Mijn vraag is: wie weet de juiste bandenspanning voor mijn MG-F. Niemand schijnt het te weten. Mijn banden zijn Michelin Pilot Exalto 215/40 ZR 16 86 W rondom.
Bedankt alvast. Groet, Koen Martijnse
Laatst bijgewerkt door 1 op koen martijnse, in totaal 0 keer bewerkt.
koen martijnse schreefColonDus iedereen rijdt op verschillende bandenspanningen, dan maar de fabrieksopgave aanhouden?
Ja en nee.
Volgens mij is de spanning nog steeds afhankelijk van merk en type. Op tabellen van verschillende leveranciers vindt je ook verschillende waardes voor de MG.
Fabrieksopgave is wel een goed begin. te harde band geeft minder comfort en verhoogt slijtage in het midden. te zacht maakt een holle band waardoor een slechtere water afvoer en bij een platte band ( 40, 45) meer kans dat je de velg stuk rijd.
goodgoan Tom
[b]Toyota Prius dark gray, Audi TT 2.0 roadster dark gray (mk2)
Bedankt voor alle reacties. Ik heb daarnet contact opgenomen met Michelin, maar die kunnen mij ook niets vertellen. Dus uitgaan van de fabrieksopgave lijkt mij dan maar het verstandigste.
De fabrieksopgave is niets meer of minder dan een eerste indicatie. Over het algemeen is het wel zo dat er 0,2 - 0,3 bar drukverschil dient te zijn tussen voor en achter, voor lager.
Verder is het inderdaad een spel wat je moet leren, en echt met een stukje rijervaring merk je een of twee tienden in de bandendruk. Ook speelt de band een grote rol hierin.
Eigen ervaringen:
Exalto Pilots 2.1 - 2.3 (maar dan wel met de unidirectionele sport)
Conti's 2,0 - 2,35
Yoko 2.0 - 2,2 (nu nog, ervaring aan het opbouwen. ik kan wellicht nog een tiende of wat hoger gaan)
MGFvvc '96 Charcoal met een heleboel mods - MGCGT '68 Tartan met wat mods - MGTF '05 BRG HFF inmiddels niet meer volledig origineel