uitlijning
  • Emile
    MGF/TF Junkie
    MGF/TF Junkie
    BerichtenCOLON 725
    GeregistreerdCOLON do apr 20, 2006 8:29 pm
    MG'sCOLON MG TF 160
    WoonplaatsCOLON Zuidland, NL

    uitlijning

    door Emile » wo mei 09, 2012 8:27 pm

    heb op het forum gezocht en heel veel varianten gezien. mijn auto staat op een voor mij goede hoogte. kan ik dan zonder meer "0 graden en 5 minuten INSPOOR (Toe-In) vóór én achter, dus géén uitspoor" gebruiken om de auto te laten uitlijnen? of moet ik andere waarden gebruiken?

    ik heb geen PU bussen of lowering pins
    2003 MG TF 160.
  • Emile
    MGF/TF Junkie
    MGF/TF Junkie
    BerichtenCOLON 725
    GeregistreerdCOLON do apr 20, 2006 8:29 pm
    MG'sCOLON MG TF 160
    WoonplaatsCOLON Zuidland, NL

    Re: uitlijning

    door Emile » do mei 10, 2012 3:43 pm

    niemand? ??
    2003 MG TF 160.
  • Avatar gebruiker
    Marjo
    MGF/TF Rookie
    MGF/TF Rookie
    BerichtenCOLON 75
    GeregistreerdCOLON zo maart 04, 2012 10:53 am
    WoonplaatsCOLON Ede

    Re: uitlijning

    door Marjo » do mei 10, 2012 4:01 pm

    Sorry, ik hreb er echt geen verstand van<in het boekje staat het wel, maar of je je daar aan moet houden...volgens mij weten de mannen onder ons daar veel meer over dan ik!
    Grtjes Marjo
    Trotse eigenaresse van een :
    MGF 1.8i VVC in de kleur Britisch Racing Green
  • Kasper
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 5017
    GeregistreerdCOLON ma sep 06, 2004 9:43 pm
    WoonplaatsCOLON Veghel (N.Br. NL)

    Re: uitlijning

    door Kasper » do mei 10, 2012 5:29 pm

    Natuurlijk wel, maar de juiste waarden zijn er in theorie wel maar individueel naar gebruik en voorkeur van de berijder niet echt, Voor mij een reden om heel voorzichtig te zijn.

    Wat wel was, dat is dat er in het verleden nogal wat uitlijnapparatuur verkeerde instelwaarden had opgekregen door MG-Rover waardoor met name de binnenzijde van de voorband snel afsleet. Rijgedrag was daarmee niet slecht te noemen.

    Verder is er denk ik wellicht wat verschil met verschillende andere configuraties zoals lowering pins.

    Eigenlijk is dit een proefondervindelijk iets, ga na waarvoor je de auto gebruikt, wat voor rijstijl je hebt en hoe goed je de auto beheerst. Met die factoren in de hand heeft Rob Bell een lijstje op zijn site staan die wat uitgangspunten aangeven.

    Maar voor de meesten zal het uiteindelijk op vierkant uitkomen tot standaar fabriekswaarde uit de machine. (daar tussenin zit al een hele wereld van verschil)
    En let op dat je stuur na afloop goed recht staat! Een beetje scheef voet echt niet fijn.
    MGFvvc '96 Charcoal met een heleboel mods - MGCGT '68 Tartan met wat mods -
    MGTF '05 BRG HFF inmiddels niet meer volledig origineel
  • Emile
    MGF/TF Junkie
    MGF/TF Junkie
    BerichtenCOLON 725
    GeregistreerdCOLON do apr 20, 2006 8:29 pm
    MG'sCOLON MG TF 160
    WoonplaatsCOLON Zuidland, NL

    Re: uitlijning

    door Emile » do mei 10, 2012 6:37 pm

    Ik gebruik mijn auto voor woon werk verkeer en af en toe een leuk ritje. Ik heb een normale rijstijl en wil dat mijn auto rechtuit gaat met zo min mogelijk bandenslijtage.

    dan gewoon de instelling gebruiken uit de uitlijncomputer van het bedrijf?

    heb je een linkje van de site van Rob Bell?
    2003 MG TF 160.
  • schrokke
    MGF/TF Junkie
    MGF/TF Junkie
    BerichtenCOLON 644
    GeregistreerdCOLON do dec 18, 2008 10:06 pm
    WoonplaatsCOLON Kontich

    Re: uitlijning

    door schrokke » do mei 10, 2012 6:44 pm

    Standaard word voor de vooras uitspoor voorgeschreven. Dit is volgens mij gedaan om het stuurwiel beter naar de rechtuitstand te laten terugkeren.
    Als de voor u "goede hoogte" gelijk is aan een beetje lager dan voorgeschreven kun je best vooraan toe-in gaan. Achteraan moet je met originele isolators altijd toe-in zetten.
    groetjes Herman
    MGF MPI '97 BRG
  • Emile
    MGF/TF Junkie
    MGF/TF Junkie
    BerichtenCOLON 725
    GeregistreerdCOLON do apr 20, 2006 8:29 pm
    MG'sCOLON MG TF 160
    WoonplaatsCOLON Zuidland, NL

    Re: uitlijning

    door Emile » ma mei 14, 2012 3:11 pm

    dus op 0 graden en 5 minuten INSPOOR (Toe-In) vóór én achter is toch het beste?

    en eventueel parallel: 0deg, 0 min +/- 4 min?
    2003 MG TF 160.
  • crazywolf
    MGF/TF Junkie
    MGF/TF Junkie
    BerichtenCOLON 697
    GeregistreerdCOLON ma dec 14, 2009 7:29 pm
    WoonplaatsCOLON Houthalen

    Re: uitlijning

    door crazywolf » ma mei 14, 2012 3:42 pm

    Inspoor vooraan dient voor de wielen te centeren (dus stabieler rechtdoor) maar je verliest een beetje insturingskracht hiervoor heb je de standaard uitspoor.

    Achteraan heb je inspoor omdat als je vertrekt en kracht op de achterwielen zet gaan deze uitspoor veroorzaken waardoor de wielen dan op een neutralere stand komen. Hoe meer uitspoor je hebt achteraan hoe meer frictie je veroorzaakt en dan kan je meer tractie verkrijgen (tot een bepaald punt en je te ver gaat uiteraard). Wel ook in het oog houden bij het rijden met uitspoor achteraan gaan de achterkant ook willen indraaien en onstabieler worden. Terwijl inspoor de stabiliteit bij het rechtdoor rijden verbeterd.

    Het hangt er dus allemaal van af wat je wilt verkrijgen.
    MGF 160 Trophy Blue
    -421 Piper Header
    -Custom Decat
    -Custom CAI (Paint Bucket Edition)
    -Bastuck sport exhaust
    -White Trophy Alloy Wheels
    -K&N 57i
    -Lowering pins
    CLASSIC MINI (Dark metallic grey)
    -Full Rebuild in progress
  • Emile
    MGF/TF Junkie
    MGF/TF Junkie
    BerichtenCOLON 725
    GeregistreerdCOLON do apr 20, 2006 8:29 pm
    MG'sCOLON MG TF 160
    WoonplaatsCOLON Zuidland, NL

    Re: uitlijning

    door Emile » ma mei 14, 2012 5:18 pm

    zo min mogelijk banden slijtage
    2003 MG TF 160.
  • crazywolf
    MGF/TF Junkie
    MGF/TF Junkie
    BerichtenCOLON 697
    GeregistreerdCOLON ma dec 14, 2009 7:29 pm
    WoonplaatsCOLON Houthalen

    Re: uitlijning

    door crazywolf » ma mei 14, 2012 6:12 pm

    Rustig rijden? :p

    Minste slijtage gebeurt bij alles op 0 tbh en denk dat dit ook nog wel best rijbaar is.

    0 vooraan geeft je mischien wel een niet zo stabiele lijn op snelwegen...
    0 achteraan moet best gaan omdat als je optrekt hij een beetje uitspoor gaat geven en je zo toch de tractie geeft voor optrekken (vermits je naar zo weinig mogelijk slijt zoekt denk ik niet dat je achter optimale grip zoekt)
    MGF 160 Trophy Blue
    -421 Piper Header
    -Custom Decat
    -Custom CAI (Paint Bucket Edition)
    -Bastuck sport exhaust
    -White Trophy Alloy Wheels
    -K&N 57i
    -Lowering pins
    CLASSIC MINI (Dark metallic grey)
    -Full Rebuild in progress
  • schrokke
    MGF/TF Junkie
    MGF/TF Junkie
    BerichtenCOLON 644
    GeregistreerdCOLON do dec 18, 2008 10:06 pm
    WoonplaatsCOLON Kontich

    Re: uitlijning

    door schrokke » ma mei 14, 2012 9:18 pm

    Een licht in- of uitspoor word vooral toegepast om alle speling en rek in lagers en rubbers weg te drukken en daarmee een stabiel weggedrag en rustige wielloop te verkrijgen.
    Rijden met 0° is enkel min of meer toepasbaar met PU bussen en dan nog ben ik er geen voorstander van.

    Op niet aangedreven assen word bijna altijd een licht toespoor voorgeschreven. Tijdens het rijden worden de wielen open gedrukt in de rubbers en ga je dicht tegen de nul aanleunen, doch alle rek en speling zijn nu weggedrukt. Het wiel zal dan niet gaan "klapperen".

    Aangedreven assen worden onder de aandrijfdruk naar toespoor gedreven, daarom word op aangedreven assen altijd openspoor voorgeschreven. Tijdens het rijden worden de wielen toe gedrukt en komt de sporing dicht tegen de nul aan.

    En ja, op een F word het nu net andersom voorgeschreven. Vooraan denk ik dat het is om de wielen beter naar de rechtuitstand te laten terugkeren of om de sporingverschilhoek juister te krijgen in bochten.
    Achteraan denk ik om te compenseren aan de negatieve wielvlucht, die drukt het wiel naar buiten. Het toespoor drukt het wiel naar binnen, in die combinatie gaat het wiel dan zuiver rollen.

    Ik rijd vooraan en achteraan toe-in(0°5'). Ik heb (nog) geen loweringpins en ook geen PU rubbers en sta 2cm lager. Ik ben er tevreden van.
    Voorheen reed ik veel te laag( te lage hydragas druk) en met toe-out en heb de voorbanden moeten vervangen omdat er zaagtand slijtage was opgekomen.
    groetjes Herman
    MGF MPI '97 BRG
  • Emile
    MGF/TF Junkie
    MGF/TF Junkie
    BerichtenCOLON 725
    GeregistreerdCOLON do apr 20, 2006 8:29 pm
    MG'sCOLON MG TF 160
    WoonplaatsCOLON Zuidland, NL

    Re: uitlijning

    door Emile » ma mei 14, 2012 9:55 pm

    schrokke schreefColonVoorheen reed ik veel te laag( te lage hydragas druk) en met toe-out en heb de voorbanden moeten vervangen omdat er zaagtand slijtage was opgekomen.


    ik heb dit dus ook gehad en ben binnen een jaar door mijn voorbanden heen.

    ik sta ook wat lager dan voor geschreven, 33cm, en ga nu ook voor 0 graden en 5 minuten INSPOOR (Toe-In) vóór én achter.
    2003 MG TF 160.
  • Avatar gebruiker
    Tukker
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 3057
    GeregistreerdCOLON wo okt 17, 2007 10:29 pm
    WoonplaatsCOLON Nijverdal NL
    CONTACTCOLON

    Re: uitlijning

    door Tukker » di mei 15, 2012 10:05 am

    Als je maar zorgt dat je gaat uitlijnen op de hoogte die je wilt rijden.
    goodgoan Tom

    [b]Toyota Prius dark gray, Audi TT 2.0 roadster dark gray (mk2)
  • Emile
    MGF/TF Junkie
    MGF/TF Junkie
    BerichtenCOLON 725
    GeregistreerdCOLON do apr 20, 2006 8:29 pm
    MG'sCOLON MG TF 160
    WoonplaatsCOLON Zuidland, NL

    Re: uitlijning

    door Emile » di mei 15, 2012 3:26 pm

    uiteraard. thumbsup
    2003 MG TF 160.
  • Emile
    MGF/TF Junkie
    MGF/TF Junkie
    BerichtenCOLON 725
    GeregistreerdCOLON do apr 20, 2006 8:29 pm
    MG'sCOLON MG TF 160
    WoonplaatsCOLON Zuidland, NL

    Re: uitlijning

    door Emile » ma mei 21, 2012 12:52 pm

    vandaag naar de uitlijner geweest. Rijhoogte 33,5 cm voor 32,5 cm achter, uitlijning op 0 graden en 3 minuten INSPOOR (Toe-In) vóór én achter. Ze kregen hem met geen mogelijkheid op 5 minuten.
    2003 MG TF 160.

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 12 en 0 gasten