Daar gaan we dus weer voor de 1000ste keer op dit forum over het nut van de side air intake en de buizen onder de wagen.
Enkele puntjes op de i :
- De buizen onder de wagen hebben wel degelijk wel nut, wat betreft koude lucht aanvoeren voor de open luchtfilter. Bewijs is o.a. het feit dat de open luchtfilter vuiler wordt langs de voorkant. Alle extra lucht aanvoer is trouwens altijd een plus. Was het niet noodzakelijk of beter stak het niet bij elke 57i kit bij. Feit dat je koude lucht nodig hebt bij stilstand, en deze buizen dan bijna niet helpen bij een warme dag is een feit, maar in praktijk niet meetbaar. Eens je beweegt wordt het debiet aangevoerde lucht stelselmatig opgedreven en een dip zal bijna niet voelbaar zijn.
- Voor een gesloten luchtfilter kan de side air intake gebruikt worden, maar voor een open filter werkt het absoluut niet, dat is bewezen met de papiersnippers-test indertijd (zie Rob's side).
- Origineel zuigt de OEM luchtfilter ook zijn lucht aan via de engine bay (met een buis achteraan op het subframe in de enginebay o.a.), sterker nog de aangevoerde lucht is warmer dan bij een K&N, daar er geen buizen lopen bij de meeste OEM filterbehuizingen extern de engine bay.
- Inkorten van de bracket is geen goed idee, want dan komen je buizen uit achter je chassis en werken ze niet.
- Ik rij (zoals) zoveel anderen al jaren op deze manier rond, zonder ooit problemen te hebben gehad bij mij of bij anderen.
- Ook via de side air intake kan water binnengezogen worden in theorie (de kans is zelfs groter omdat het een gesloten filterbehuizing betreft = zuigen). Dit kan bv. als je door een diepe lange plas rijdt. Opgespat water door het voorwiel komt dan in de side air intake terecht, maar zelfs ook dat heb ik nog nooit meegemaakt in praktijk.
- Besluit : De K&N is niet de beste filter op de markt (De ITG is bv. o.a. beter, maar ook veel duurder),de K&N is wel de meest gebruikte in de scene en dat is met recht en rede : Mooiere sound, bewezen vermogens winst, degelijk design, goedkoop.