Na een tijdje afwezig geweest te zijn ben ik terug met vervelend nieuws. Na alle waarschijnlijkheid heeft mijn auto een lekke koppakking. Ik zal vanaf het begin beginnen.
Al vlak na de aankoop van mijn auto had ik al last van wat koelingsproblemen, dat leest u hier: http://www.mgf-tf.com/phpBB2/viewtopic.php?t=11104
Gezien ik nog niet veel geleerd had over MG's op dat moment (ik leer steeds meer dankzij dit forum) nam ik de mayonaise op mijn peilstok en de stukjes olieachtige restjes in mijn koelvloeistofbakje met een korreltje zout. "zal wel van iets anders zijn, of iets dat in het verleden is gebeurd" dacht ik bij mijzelf. Immers, mayo op de peilstok kon ook komen door lang stilstaan of condens vorming.
Er was dan ook niet veel om me zorgen te maken, ik hoefde bijna nooit koelvloeistof bij te vullen, de temperatuur van zowel olie als koelvloeistof bleef zelfs op de heetste dag binnen de normen, en zelfs tijdens twee vakanties naar België en vele ritten naar Duitsland bleef de MG het prima doen. (220 kmph op de teller in Duitsland gehaald zonder drama)
2 weken geleden op een mooie dag de auto zelf een grote beurt gegeven. Daarbij een motorflush en een koelvloeistof flush gedaan(ik wou die stukjes uit mijn reservoir hebben
Dit was de koelvloeistof die uit het systeem kwam tijdens de beurt:

De flushes:

Een week geleden een slippertje gemaakt tijdens het iets te fanatiek achter een blauwe lotus aanrijden. De auto maakte een draai van 200 graden en ik raakte met mijn linker achterband de stoeprand van de rechterkant van de weg. om zo in een gemeente perkje tot stilstand te komen. Resultaat: Een wijze les geleerd, wat krasjes op de linkerflank van takjes en een lekke linker achterband.
zodoende de linker achterband vervangen door de reserve.
Deze foto's zijn direct na de crash gemaakt, band liep langzaam leeg, maar geen kras op de velg! stoeprand was niet zo hoog gelukkig:



Na op maandag deze week mijn broertje opgehaald te hebben in drachten merkte ik de terugweg op dat de auto minder kracht onderin had dan normaal. Ik moest bij lage snelheden meer gas bijgeven om de auto vooruit te krijgen. De temperatuur van zowel koelvloeistof en olie waren normaal. Eerst dacht ik dat dit aan de reserve band lag (meer weerstand door lage druk) maar bij een tankstation aangekomen waar we de band op konden pompen toch maar even onder het klepje gekeken naar het koelvloeistof niveau...... het bakje was leeg! Toen ik het reservoir vulde met koelvloeistof dreven er ook stukjes olie en zon glimmende olielaag op de koelvloeistof. Gelukkig was MG garage Hofstee op 400 meter afstand.
Na gepraat te hebben met de balie medewerker en een monteur vertelden ze me dat het naar alle waarschijnlijkheid een lekke koppakking zou moeten zijn. Hun reden: Tijdens mijn eerdere koelvloeistofproblemen is de pakking te heet geworden waardoor hij nu faalt.
verwachte reparatiekosten 1200 euro inc. vervangen van distributie riem.
Mijn vraag is, wat moet ik nog meer vervangen naast de distributie riem? Ik heb iets vaag gehoord over een zwaardere olie rail maar dat zegt me niet zoveel!
En als de kop krom is, kan ik die laten vervangen door een trophy kop of een mg tf 160 kop?






