Aanhaalmoment moer achteras
  • Avatar gebruiker
    barry
    MGF/TF First drive
    MGF/TF First drive
    BerichtenCOLON 24
    GeregistreerdCOLON do maart 31, 2011 10:22 pm
    WoonplaatsCOLON nieuw-vennep

    Re: Aanhaalmoment moer achteras

    door barry » vr maart 30, 2012 7:18 am

    In workshop manual staat 70Nm .

    Meer mag minder zou ik niet doen! :no:
  • Avatar gebruiker
    RemcovanKuilenburg
    Clubshop, PR en Forum administrator
    Clubshop, PR en Forum administrator
    BerichtenCOLON 5552
    GeregistreerdCOLON wo jul 02, 2008 12:13 am
    WoonplaatsCOLON Amersfoort

    Aanhaalmoment moer achteras

    door RemcovanKuilenburg » vr maart 30, 2012 8:28 am

    70 Nm lijkt mij sterk. Waarom zou je er. Wielmoer, waar je er 4 van hebt, met 110 Nm doen
    MG F 1.8 MPI 1996 en winnaar Dyno 2008, 2010 en 2011
    Volvo V60 Volvo Ocean Race 2012
    Audi A3 1.6 TDI Amb. Pro line Buss. S-tronic 2011

    Lid van MG Car Club UK.
  • Avatar gebruiker
    barry
    MGF/TF First drive
    MGF/TF First drive
    BerichtenCOLON 24
    GeregistreerdCOLON do maart 31, 2011 10:22 pm
    WoonplaatsCOLON nieuw-vennep

    Re: Aanhaalmoment moer achteras

    door barry » vr maart 30, 2012 1:46 pm

    Ik heb het wel over de wiel moeren ,(70Nm) niet de naaf moer staat er echt !!


    Of moet ik de workshop boek maar weggooien? :lol:
  • Avatar gebruiker
    Tukker
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 3057
    GeregistreerdCOLON wo okt 17, 2007 10:29 pm
    WoonplaatsCOLON Nijverdal NL
    CONTACTCOLON

    Re: Aanhaalmoment moer achteras

    door Tukker » vr maart 30, 2012 3:42 pm

    Wheel Nuts
    Alloy wheel, nuts 100 Nm* for 16" and 70Nm for 15" rims
    (the old Spec. until 2005 was 70 Nm) *
    Spare wheel, nuts 70Nm for 14" steel rim

    (bron)

    Klopt, je leest het overal maar ik ga ook voor de 110 omdat ik deze niet kwijt wil. :)
    goodgoan Tom

    [b]Toyota Prius dark gray, Audi TT 2.0 roadster dark gray (mk2)
  • Avatar gebruiker
    barry
    MGF/TF First drive
    MGF/TF First drive
    BerichtenCOLON 24
    GeregistreerdCOLON do maart 31, 2011 10:22 pm
    WoonplaatsCOLON nieuw-vennep

    Re: Aanhaalmoment moer achteras

    door barry » vr maart 30, 2012 4:24 pm

    thanks voor de info tukker, zal dan ook mijn wiel moeren ff moeten door trekken naar 110 Nm.

    thumbsup
  • Avatar gebruiker
    RemcovanKuilenburg
    Clubshop, PR en Forum administrator
    Clubshop, PR en Forum administrator
    BerichtenCOLON 5552
    GeregistreerdCOLON wo jul 02, 2008 12:13 am
    WoonplaatsCOLON Amersfoort

    Re: Aanhaalmoment moer achteras

    door RemcovanKuilenburg » vr maart 30, 2012 6:38 pm

    Ook al heb je 15" deze ook gewoon 110 Nm of 120 Nm vast zetten. 70 Nm is echt veel te weinig.
    MG F 1.8 MPI 1996 en winnaar Dyno 2008, 2010 en 2011
    Volvo V60 Volvo Ocean Race 2012
    Audi A3 1.6 TDI Amb. Pro line Buss. S-tronic 2011

    Lid van MG Car Club UK.
  • schrokke
    MGF/TF Junkie
    MGF/TF Junkie
    BerichtenCOLON 644
    GeregistreerdCOLON do dec 18, 2008 10:06 pm
    WoonplaatsCOLON Kontich

    Re: Aanhaalmoment moer achteras

    door schrokke » vr maart 30, 2012 8:46 pm

    ovi schreefColon
    Verder is het een cilinderlager dus de druk komt niet op het lager zelf maar op het huis v/h lager dus het wiellager te strak aantrekken komt hier dus niet aan de orde! :no:


    Inderdaad, je moet hier eerder opletten dat er geen speling opzit of komt tgv van te laag aantrekkoppel.. Dan kan je wel lagerschade krijgen.
    groetjes Herman
    MGF MPI '97 BRG
  • Avatar gebruiker
    ovi
    MGF/TF Junkie
    MGF/TF Junkie
    BerichtenCOLON 935
    GeregistreerdCOLON ma jan 10, 2011 12:00 pm
    WoonplaatsCOLON Vlaams Brabant (Keerbergen)

    Re: Aanhaalmoment moer achteras

    door ovi » vr apr 27, 2012 11:58 am

    RemcovanKuilenburg schreefColonOok al heb je 15" deze ook gewoon 110 Nm of 120 Nm vast zetten. 70 Nm is echt veel te weinig.


    Bedankt allemaal want dan staan die van ons zeker vast genoeg! :devil-(
  • Avatar gebruiker
    Drikje S1
    MGF/TF Die Hard
    MGF/TF Die Hard
    BerichtenCOLON 375
    GeregistreerdCOLON zo jan 03, 2010 8:37 pm
    WoonplaatsCOLON Hilversum en Oud-Loosdrecht
    CONTACTCOLON

    Re: Aanhaalmoment moer achteras

    door Drikje S1 » di mei 08, 2012 4:41 pm

    ovi schreefColonWeet niet hoe dik die wielnaaf is maar bij onze Punto is deze meer dan 20 mm dik dus die ga je dus zeker niet over sleuren of beschadigen! :roll:
    Verder is het een cilinderlager dus de druk komt niet op het lager zelf maar op het huis v/h lager dus het wiellager te strak aantrekken komt hier dus niet aan de orde! :no:
    En als je al eens een momentsleutel op 220 Nm gezet hebt weet je dat dit dus echt wel heel erg vast is en de meeste zullen zelfs een buis op hun momentsleutel moeten zetten om zoveel kracht te zetten! :devil-(


    Ik zie nu pas dat dit onderwerp recent is opgepakt. Hierbij een reactie van mijn kant.

    Mijn inziens is het geen cilinderlager maar een tweezijdig conisch lager.
    De behuizing van het lager wordt door twee clips in groeven van de fusee op zijn plaats gehouden. De twee conische lagers worden door de aandrijfas en de wielnaaf met wielmoer naar elkaar toe getrokken, en is het mogelijk het wiellager te strak aan te trekken.

    Praktijk ondervinding : ( wiellager en wielnaaf van MG F is gelijk aan die van de Elise S1 )

    De eerste keer dat ik bij mijn Elise èèn voor wiellager had vervangen, had ik de moer aangehaald op het aanhaalmoment voor een M16 bout, deze M16 blijkt in latere versies toegepast te zijn. Mijn Elise is nog uitgevoerd met een M12, deze dient veel lichter aangehaald te worden. Resultaat, binnen enkele maanden was het wiellager alweer aan vervanging toe. Te strak aangedraaid, en daarmee te veel wrijving in het lager, alles naar de klote.

    Met andere woorden, de druk komt wel degelijk op het lager, en is te strak aan te draaien mogelijk.

    Maar 220Nm is inderdaad een stevige kracht, en met een eenvoudige momentsleutel haal je dit niet ( staat dan ook meestal niet op de schaal verdeling aangegeven ), daarom heb ik meerdere moment sleutels liggen, ook voor het zware werk.

    Gr. Drikje S1
    Honda NSC50R scooter
    Lotus Elise S1 bj. 06-1996. chassis nummer 21.
  • schrokke
    MGF/TF Junkie
    MGF/TF Junkie
    BerichtenCOLON 644
    GeregistreerdCOLON do dec 18, 2008 10:06 pm
    WoonplaatsCOLON Kontich

    Re: Aanhaalmoment moer achteras

    door schrokke » do mei 10, 2012 7:03 pm

    De twee conische lagers zitten ahw in een cachet. Bij montage moet je de binnenste lagerschalen tegen elkaar trekken. Het enigste waardoor je op deze manier vroegtijdige schade kunt krijgen is als je de lagerschalen zou opgestuiken door te strak aandraaien. In de praktijk heeft uw schroefdraad het al lang begeven vooraleer ge begint op te stuiken. Te vast is praktisch onmogelijk.

    Er zijn inderdaad conische lagers die je zomaar niet mag aantrekken, deze dienen te worden afgesteld op speling. Meestal heb je dan zelfs geen sleutel nodig
    groetjes Herman
    MGF MPI '97 BRG

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 12 en 0 gasten