HGF
  • adaerts
    MGF/TF Die Hard
    MGF/TF Die Hard
    BerichtenCOLON 337
    GeregistreerdCOLON di jul 05, 2011 2:41 pm
    WoonplaatsCOLON Echt Limburg Nederland

    HGF

    door adaerts » vr aug 26, 2011 11:14 am

    eindelijk gisteren mijn TF160 kunnen ophalen na reparatie van de HGF.
    kop gevlakt, zwaar oil-rail, nieuwe kopbouten, koppakking, waterpomp, distributieriem en thermostaat (met geboord gaatje) bougies vervangen + APK uitgevoerd.
    naar huis gereden ca 16km en toen ging de watertemp een stuk omhoog, borrelend expansietankje, hopelijk was alles gewoon lucht omdat monteur vergeten was de kachel te ontluchten.
    dus vandaag even voorzichtig gaan rijden met een oog op de watertemp.meter en het andere op de olietemp.meter. (weet nog niet hoe ik dan op de weg moet letten)
    wordt vervolgd.
  • Sander
    Technical Specialist
    Technical Specialist
    BerichtenCOLON 7902
    GeregistreerdCOLON wo maart 24, 2004 11:08 pm
    WoonplaatsCOLON Essen (BE)

    Re: HGF

    door Sander » vr aug 26, 2011 12:52 pm

    Ik mis in de lijst dat de hoogte van de liners is gecontroleerd...
    Building >200BHP K-series
  • Bruce
    Erelid
    Erelid
    BerichtenCOLON 7787
    GeregistreerdCOLON vr jul 29, 2005 11:39 am
    WoonplaatsCOLON Zevenhuizen (NL)

    Re: HGF

    door Bruce » vr aug 26, 2011 3:17 pm

    Ik geloof niet dat de gemiddelde garage de hoogte van de liners checkt...
    Witte pinkers,stoelverwarming,K&N 57i,52 mm TTB,glazen windscherm,,LLW kitje,mk2 middensteun,de-cat pijp,Phoenix exhaust,TF-LE-80th An. velgen,TF radiator,Trophy splitter,lowering pins,HID koplampen,Momo pook,zwarte raamomlijsting,Alu. teller ringen,zwarte trophy inserts,trophy uitlaat spruitstuk,mk2 downpipe,AP's,304 schijven, Piper Cams,Trophy spoiler,Viper stripes,Magnacor leads, KH-splitter,DVA head, Emerald ECU and mapping
  • Sander
    Technical Specialist
    Technical Specialist
    BerichtenCOLON 7902
    GeregistreerdCOLON wo maart 24, 2004 11:08 pm
    WoonplaatsCOLON Essen (BE)

    Re: HGF

    door Sander » vr aug 26, 2011 3:44 pm

    Klopt, maar de gemiddelde garage monteert ook geen olie rail en vlakt geen kop.

    Waarom is de kop gevlakt ?
    Building >200BHP K-series
  • adaerts
    MGF/TF Die Hard
    MGF/TF Die Hard
    BerichtenCOLON 337
    GeregistreerdCOLON di jul 05, 2011 2:41 pm
    WoonplaatsCOLON Echt Limburg Nederland

    Re: HGF

    door adaerts » vr aug 26, 2011 3:55 pm

    volgens garagehouder was de kop ingeslagen en was er eerder al eens aan geschuurd.
    zware olierail heb ik hem zelf geleverd.
    heden ca 10km gereden, bij verkeerslicht liep watertemp op tot bijna maximum, wat kan daar de oorzaak van zijn? daarna weer gaan rijden en temp.meter zakte weer naar 't midden.
    vind dit maar beangstigend.
    wat is wijsheid?
  • Bruno
    MGF.BE Beheerder
    MGF.BE Beheerder
    BerichtenCOLON 16480
    GeregistreerdCOLON vr jan 30, 2004 8:16 pm
    WoonplaatsCOLON "De Berg" , Belgie
    CONTACTCOLON

    Re: HGF

    door Bruno » vr aug 26, 2011 4:13 pm

    Lucht, lucht, lucht....
    slecht ontlucht inderdaad, wat nooit goed is. Ik zou ofewel zelf nog even ontluchten, ofwel, inderdaad de watertemperatuur steeds goed in het oog houden. Denkelijk ontlucht het systeem zichzelf ook wel, alhoewel dit niet de ideale methode is.
    Vergeten te ontluchten van de radiator ? Die garages toch he ... :roll:
    MG's :
    - VOLCANO MGF '180' VVC / - BRGMGTF135
    Non-MG's :
    - Mercedes CLA AMG line shooting break / - Mercedes Vito 113 CDI
    Racecars :

    - YELLOW MG ZR 190 / - WHITE MG ZR 190 VHPD Official cupracer / - YELLOW Rover114 Official cupracer EVO "Ex Cor Euser"/ - WHITE Rover 114 Official cupracer
  • Sander
    Technical Specialist
    Technical Specialist
    BerichtenCOLON 7902
    GeregistreerdCOLON wo maart 24, 2004 11:08 pm
    WoonplaatsCOLON Essen (BE)

    Re: HGF

    door Sander » vr aug 26, 2011 4:21 pm

    Ik neem aan dat een ingeslagen kop betekend dat er cirkel vormige afdrukken van de fire rings in staan. Dan is de kop hoogstwaarschijnlijk overhit geweest en afgeschreven.

    Een TF heeft vaak de liners aan de lage kant staan. Staan de liners te laag sluit de landrover pakking slechter af dan de klassieke en kan je problemen verwachten.

    Bovendien is het vlak proces bij Rover anders geweest dan bij een standaard revisie bedrijf in Nederland en heb je kans dat poreusheid (belletjes lucht opgesloten in het aluminium gietwerk problemen op gaat leveren. Al heb je juist daar weer minder last van met de landrover pakking.

    De combinatie van bovenstaande en de huidige symptomen is niet heel positief.
    Building >200BHP K-series
  • adaerts
    MGF/TF Die Hard
    MGF/TF Die Hard
    BerichtenCOLON 337
    GeregistreerdCOLON di jul 05, 2011 2:41 pm
    WoonplaatsCOLON Echt Limburg Nederland

    Re: HGF

    door adaerts » vr aug 26, 2011 5:18 pm

    ik zal toch niet voor niets bijna € 1500,00 hebben uit gegeven?
  • Avatar gebruiker
    Kevin
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 1402
    GeregistreerdCOLON zo feb 01, 2009 3:35 pm
    WoonplaatsCOLON Almelo

    Re: HGF

    door Kevin » vr aug 26, 2011 5:29 pm

    heb je er geen garantie op gekregen dan?
  • Avatar gebruiker
    ErikB
    IT en Gallery / Forum administrator
    IT en Gallery / Forum administrator
    BerichtenCOLON 10759
    GeregistreerdCOLON do maart 25, 2004 2:10 am
    WoonplaatsCOLON Waasmunster, B
    CONTACTCOLON

    Re: HGF

    door ErikB » vr aug 26, 2011 5:57 pm

    Het oplopen van de temperatuur kan ook te verklaren zijn door de stilstand. Als de radiatorfan om de een of andere reden faalt, dan kan de radiator na een tijdje stilstaan (bvb. in een file) de koelvloeistof niet meer gekoeld krijgen en gaat de temperatuur ook de hoogte in.

    In ideale omstandigheden is een HGF een symptoom en geen oorzaak an sich.

    (wat niet wegneemt dat een slechte ontluchting zeker zo veel kans maakt, check ook het niveau .... als de lucht uit het systeem verdwenen is, dan zal het niveau gedaald zijn).
    MGF: Sportieve 1.8 MPi met wat extra (1998); Klassieke 1.8 VVC (bijna) full option (1997) officiële MGF Cup car
    More MG: Praktische MG ZT-T CDTi (2002), Oldtimer MG1100 met nood aan restauratie (1968), MG ZR160 Track toy under construction
    Daily: Jaguar F-Pace (2019), Opel Zafira 1.8 Elegance (2003)
  • adaerts
    MGF/TF Die Hard
    MGF/TF Die Hard
    BerichtenCOLON 337
    GeregistreerdCOLON di jul 05, 2011 2:41 pm
    WoonplaatsCOLON Echt Limburg Nederland

    Re: HGF

    door adaerts » di aug 30, 2011 11:02 am

    ja Bruno,
    lucht, lucht en nog eens lucht. dus jouw reactie was enigszins geruststellend.
    kachel werkt nu ook weer en alleen bij een paar minuten stilstaan voor gesloten overweg loopt watertemp. nog op tot net voorbij 3/4 van de schaalverdeling. tijdens rijden net onder het midden en olietemp tussen 110-120.
    denk dus dat er toch nog ergens lucht zit, kijk elke dag koelvloeistof niveau na!
  • Bruno
    MGF.BE Beheerder
    MGF.BE Beheerder
    BerichtenCOLON 16480
    GeregistreerdCOLON vr jan 30, 2004 8:16 pm
    WoonplaatsCOLON "De Berg" , Belgie
    CONTACTCOLON

    Re: HGF

    door Bruno » di aug 30, 2011 11:12 am

    Je problemen zouden recht evenredig moeten verdwijnen met het zakken van het waterniveau in je tankje. Als je ziet dat dit na een tijdje stabiel blijft, moet m.a.w. het probleem ook verdwenen zijn en hoef je je geen verdere zorgen te maken.
    MG's :
    - VOLCANO MGF '180' VVC / - BRGMGTF135
    Non-MG's :
    - Mercedes CLA AMG line shooting break / - Mercedes Vito 113 CDI
    Racecars :

    - YELLOW MG ZR 190 / - WHITE MG ZR 190 VHPD Official cupracer / - YELLOW Rover114 Official cupracer EVO "Ex Cor Euser"/ - WHITE Rover 114 Official cupracer
  • MGF_TV
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 1189
    GeregistreerdCOLON zo okt 24, 2004 7:39 pm
    WoonplaatsCOLON Waasmunster, België

    Re: HGF

    door MGF_TV » di aug 30, 2011 10:49 pm

    Dop van het expantievaatje is ook vaak oorzaak van snel koken. Koelvloestof kan niet op druk komen.
    Vervanging is heel simpel, kan zelfs zonder bak Duvel (hoewel het veel leuker is met natuurlijk)
  • Avatar gebruiker
    MGTF2002
    MGF/TF Enthousiast
    MGF/TF Enthousiast
    BerichtenCOLON 224
    GeregistreerdCOLON ma aug 29, 2011 8:04 pm
    WoonplaatsCOLON NL Limburg op z'n smalst

    Re: HGF

    door MGTF2002 » do sep 01, 2011 6:40 pm

    Ik lees bij de howto's, dat de eerste HGF optreedt na ± 50000 km. (dus de mijne kan ieder moment ploffen).
    Na vorige week naar een praatavond te zijn geweest van de MGCC, waar hoofdzakelijk over de HGF werd gesproken. Kwamen alle in jouw topic, fouten en waarop te letten bij vervanging, besproken items aan bod.
    Nu overweeg ik het preventief vervangen van de pakking. Zinvol? :idea:
    Volgens de MG specialist op die avond wel.

    Wat zijn jullie meningen?
    Ik lees dat Ad een hoop dingen heeft vervangen omdat ie waarschijnlijk echt een HGF had.
    Bij mijn TF zijn vorig jaar reeds de distributie-riem, waterpomp, spanrol ect. vervangen.
    Aan welke kosten moet ik ongeveer denken? (uitvoering door garage)
    MG TF 2002
    VOLVO C30 R-Design


    a.k.a. Eric
  • Avatar gebruiker
    Remieme
    Erelid
    Erelid
    BerichtenCOLON 5296
    GeregistreerdCOLON vr feb 10, 2006 8:33 pm
    WoonplaatsCOLON Bergen op Zoom (NL)

    HGF

    door Remieme » do sep 01, 2011 6:51 pm

    Preventief vervangen heeft geen enkel nut, behalve het spekken van de garagehouder.

    Sterker nog, je hebt ook kans dat ze hem verkeerd monteren, met alle ongewenste gevolgen.

    Bij een garage ligt het aan de ervaring met de F/TF om de pakking te vervangen, welk prijskaartje je krijgt voorgeschoteld. Varieert tussen de 700€ en 2000€!!!

    Heb je geen olieachtige prut in je koelvloeistof en geen mayonaise aan de peilstok, dan lekker laten zitten die pakking.




    ---
    I am here: http://maps.google.com/maps?ll=51.479995,4.272871

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 12 en 0 gasten