spoorverbreders
  • adaerts
    MGF/TF Die Hard
    MGF/TF Die Hard
    BerichtenCOLON 337
    GeregistreerdCOLON di jul 05, 2011 2:41 pm
    WoonplaatsCOLON Echt Limburg Nederland

    spoorverbreders

    door adaerts » do jul 28, 2011 8:56 pm

    weet iemand hoe dik spoorverbreders maximaal kunnen zijn zonder de persbouten te vervangen bij mijn TF160 met originele 11 spoke 16" velgen.
  • Avatar gebruiker
    etienne
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 1222
    GeregistreerdCOLON di aug 26, 2008 5:56 pm
    WoonplaatsCOLON brunssum limburg (nl)

    Re: spoorverbreders

    door etienne » do jul 28, 2011 9:37 pm

    dat zal niet veel zijn volgens mij 5 mm .. hooguit 7 mm geloof ik ..
  • Avatar gebruiker
    RemcovanKuilenburg
    Clubshop, PR en Forum administrator
    Clubshop, PR en Forum administrator
    BerichtenCOLON 5552
    GeregistreerdCOLON wo jul 02, 2008 12:13 am
    WoonplaatsCOLON Amersfoort

    spoorverbreders

    door RemcovanKuilenburg » vr jul 29, 2011 4:52 pm

    Gewoon niet doen! Is niet bevorderlijk voor je lagers!
    MG F 1.8 MPI 1996 en winnaar Dyno 2008, 2010 en 2011
    Volvo V60 Volvo Ocean Race 2012
    Audi A3 1.6 TDI Amb. Pro line Buss. S-tronic 2011

    Lid van MG Car Club UK.
  • adaerts
    MGF/TF Die Hard
    MGF/TF Die Hard
    BerichtenCOLON 337
    GeregistreerdCOLON di jul 05, 2011 2:41 pm
    WoonplaatsCOLON Echt Limburg Nederland

    Re: spoorverbreders

    door adaerts » vr sep 23, 2011 3:46 pm

    10mm en ruim voldoende schroefdraad over om de moeren nog veilig te monteren.
  • LEBLAR
    MGF/TF Junkie
    MGF/TF Junkie
    BerichtenCOLON 762
    GeregistreerdCOLON vr feb 13, 2009 8:45 pm
    WoonplaatsCOLON Sibculo

    Re: spoorverbreders

    door LEBLAR » vr sep 23, 2011 5:03 pm

    RemcovanKuilenburg schreefColonGewoon niet doen! Is niet bevorderlijk voor je lagers!

    En nog verboden ook.
    Ronald Leblanc
    1996 MGF VVC Pearlescent FlameRed (inderdaad, niet origineel)
    Mod's: Tenza open air filter, Leer stuur, Toyo Proxes T1R, PU bushes achter, KH-splitter, Windscreen, EBC Grooved discs + greenstuff blokken rondom, 80th interieur, 52mm TB, LLW kit, SS coolant pipes, alu radiator
    Upcomming: PU bussen voor.
    Next: Cool-air induct Tenza.
  • adaerts
    MGF/TF Die Hard
    MGF/TF Die Hard
    BerichtenCOLON 337
    GeregistreerdCOLON di jul 05, 2011 2:41 pm
    WoonplaatsCOLON Echt Limburg Nederland

    Re: spoorverbreders

    door adaerts » vr sep 23, 2011 5:42 pm

    vroeger jarenlang met spoorverbreders gereden, zelfs met buggy's voorzien van jawel, dubbele tegen elkaar gemonteerde spoorverbreders wedstrijden gereden op een speedway circuit.
    daar ging 't echt hard en nooit problemen met lagers of wat dan ook gehad.
    dus het hoeft niet altijd problemen op te leveren, begrijp jouw gedachten daar wel over hoor.
    en verboden, er gebeuren ergere dingen die verboden zijn.
  • Avatar gebruiker
    etienne
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 1222
    GeregistreerdCOLON di aug 26, 2008 5:56 pm
    WoonplaatsCOLON brunssum limburg (nl)

    Re: spoorverbreders

    door etienne » vr sep 23, 2011 6:41 pm

    waar heb je de spoorverbreders vandaan !!..
  • adaerts
    MGF/TF Die Hard
    MGF/TF Die Hard
    BerichtenCOLON 337
    GeregistreerdCOLON di jul 05, 2011 2:41 pm
    WoonplaatsCOLON Echt Limburg Nederland

    Re: spoorverbreders

    door adaerts » vr sep 23, 2011 7:03 pm

    marktplaats en bij www.spoorverbredershop.nl zijn ze ook verkrijgbaar.
  • Avatar gebruiker
    etienne
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 1222
    GeregistreerdCOLON di aug 26, 2008 5:56 pm
    WoonplaatsCOLON brunssum limburg (nl)

    Re: spoorverbreders

    door etienne » vr sep 23, 2011 7:15 pm

    dank je .. bij spoorverbredershop had ik ze ook al gezien maar die zijn nogal prijzig. :thumbsup:
  • adaerts
    MGF/TF Die Hard
    MGF/TF Die Hard
    BerichtenCOLON 337
    GeregistreerdCOLON di jul 05, 2011 2:41 pm
    WoonplaatsCOLON Echt Limburg Nederland

    Re: spoorverbreders

    door adaerts » vr sep 23, 2011 7:34 pm

    Zijn bij diverse leveranciers te koop.
    Laatst bijgewerkt door 3 op adaerts, in totaal 0 keer bewerkt.
  • Avatar gebruiker
    RemcovanKuilenburg
    Clubshop, PR en Forum administrator
    Clubshop, PR en Forum administrator
    BerichtenCOLON 5552
    GeregistreerdCOLON wo jul 02, 2008 12:13 am
    WoonplaatsCOLON Amersfoort

    Re: spoorverbreders

    door RemcovanKuilenburg » vr sep 23, 2011 11:08 pm

    Een lager van een Buggy is niet een lager van een F/TF. Succes en niet piepen als hij kapot is :wink:
    MG F 1.8 MPI 1996 en winnaar Dyno 2008, 2010 en 2011
    Volvo V60 Volvo Ocean Race 2012
    Audi A3 1.6 TDI Amb. Pro line Buss. S-tronic 2011

    Lid van MG Car Club UK.
  • Edgecrusher
    MGF/TF Die Hard
    MGF/TF Die Hard
    BerichtenCOLON 310
    GeregistreerdCOLON ma okt 01, 2007 7:36 pm
    WoonplaatsCOLON Hengelo NL

    Re: spoorverbreders

    door Edgecrusher » za sep 24, 2011 9:30 am

    De slijtage van een wiellager zal vast wel iets hoger zijn, maar bij auto's van 10jr oud hebben die toch al hun beste tijd gehad.
    Dus ja, het zou kunnen dat je wiellagers iets korter meegaan, maar hoeveel procent de spoorverbreders daar debet aan zijn,
    is de grote vraag en zal m.i. beperkt zijn.
    Nothing sounds like a cobra in a tunnel.

    MGF MPI, Blueflame exhaust + decat, Green Storm, Superchips Icon Race, alum. radiator, Trophy splitter, xenon 6000k.
  • Bruno
    MGF.BE Beheerder
    MGF.BE Beheerder
    BerichtenCOLON 16480
    GeregistreerdCOLON vr jan 30, 2004 8:16 pm
    WoonplaatsCOLON "De Berg" , Belgie
    CONTACTCOLON

    Re: spoorverbreders

    door Bruno » za sep 24, 2011 10:28 am

    Als je weet hoeveel problemen ik ondervind met de achterste wiellagers van een F of TF de laatste 2 jaar, wil je deze echt niet nog meer gaan belasten, geloof me vrij. Feit dat ze trouwens verboden zijn, heeft wel deglijk een reden. De versnelde slijtage, is er één van en echt het is veel belastender dan je zou denken. Hoe dikker de spacer, hoe zwaarder de lager er van verslijt. Spacers van 0,5mm tot daar aan toe, maar breder is moordend voor de zwakke F/TF lagers. Als je dan toch besluit ze te plaatsen, vergeet dan ook je uitlijning niet te laten checken, of deze nog 100% is.
    MG's :
    - VOLCANO MGF '180' VVC / - BRGMGTF135
    Non-MG's :
    - Mercedes CLA AMG line shooting break / - Mercedes Vito 113 CDI
    Racecars :

    - YELLOW MG ZR 190 / - WHITE MG ZR 190 VHPD Official cupracer / - YELLOW Rover114 Official cupracer EVO "Ex Cor Euser"/ - WHITE Rover 114 Official cupracer
  • Edgecrusher
    MGF/TF Die Hard
    MGF/TF Die Hard
    BerichtenCOLON 310
    GeregistreerdCOLON ma okt 01, 2007 7:36 pm
    WoonplaatsCOLON Hengelo NL

    Re: spoorverbreders

    door Edgecrusher » za sep 24, 2011 3:42 pm

    In NL in ieder geval niet per definitie verboden, heeft met typegoedkeuring en de volgende zaken te maken:

    Spoorbreedte mag niet meer dan 2% toenemen.
    Als je bijvoorbeeld aan de voorkant spoorverbreders van minder als 14mm (voorbeeld) toepast blijf je binnen die waarde.
    (2% van 1400mm (voorbeeld) = 28mm, dus 14 mm aan elke kant.)

    Als je nog breder wilt moet je bredere velgen opzoeken met een iets verschoven ET-waarde t.o.v. originele velgen zodat je velgen iets verder naar buiten komen (door de spoorverbreders), maar óók iets verder naar binnen (door de andere ET) zodat het hart van je band weer op die 14 mm (max.) terecht komt.

    Je band mag niet meer dan 30 mm uitsteken.

    De hele boel moet deugdelijk bevestigd zijn.
    Lijkt me geen probleem als je de juiste spoorverbreders gebruikt.

    Je stuur moet van aanslag tot aanslag vrij kunnen draaien.
    Je wilt niet dat ie aanloopt, dus daar zorg je wel voor.

    De schuurstraal moet negatief (of zo laag mogelijk) blijven. (De schuurstraal is de afstand tussen het snijpunt van de hartlijn van de fusee met het wegdek en het snijpunt van de hartlijn van het wiel met het wegdek.)

    Eigenlijk is je remschijf ook een spoorverbreder.
    Nothing sounds like a cobra in a tunnel.

    MGF MPI, Blueflame exhaust + decat, Green Storm, Superchips Icon Race, alum. radiator, Trophy splitter, xenon 6000k.
  • schrokke
    MGF/TF Junkie
    MGF/TF Junkie
    BerichtenCOLON 644
    GeregistreerdCOLON do dec 18, 2008 10:06 pm
    WoonplaatsCOLON Kontich

    Re: spoorverbreders

    door schrokke » di sep 27, 2011 8:37 am

    Het is niet zozeer de kwaliteit van het lager maar meer de opstelling van het lager dat ervoor zorgt dat het makkelijk kapot loopt.
    Ik ben ook lang(VW) buggyrijder geweest en reed ook met een stevig verbreed spoor zonder problemen met de lagers. Maar deze lagers staan ver(10cm) uit elkaar en komen ver naar buiten. Door deze opstelling kunnen de lagers de krachten beter opvangen. Op moderne wagens worden de lagers tegen elkaar geplaatst, ga je dan het spoor verbreden kun je last krijgen met de lagers. Op een (T)F zijn de wieldragers van een ander model overgenomen die niet meteen zo'n brede wielen heeft. MG heeft dus al een lagerbelastende spoorverbreding uitgevoerd voor deze lager opstelling. Daar nog een schepje bovenop doen.....
    Zoals hierboven reeds vermeld: neem gewoon bredere velgen zodat de spoorbreedte gelijk blijft.

    Ook in België mag de spoorbreedte maximaal 2% verbreed worden. Hoofdreden hiervoor is stuurgeometrie in bochten. Om zuiver sturen in bochten te bereiken is er een stuurhoek verschil nodig bij het insturen van de bocht, ook bekend als uitspoor. Om dat te bereiken moet er naargelang de wielbasis en spoorbreedte een stuurparallelle ontworpen worden. En dan nog is het onmogelijk om perfectie te bereiken, dus word er gezocht naar het meest aanvaardbare.
    Als je nu het spoor fors gaat veranderen klopt die stuurgeometrie niet meer.
    groetjes Herman
    MGF MPI '97 BRG

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 11 en 0 gasten