En dan nog wat...
  • Avatar gebruiker
    Kobold
    MGF/TF First drive
    MGF/TF First drive
    BerichtenCOLON 28
    GeregistreerdCOLON di sep 20, 2011 10:44 pm

    En dan nog wat...

    door Kobold » ma okt 31, 2011 7:28 pm

    Het begint me op te vallen dat hier alleen maar vragen stel...
    Ik heb er weer een...

    Vanmiddag mooi stukje gereden, netjes naar de 90° opgewarmd, daarna een stuk (kilometer of 10) tussen de 4500-6200 (ik hou die laatste 1000 toch als marge) lekker doorgereden.
    Daarna een 6 kilometer in de 5 op 2500, om af te laten koelen maar thuis stond de olie temp nog boven de 90°C.

    Dus heb ik de auto stationair laten draaien (eerst de motorkap open gezet om de boodschappen uit te laden)
    kom ik na 5 min terug, zie ik koelvloeistof onder de auto druipen, het expansievat bomvol en borrelend, dus als de sodemieter de motor uitgezet en het niveau daalde direct naar normaal.

    contact aangezet, olietemp normaal (90°), koelvloeistof temp 1 streepje onder het midden, starten, lopen, geen geborrel en gebruis in het expansietankje.
    Een uur later vloeistofpeil gecontroleerd, was gedaald tot het onderste nokje.
    Weer aangevuld tot het bovenste nokje en de garage ingereden.

    Ik heb de zekering van de fan gechecked, 6e van links, 20A, niets mis mee.
    Maar ik heb in die tijd de fan niet horen lopen.
    De pinnen van de radiateur voelden wel warm aan, dus het grote systeem lijkt me te werken.

    Wat zou er aan de hand kunnen zijn, HGF? alleen, de motor liep stationair olie is goed van kleur, geen schuim, enlighten me....
    gekocht: 69.000km So far: 76.000 km, '97 1.8vvc brg, bodysuit, Dunlop SP sport1, Heritage hardtop, 1e koppakking

    To do: nieuwe bougiekabels, SS coolingtubes, winterbanden (november), distributie + spanrollen en waterpomp, witte knippers, gerookte achterlichten, (laten) detailen

    Wishlist: K&N / Pipercross Viper / MS Vader, 52mm TB, 4-2-1 manifold, sports cat,performance uitlaat
  • Avatar gebruiker
    Kevin
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 1402
    GeregistreerdCOLON zo feb 01, 2009 3:35 pm
    WoonplaatsCOLON Almelo

    Re: En dan nog wat...

    door Kevin » ma okt 31, 2011 7:55 pm

    Expansievat dop verstopt?
  • Avatar gebruiker
    Kobold
    MGF/TF First drive
    MGF/TF First drive
    BerichtenCOLON 28
    GeregistreerdCOLON di sep 20, 2011 10:44 pm

    Re: En dan nog wat...

    door Kobold » ma okt 31, 2011 8:09 pm

    Kevin schreefColonExpansievat dop verstopt?

    geen vreemde sugestie, de lekkage leek langs de toevoerleiding van de koelvloeistof te gaan, en ik had niet de indruk dat er via de dop druk ontsnapte.
    gekocht: 69.000km So far: 76.000 km, '97 1.8vvc brg, bodysuit, Dunlop SP sport1, Heritage hardtop, 1e koppakking

    To do: nieuwe bougiekabels, SS coolingtubes, winterbanden (november), distributie + spanrollen en waterpomp, witte knippers, gerookte achterlichten, (laten) detailen

    Wishlist: K&N / Pipercross Viper / MS Vader, 52mm TB, 4-2-1 manifold, sports cat,performance uitlaat
  • Kasper
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 5017
    GeregistreerdCOLON ma sep 06, 2004 9:43 pm
    WoonplaatsCOLON Veghel (N.Br. NL)

    Re: En dan nog wat...

    door Kasper » ma okt 31, 2011 8:42 pm

    Een paar verdachte zaken:
    -1-
    Dop van het expansievat is kapot. Dit is geen gewone dop, er zit een bimetaaltje in. Na enige jaren is het systeem kapot en doet een nieuwe dop wonderen.

    -2-
    Relais van je fan blijft hangen. (En dat heeft dus niets met de zekering te maken) dan slaat de fan niet aan. bij het rijden zoals de laatste dagen, warm herfstweer, zal de rijwind voldoende koelen en treden er problemen op zodra je stil staat. En om je uit de droom te helpen: de fan hoor je bijna nooit, ook al werkt het systeem.


    Dat je olie na 6 minuten nog niet op 90 graden is, verontrust mij niets. soortelijke warmte en warmtegeleiding van olie is nu eenmaal naadje pet. :wink:

    Vragen stellen: waarom niet? Daar zijn wij ook ooit mee begonnen. (en met veel, heel veel, lezen)

    Zolang er mensen zijn die je kunnen helpen is een vraag nooit verkeerd.
    MGFvvc '96 Charcoal met een heleboel mods - MGCGT '68 Tartan met wat mods -
    MGTF '05 BRG HFF inmiddels niet meer volledig origineel
  • Avatar gebruiker
    Kobold
    MGF/TF First drive
    MGF/TF First drive
    BerichtenCOLON 28
    GeregistreerdCOLON di sep 20, 2011 10:44 pm

    Re: En dan nog wat...

    door Kobold » ma okt 31, 2011 10:09 pm

    We gaan dus eens op zoek naar een nieuwe dop (en een tank met niveau alarm)
    Enorm bedankt en dit is een behoorlijke geruststelling!
    Dit verklaart ook waarom ik koelvloeistof mis als ik 'm wat langer op z'n staart trap (kruissnelheid 150 km/u)

    Wat ik alleen niet begrijp is waar de lekkage plaatsvindt, hij zou druk op moeten bouwen, maar dat gebeurd niet, want hij gooit het er uit.
    Mijn eerdere opmerking is gebaseerd op mijn waarneming dat ik koelvloeistof op de naad van de tank zag, of ademt de dop tot een bepaalde temperatuur en sluit hem daarboven af?
    gekocht: 69.000km So far: 76.000 km, '97 1.8vvc brg, bodysuit, Dunlop SP sport1, Heritage hardtop, 1e koppakking

    To do: nieuwe bougiekabels, SS coolingtubes, winterbanden (november), distributie + spanrollen en waterpomp, witte knippers, gerookte achterlichten, (laten) detailen

    Wishlist: K&N / Pipercross Viper / MS Vader, 52mm TB, 4-2-1 manifold, sports cat,performance uitlaat
  • Kasper
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 5017
    GeregistreerdCOLON ma sep 06, 2004 9:43 pm
    WoonplaatsCOLON Veghel (N.Br. NL)

    Re: En dan nog wat...

    door Kasper » ma okt 31, 2011 10:18 pm

    Het is ook eigenlijk niet meer dan een overstort ventieltje, het water komt er daar dus uit (maar >100grC = stoom; nou ja stoom; 105 graden en wat drukval = temp verlaging over het klepje en dan is het wellicht meer dampig)


    Maar je brand er wel je vingers aan! (letterlijk of figuurlijk of allebei :wink: )
    MGFvvc '96 Charcoal met een heleboel mods - MGCGT '68 Tartan met wat mods -
    MGTF '05 BRG HFF inmiddels niet meer volledig origineel
  • Avatar gebruiker
    Kobold
    MGF/TF First drive
    MGF/TF First drive
    BerichtenCOLON 28
    GeregistreerdCOLON di sep 20, 2011 10:44 pm

    Re: En dan nog wat...

    door Kobold » vr nov 04, 2011 9:24 pm

    Nieuwe dop, helemaal top!
    niveau was na het rijden nul gestegen (normaal altijd 1 of 2 cm) op moment van opendraaien van het expansievat een heftig bruisend effect, direct weer afgesloten.
    Dank voor de vlotte diagnose!
    gekocht: 69.000km So far: 76.000 km, '97 1.8vvc brg, bodysuit, Dunlop SP sport1, Heritage hardtop, 1e koppakking

    To do: nieuwe bougiekabels, SS coolingtubes, winterbanden (november), distributie + spanrollen en waterpomp, witte knippers, gerookte achterlichten, (laten) detailen

    Wishlist: K&N / Pipercross Viper / MS Vader, 52mm TB, 4-2-1 manifold, sports cat,performance uitlaat
  • LEBLAR
    MGF/TF Junkie
    MGF/TF Junkie
    BerichtenCOLON 762
    GeregistreerdCOLON vr feb 13, 2009 8:45 pm
    WoonplaatsCOLON Sibculo

    Re: En dan nog wat...

    door LEBLAR » ma nov 07, 2011 5:28 pm

    Pas wel op met het opendraaien van de dop. Door het wegvallen van de druk raakt het water aan de kook, vandaar het bruissen. Alleen weet je niet waar het overal kookt met mogelijk lucht in het systeem tot gevolg.
    Ronald Leblanc
    1996 MGF VVC Pearlescent FlameRed (inderdaad, niet origineel)
    Mod's: Tenza open air filter, Leer stuur, Toyo Proxes T1R, PU bushes achter, KH-splitter, Windscreen, EBC Grooved discs + greenstuff blokken rondom, 80th interieur, 52mm TB, LLW kit, SS coolant pipes, alu radiator
    Upcomming: PU bussen voor.
    Next: Cool-air induct Tenza.
  • Kasper
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 5017
    GeregistreerdCOLON ma sep 06, 2004 9:43 pm
    WoonplaatsCOLON Veghel (N.Br. NL)

    Re: En dan nog wat...

    door Kasper » ma nov 07, 2011 7:52 pm

    hoezo, gasbellen (waterdamp) is geen lucht. Zodra de waterdamp weer afkoelt condenseert deze en is de "bel" weg. De bellen zorgen wel dat het water uit het expansievat bruist.
    MGFvvc '96 Charcoal met een heleboel mods - MGCGT '68 Tartan met wat mods -
    MGTF '05 BRG HFF inmiddels niet meer volledig origineel
  • Avatar gebruiker
    MGTF2002
    MGF/TF Enthousiast
    MGF/TF Enthousiast
    BerichtenCOLON 224
    GeregistreerdCOLON ma aug 29, 2011 8:04 pm
    WoonplaatsCOLON NL Limburg op z'n smalst

    Re: En dan nog wat...

    door MGTF2002 » ma nov 07, 2011 7:53 pm

    Vandaag soortgelijk opgemerkt.

    Omdat mijn TF nog niet is voor zien van een low-level sensor controleer ik regelmatig het koelvloeistofniveau.

    Vandaag zie ik dat het niveau in het expansievat tot bovenin staat (motor loopt). Losdraaien dop resulteert in bruisen en koken.
    Na een minuut of tien is het niveau weer aan het zakken (motor is uit).
    Hebben we het hier over hetzelfde probleem?

    Moet ik mijn dop ook maar 's gaan vervangen. (Low level kit ligt klaar voor montage)

    Ik snap even de werking van de dop niet.
    - Kasper schrijft; dat het werkt als een overstort. Dus overdruk afvoeren.
    - Kobold schrijft; Dat het niveau nu constant blijft. Dus druk opbouwd.
    - Kevin schrijft; Expansievat dop verstopt
    Wat is defect aan de dop?
    - Lekt ie, zodat er geen druk wordt opgebouwd en het vloeistof niveau stijgt (uitzetting / lucht is het systeem)?
    - Is ie verstopt zodat er tijdens het afkoelen een onderdruk ontstaat?

    Resume:
    A) Overdruk laten afvloeien. Dus als de druk in het systeem te hoog wordt deze afvoeren. (overstort)
    of:
    B) Dient hij voor het toevoeren van lucht bij het afkoelen van de koelvloeistof. (voorkomen van onderdruk in het systeem)

    Ik ben h'm ff kwijt. Het is ook al laat na een dag werken. :oops:
    Please enlighten me.....
    MG TF 2002
    VOLVO C30 R-Design


    a.k.a. Eric
  • Avatar gebruiker
    Kobold
    MGF/TF First drive
    MGF/TF First drive
    BerichtenCOLON 28
    GeregistreerdCOLON di sep 20, 2011 10:44 pm

    Re: En dan nog wat...

    door Kobold » ma nov 07, 2011 9:26 pm

    Wat ik van het systeem begrijp, is dat de bimetaal de tank afsluit zodra deze op temperatuur komt, zodat het systeem druk kan opbouwen en de koelvloeistof hierdoor een hoger kookpunt krijgt.

    Bij losdraaien valt de druk weg en zal er een kookreactie ontstaan, wat volgens mij geen lucht in het systeem brengt.

    na het afkoelen opent het bimetaal de dop weer zodat er geen vacuum in het expansietankje kan ontstaan en je de dop kan openen.
    gekocht: 69.000km So far: 76.000 km, '97 1.8vvc brg, bodysuit, Dunlop SP sport1, Heritage hardtop, 1e koppakking

    To do: nieuwe bougiekabels, SS coolingtubes, winterbanden (november), distributie + spanrollen en waterpomp, witte knippers, gerookte achterlichten, (laten) detailen

    Wishlist: K&N / Pipercross Viper / MS Vader, 52mm TB, 4-2-1 manifold, sports cat,performance uitlaat
  • LEBLAR
    MGF/TF Junkie
    MGF/TF Junkie
    BerichtenCOLON 762
    GeregistreerdCOLON vr feb 13, 2009 8:45 pm
    WoonplaatsCOLON Sibculo

    Re: En dan nog wat...

    door LEBLAR » di nov 08, 2011 6:21 pm

    Kasper schreefColonhoezo, gasbellen (waterdamp) is geen lucht. Zodra de waterdamp weer afkoelt condenseert deze en is de "bel" weg. De bellen zorgen wel dat het water uit het expansievat bruist.


    Ja maar de lucht, die in elke vloeistof aanwezig is, trekt door het koken samen en vormt bellen die niet meer terug veranderen in water. Je ziet dit ook in een pan gebeuren voordat het water kookt. Maw stoom is een combimatie van waterdamp en lucht. Zet maar eens vacuum op water. De bellen die je dan ziet is de lucht die vrijkomt uit het water. Dezelfde lucht als waar vissen b.v. van leven. Als je daarna het vacuum van het water af haalt trekt deze lucht er niet direct meer in. Net zo min zullen deze bellen in je koelsysteem weer terug veranderen in koelvloeistof.
    Ronald Leblanc
    1996 MGF VVC Pearlescent FlameRed (inderdaad, niet origineel)
    Mod's: Tenza open air filter, Leer stuur, Toyo Proxes T1R, PU bushes achter, KH-splitter, Windscreen, EBC Grooved discs + greenstuff blokken rondom, 80th interieur, 52mm TB, LLW kit, SS coolant pipes, alu radiator
    Upcomming: PU bussen voor.
    Next: Cool-air induct Tenza.
  • Avatar gebruiker
    RemcovanKuilenburg
    Clubshop, PR en Forum administrator
    Clubshop, PR en Forum administrator
    BerichtenCOLON 5552
    GeregistreerdCOLON wo jul 02, 2008 12:13 am
    WoonplaatsCOLON Amersfoort

    Re: En dan nog wat...

    door RemcovanKuilenburg » di nov 08, 2011 6:45 pm

    Even voor de duildelijkheid. Iedere auto begint te koken als je bij een warme motor de dop er af draait. Door het druk systeem zijn ze in staat om het kooktemperatuur van een koelsysteem te verhogen, meer druk hogere kook temperatuur, als je de dop los draait dan is de druk weg en zal het systeem gaan koken.

    Als er te veel druk op wordt gebouwd dan zal de ontluchtings nippel, die zit in je expansie vat dop, de overdruk weg gooien. Is deze stuk, hij is gesloten bijvoorbeeld, dan gaat het systeem te hoge druk op bouwen. Is deze open dan zal de druk niet opbouwen en dus het kookpunt lager zijn in het systeem met een kokende motor tot gevolg.
    Vroeger hadden wij ook al dit systeem in auto's zitten en ook een dop met een ontluchting er op.
    Afbeelding

    Het verhaal van lucht gaat niet geheel op. Ik neem aan dat een ieder gewoon koelvloeistof gebruikt en daar zit geen lucht in aangezien het gedemineraliseerd water is met wat toevoegingen.
    Koelvloeistof voor een auto bestaat uit gedemineraliseerd water waaraan antivriesmiddel, een middel tegen schuimvorming, smeermiddel en een anticorrosiemiddel is toegevoegd. De koelvloeistof voor een auto heeft een hoog kookpunt, rond de 135°C, en dient goed tegen vorst te kunnen, tot wel -35°C. In de loop der tijd veranderen de eigenschappen van de koelvloeistof door veroudering, zodat het na zo'n 50.000km vervangen moet worden.

    .Lucht in het systeem van een auto zal echt een lucht bel zijn die er uit moet. Heeft niets te maken met lucht in het vloeistof.
    MG F 1.8 MPI 1996 en winnaar Dyno 2008, 2010 en 2011
    Volvo V60 Volvo Ocean Race 2012
    Audi A3 1.6 TDI Amb. Pro line Buss. S-tronic 2011

    Lid van MG Car Club UK.
  • Avatar gebruiker
    MGTF2002
    MGF/TF Enthousiast
    MGF/TF Enthousiast
    BerichtenCOLON 224
    GeregistreerdCOLON ma aug 29, 2011 8:04 pm
    WoonplaatsCOLON NL Limburg op z'n smalst

    Re: En dan nog wat...

    door MGTF2002 » wo nov 09, 2011 7:34 pm

    Ok Werking van de dop is helder. Ik heb een nieuwe geplaatst. (geen verbetering)

    Heb ik nu een probleem als het expansievat nagenoeg volledig gevuld is na een stevige rit.
    Lichte lekkage van koelvloeiotof (rand van expansievat is nat). Ik neem aan dat dit komt door een te hoge druk. (overstort)
    Koelvloeistof temperatuur meter blijft zo'n 2mm onder het midden.
    Olietempeatuur ±120 gr C.
    Na afkoeling is het koelvloeitof niveau normaal.

    Heb ik nu een probleem of is dit normaal?

    Eric
    MG TF 2002
    VOLVO C30 R-Design


    a.k.a. Eric
  • Avatar gebruiker
    Kobold
    MGF/TF First drive
    MGF/TF First drive
    BerichtenCOLON 28
    GeregistreerdCOLON di sep 20, 2011 10:44 pm

    Re: En dan nog wat...

    door Kobold » wo nov 09, 2011 9:23 pm

    volgens mij zijn het dezelfde symptomen als ik had, ik zou gewoon een nieuwe dop bestellen, kost ongeveer 7 euri's.
    gekocht: 69.000km So far: 76.000 km, '97 1.8vvc brg, bodysuit, Dunlop SP sport1, Heritage hardtop, 1e koppakking

    To do: nieuwe bougiekabels, SS coolingtubes, winterbanden (november), distributie + spanrollen en waterpomp, witte knippers, gerookte achterlichten, (laten) detailen

    Wishlist: K&N / Pipercross Viper / MS Vader, 52mm TB, 4-2-1 manifold, sports cat,performance uitlaat

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 12 en 0 gasten