Banden maten, omtrek etc.
  • Avatar gebruiker
    D.B.C.
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 1123
    GeregistreerdCOLON do dec 03, 2009 12:56 am
    WoonplaatsCOLON Bussum
    CONTACTCOLON

    Banden maten, omtrek etc.

    door D.B.C. » za aug 06, 2011 3:27 pm

    Ik heb nu 17'' Velgen met de banden maat van 215/ 40
    Mijn originele velgen van 15'' hebben een maat van 185/ 50. Nu is het zo dat de banden van mn 17'' groter zijn in omtrek.
    Je hebt daardoor een foute KM aanduiding en nu ik pins onder mn auto heb passen de 17'' velgen niet (geen ruimte lopen aan)

    Nu zijn er wel voor die velgen banden te krijgen in de maat 215/ 35 , maar zou dit veel schelen in omtrek?
    En er zijn banden te krijgen in de maat van 195/ 40, zouden deze even groot zijn in omtrek als mn huidige 215/ 40 banden?

    Hoe kan ik dat berekenen?
    Laatst bijgewerkt door 1 op D.B.C., in totaal 0 keer bewerkt.
    Mods: Trophy Inserts, Bonnet Air Vents, Side Air Scoops, Spoiler, 17'' AZEV.
  • Avatar gebruiker
    D.B.C.
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 1123
    GeregistreerdCOLON do dec 03, 2009 12:56 am
    WoonplaatsCOLON Bussum
    CONTACTCOLON

    Re: Banden maten, omtrek etc.

    door D.B.C. » za aug 06, 2011 3:46 pm

    heb een site gevonden met een handig bereken programma

    15'' 185/ 50 = hoogte, 56.6 cm - omtrek 177.81
    17'' 215/ 40 = hoogte, 60.38 cm - omtrek 189.69 :shock:


    de enige 2 maten die ik kon vinden voor deze velg zijn
    17'' 195/ 40 = hoogte, 58.78 cm - omtrek 184.66
    17'' 215/ 35 = hoogte, 58.23 cm - omtrek 182.93


    Eigenlijk zou ik dit moeten hebben
    17'' 195/ 35 = hoogte, 56.83 - omtrek 178.45


    En dan maar te bedenken dat deze banden maat die ik nu heb op de 17'' velgen standaard was op een MGF Cheetah

    Het comfort maakt me niet uit, ik ben nogal verzot op de velgen nu ik ze zwart heb gespoten en zou het zonde vinden ze weg te doen.

    ''update''

    Heb ze wel gevonden in de maat
    17'' 185/ 35 = hoogte, 56.13 - omtrek 176.34

    maar van het merk Nankang, wat mij niets zegt
    Mods: Trophy Inserts, Bonnet Air Vents, Side Air Scoops, Spoiler, 17'' AZEV.
  • Avatar gebruiker
    BlackFox
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 2357
    GeregistreerdCOLON zo okt 04, 2009 12:18 pm
    WoonplaatsCOLON Maasmechelen, België

    Re: Banden maten, omtrek etc.

    door BlackFox » za aug 06, 2011 6:13 pm

    De banden die jij op de 17" hebt liggen zijn inderdaad veel te groot, dat zeiden we destijds tegen Mike al ;)
    Vandaar ook dat ze raken natuurlijk.
    1999 MGF 75th LE
    2001 Honda S2000
  • Avatar gebruiker
    D.B.C.
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 1123
    GeregistreerdCOLON do dec 03, 2009 12:56 am
    WoonplaatsCOLON Bussum
    CONTACTCOLON

    Re: Banden maten, omtrek etc.

    door D.B.C. » za aug 06, 2011 6:22 pm

    mij lijkt die 185/35 wel mooi, comfortabel nee, maar wel mooie looks.

    ik moet zoiezo smalle voor de voorkant hebben, omdat ze raken met het insturen en heb op mn standaard velgen ook 4x 185 en vind het goed rijden.
    Mods: Trophy Inserts, Bonnet Air Vents, Side Air Scoops, Spoiler, 17'' AZEV.
  • Sander
    Technical Specialist
    Technical Specialist
    BerichtenCOLON 7902
    GeregistreerdCOLON wo maart 24, 2004 11:08 pm
    WoonplaatsCOLON Essen (BE)

    Re: Banden maten, omtrek etc.

    door Sander » zo aug 07, 2011 2:27 am

    Banden zijn ook altijd gemaakt voor een bepaalde velg breedte, de J waarde van een velg. Ik denk niet dat 185 gaat passen op die 17" velgen.
    Building >200BHP K-series
  • Avatar gebruiker
    D.B.C.
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 1123
    GeregistreerdCOLON do dec 03, 2009 12:56 am
    WoonplaatsCOLON Bussum
    CONTACTCOLON

    Re: Banden maten, omtrek etc.

    door D.B.C. » zo aug 07, 2011 2:51 am

    Zelfde maat velg met die band :wink:

    de velg is J7''

    Afbeelding

    Afbeelding
    Mods: Trophy Inserts, Bonnet Air Vents, Side Air Scoops, Spoiler, 17'' AZEV.
  • Avatar gebruiker
    BlackFox
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 2357
    GeregistreerdCOLON zo okt 04, 2009 12:18 pm
    WoonplaatsCOLON Maasmechelen, België

    Re: Banden maten, omtrek etc.

    door BlackFox » zo aug 07, 2011 10:10 am

    Waarom niet gewoon 195 of 205?

    185 is wel erg smal hoor, zeker als je ooit betere remmen gaat steken zou je daar spijt van krijgen...

    Over remmen gesproken, steek daar eens iets groters onder, nu lijkt het alsof er niks achter zit :mrgreen:
    Ik heb nog een setje AP's liggen :-//
    1999 MGF 75th LE
    2001 Honda S2000
  • Avatar gebruiker
    D.B.C.
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 1123
    GeregistreerdCOLON do dec 03, 2009 12:56 am
    WoonplaatsCOLON Bussum
    CONTACTCOLON

    Re: Banden maten, omtrek etc.

    door D.B.C. » zo aug 07, 2011 11:21 am

    Omdat ze dan weer te groot zijn.
    als ik die klauwen ook met mn andere velgen kan gebruiken is het wel iets om over na te denken, want ik wil ook gewoon mn andere velgen kunnen gebruiken zonder alles te weer hoeven slopen.
    Mods: Trophy Inserts, Bonnet Air Vents, Side Air Scoops, Spoiler, 17'' AZEV.
  • Avatar gebruiker
    BlackFox
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 2357
    GeregistreerdCOLON zo okt 04, 2009 12:18 pm
    WoonplaatsCOLON Maasmechelen, België

    Re: Banden maten, omtrek etc.

    door BlackFox » zo aug 07, 2011 12:22 pm

    195 en 205 slaan op de breedte hoor... je moet gewoon een lagere band nemen, daar zit je probleem.

    Ik heb met 215/40 gereden vanvoor zonder te schuren, dus met de breedte heeft het niets te maken.

    En die AP's passen helaas enkel onder minimum 16" :)
    1999 MGF 75th LE
    2001 Honda S2000
  • Avatar gebruiker
    D.B.C.
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 1123
    GeregistreerdCOLON do dec 03, 2009 12:56 am
    WoonplaatsCOLON Bussum
    CONTACTCOLON

    Re: Banden maten, omtrek etc.

    door D.B.C. » zo aug 07, 2011 12:29 pm

    Dat snap ik dat ben ik hierboven aan het vertellen :wink:

    De laagste 195 is 40 en die is als nog te groot
    Mods: Trophy Inserts, Bonnet Air Vents, Side Air Scoops, Spoiler, 17'' AZEV.
  • Avatar gebruiker
    BlackFox
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 2357
    GeregistreerdCOLON zo okt 04, 2009 12:18 pm
    WoonplaatsCOLON Maasmechelen, België

    Re: Banden maten, omtrek etc.

    door BlackFox » zo aug 07, 2011 12:33 pm

    Nja, beschikbaarheid is idd een ander vervelend probleem :lol:
    1999 MGF 75th LE
    2001 Honda S2000
  • Avatar gebruiker
    Borrie
    MGF/TF First drive
    MGF/TF First drive
    BerichtenCOLON 37
    GeregistreerdCOLON wo nov 04, 2009 11:37 pm
    MG'sCOLON MGF VVC 1998
    WoonplaatsCOLON Stiens (NL)

    Re: Banden maten, omtrek etc.

    door Borrie » zo aug 07, 2011 4:52 pm

    D.B.C. schreefColonDe laagste 195 is 40 en die is als nog te groot


    Volgens mij is dit standaard:

    Voor
    185/55 R15 of 195/45 R16
    Achter:
    205/50 R15 of 215/40 R16

    Dan zou je bij 17 inch hier op uitkomen:
    Voor:
    185/40 R17 of 195/40 R17
    Achter
    205/35 R17 of 215/35 R17

    Persoonlijk zou ik in dit geval voor 195/40R17 voor en 215/35R17 achter gaan.
    MGF MK1 VVC Tahiti Blue 1998
    Volvo V70 T6 AWD Momentum 2009
    Fiat Panda Edizione Cool 2010
  • Avatar gebruiker
    D.B.C.
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 1123
    GeregistreerdCOLON do dec 03, 2009 12:56 am
    WoonplaatsCOLON Bussum
    CONTACTCOLON

    Re: Banden maten, omtrek etc.

    door D.B.C. » zo aug 07, 2011 9:05 pm

    Als je kijkt wat de standaard maten zijn met hoogte en omtrek en daar wil ik zo dicht mogelijk in de buurt zitten.
    En 7 cm in omtrek (195/40/17) is alsnog best veel en 185/40/17 is er niet ;)
    De keuze is behoorlijk beperkt, omdat het ook eigenlijk niet hoort 17'' in zo'n kleine wielkast en het past wel als je auto op normale hoogte staat, maar nu ik pins heb laten plaatsen gaat het gewoon niet.

    De banden op de 17'' nu liggen op 5mm na tegen de rand van de wielkast, en de 15'' heeft nog 19mm meer ruimte, dus 24mm aan beweegruimte. Als ik dus 195/40 zou plaatsen dan zou ik 15mm ruimte hebben. Ik speel het liever op safe.

    Dus mn auto staat ook 2cm hoger van de grond met deze banden (17'') ten opzichte van mn 15''.
    Verlaag ik hem door middel van pins staat ie als nog hoger :-s
    Mods: Trophy Inserts, Bonnet Air Vents, Side Air Scoops, Spoiler, 17'' AZEV.
  • Avatar gebruiker
    Borrie
    MGF/TF First drive
    MGF/TF First drive
    BerichtenCOLON 37
    GeregistreerdCOLON wo nov 04, 2009 11:37 pm
    MG'sCOLON MGF VVC 1998
    WoonplaatsCOLON Stiens (NL)

    Re: Banden maten, omtrek etc.

    door Borrie » zo aug 07, 2011 9:39 pm

    Met 195/40 R17 zit je qua omtrek en hoogte het dichts bij de standaard maat van 185/55 R15...

    De banden die je nu op je 15 inch velgen hebt zitten zijn eigenlijk niet hoog genoeg...

    Kijk hier maar eens voor de standaard maten...
    MGF MK1 VVC Tahiti Blue 1998
    Volvo V70 T6 AWD Momentum 2009
    Fiat Panda Edizione Cool 2010
  • Avatar gebruiker
    D.B.C.
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 1123
    GeregistreerdCOLON do dec 03, 2009 12:56 am
    WoonplaatsCOLON Bussum
    CONTACTCOLON

    Re: Banden maten, omtrek etc.

    door D.B.C. » zo aug 07, 2011 9:47 pm

    Borrie schreefColonMet 195/40 R17 zit je qua omtrek en hoogte het dichts bij de standaard maat van 185/55 R15...

    De banden die je nu op je 15 inch velgen hebt zitten zijn eigenlijk niet hoog genoeg...

    Kijk hier maar eens voor de standaard maten...



    Je hebt helemaal gelijk! Die maat heb ik ook op mn 15'' zitten
    Is maar goed dat ik nog niets heb :wink: dan worden het de 195/40
    Mods: Trophy Inserts, Bonnet Air Vents, Side Air Scoops, Spoiler, 17'' AZEV.

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 9 en 0 gasten