten haar juist over elkaar staan. Dat kan je alleen maar goed met een spiegeltje zien trouwens, na dat je de draper tool hebt verwijderd en je 2 toeren krukas draaide.
    MG's :
    - VOLCANO MGF '180' VVC / - BRGMGTF135
    Non-MG's :
    - Mercedes CLA AMG line shooting break / - Mercedes Vito 113 CDI
    Racecars :

    - YELLOW MG ZR 190 / - WHITE MG ZR 190 VHPD Official cupracer / - YELLOW Rover114 Official cupracer EVO "Ex Cor Euser"/ - WHITE Rover 114 Official cupracer
  • Perro12
    MGF/TF First drive
    MGF/TF First drive
    BerichtenCOLON 44
    GeregistreerdCOLON ma jun 22, 2009 9:33 am
    WoonplaatsCOLON Bergeijk

    Re: Karter...

    door Perro12 » ma mei 21, 2012 11:36 pm

    Hallo, ik had voor de zekerheid de timing nog eens nagekeken maar die stonden goed. Vervolgens gestart, wetende dat de kleppen wat meer lawaai mochten maken dan gebruikelijk. Gaande weg werdt het inderdaad minder. Wat me wel opviel is dat de motor rustig en stabiel liep en dat gaf me ook wel vertrouwen dat goed ging komen. De cooling alleen met water gevuld omdat ik deze later met een of andere schoonmaak middel wil reinigen. Als het allemaal goed gaat het water weer aftappen en het coolsysteem met antivries of koelvloeistof vullen. Het mooie weer komt eraan dus ben mooi optijd ;)
  • Avatar gebruiker
    ErikB
    IT en Gallery / Forum administrator
    IT en Gallery / Forum administrator
    BerichtenCOLON 10759
    GeregistreerdCOLON do maart 25, 2004 2:10 am
    WoonplaatsCOLON Waasmunster, B
    CONTACTCOLON

    Re: Karter...

    door ErikB » di mei 29, 2012 5:45 pm

    om het compleet te hebben

    Afbeelding
    MGF: Sportieve 1.8 MPi met wat extra (1998); Klassieke 1.8 VVC (bijna) full option (1997) officiële MGF Cup car
    More MG: Praktische MG ZT-T CDTi (2002), Oldtimer MG1100 met nood aan restauratie (1968), MG ZR160 Track toy under construction
    Daily: Jaguar F-Pace (2019), Opel Zafira 1.8 Elegance (2003)
  • Perro12
    MGF/TF First drive
    MGF/TF First drive
    BerichtenCOLON 44
    GeregistreerdCOLON ma jun 22, 2009 9:33 am
    WoonplaatsCOLON Bergeijk

    Re: Karter...

    door Perro12 » wo mei 30, 2012 11:54 pm

    Erik dat klopt...maar dan moet je de poelie eraf halen. Ik heb er vandaag een uur mee gereden en hij loopt als een trein. Cooling blijft goed. Wel een beetje vreemd dat hij nu niet de 90C haalt. Maar het lijkt allemaal beter te gaan dan voorheen. Vrijdag gaat hij naar de APK en heb er vertrouwen in. Ik wil jullie bijdeze bedanken voor het meedenken. Ik heb er echt iets aan gehad. Thanks
BUTTON_POST_REPLY 42 berichten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 13 en 0 gasten