ErikB schreefColonAls een ontsteking evenveel energie nodig had als een startmotor, dan reden we constant met een lege batterij
ehhh, die bewering heb ik ook nergens gedaan...
Wat in mijn posting hierboven staat is volgens de wetten van de natuurkunde simpel uit te leggen: startmotor vraagt veel stroom; die krijgt hij ook. Vervolgens is er
onvoldoende electrisch
vermogen over om een voldoende krachtige vonk te genereren.
Bij starten en stationair draaien levert de dynamo namelijk onvoldoende vermogen om de ontsteking te bedienen, vanwege te laag toerental. De accu levert dan hetgeen extra nodig is. Met een slechte accu lukt dat vaak nét niet meer.
Bruno schreefColonDus als de startmotor draait, is er zeker en vast ontsteking
Ik heb een keer hetzelfde gehad als Jean nu heeft: startmotor draait rond maar motor slaat niet aan.
Uitspraak van een vriend: dat is de accu, ik: "dat bestaat niet de startmotor draait".
Na veel geknoei en nog steeds problemen besloten de accu te vervangen en ja hoor: geen problemen meer. Accu laten testen, conclusie: gooi maar weg...
Heb daarnaast ooit eens een accu volledig defect gehad: deuren ontgrendelen ging normaal, daarna starten en... 'klik'. Toen helemaal niets meer, geen alarmlichten, geen deurvergrendeling, helemaal niets...
Iemand al eens geprobeerd om na hulpstart zonder eigen accu de motor stationair draaiende te houden ? Met een slechte accu lukt dat nog wel, bij een defecte accu is dat gewoon bijna onmogelijk.
Neemt niet weg dat weglekken over de bougiekabels ook altijd mogelijk is.
Maar dat éne lampje gedurende die éne nacht.... dat zint me niet...
Ik ben heel benieuwd wat een goede batterij-test zou zeggen van de accu van Jean.