Distribtie TF
  • Duncan
    MGF/TF First drive
    MGF/TF First drive
    BerichtenCOLON 13
    GeregistreerdCOLON ma jun 27, 2011 2:11 pm

    Re: Distribtie TF

    door Duncan » do jun 30, 2011 9:38 pm

    Sander schreefColon- Wat hebben de bougies met het losdraaien van de pully te maken ?
    - Dat 3mm gat is een leuke theorie maar heeft nog nooit aantoonbaar iets toegevoegd behalve een verlengde opwarm tijd.
    - De multilayer pakking is per definitie helemaal niet beter. dat hangt van een aantal factoren af.
    - Preventief de koppakking vervangen, zeker op deze manier, introduceert meer kans op problemen dan je er waarschijnlijk mee voorkomt.
    - De thermostaat is echt niet moeilijk als je kop (inlaat) er al af is, even goed kijken.
    - Wat wil je nog meer weten over de motorsteun ? De 2 grote bouten losdraaien, die zijn daar voor gemaakt !

    Waarom onderneem je zo'n klus blijkbaar zonder werkplaatshandboek ? Ik deed het een keer of 10, maar wel steeds met werkplaatshandboek !



    Bougies, inlaat en uitlaat lagen eraf, in mijn ogen geen compressie meer dus in de versnelling zetten geen effect?. iig met mijn momentsleutel draaide alles lekker rond ondanks in zn 4, handrem en voetrem.
    Als het 3mm gaatje de opwarm tijd vergroot zou deze dan niet een gelijk effect als een by pass hebben?
    Ik heb geen goed werkplaatshandboek kunnen vinden vandaar dat ik het zonder doe. Mss iemand een goede download link?
    Laatst bijgewerkt door 3 op Duncan, in totaal 0 keer bewerkt.
  • Duncan
    MGF/TF First drive
    MGF/TF First drive
    BerichtenCOLON 13
    GeregistreerdCOLON ma jun 27, 2011 2:11 pm

    Re: Distribtie TF

    door Duncan » do jun 30, 2011 9:39 pm

    ovi schreefColonNiet vergeten om 4 mm van uw kopbouten af te slijpen of nieuwe kopbouten te steken. :)
    Origineel zijn de bouten iets te lang wat ook weer één v/d redenen van de vele koppakingproblemen bij deze motor is!
    De tip van het gaatje in de thermostaat zou inderdaad helpen en je mag zelfs boren met 5 mm! :wink:


    Uiteraard heb ik nieuwe kopbouten :D
    mss het gaatje toch groter maken :?
  • Sander
    Technical Specialist
    Technical Specialist
    BerichtenCOLON 7902
    GeregistreerdCOLON wo maart 24, 2004 11:08 pm
    WoonplaatsCOLON Essen (BE)

    Re: Distribtie TF

    door Sander » vr jul 01, 2011 8:17 am

    ovi schreefColonNiet vergeten om 4 mm van uw kopbouten af te slijpen of nieuwe kopbouten te steken. :)
    Origineel zijn de bouten iets te lang wat ook weer één v/d redenen van de vele koppakingproblemen bij deze motor is!


    Ovi met alle respect, omdat er langere bouten in het blok van Bruno zaten wil dat nog niet zeggen dat er "vroeger" te lange bouten gebruikt werden. Lijkt me ook sterk dat ze daar tentijde van de TF of de ZR nog niet achter waren "Misbruik" van de bouten zorgt ervoor dat ze oprekken, dat is een feit. Je moet ze eigenlijk zelfs opmeten voor je ze terug plaats. IMHO een urban ledgend dat er ooit te lange bouten af fabriek zijn geplaatst.

    Duncan schreefColonBougies, inlaat en uitlaat lagen eraf, in mijn ogen geen compressie meer dus in de versnelling zetten geen effect?. iig met mijn momentsleutel draaide alles lekker rond ondanks in zn 4, handrem en voetrem.


    Daar heeft compressie niet echt invloed op hoor. Het is de mechanische verbinding van blok , naar bak, naar wielen (remmen). Ook pak je beter een normale dop met een lange arm, b.v. een pijp.

    Duncan schreefColonAls het 3mm gaatje de opwarm tijd vergroot zou deze dan niet een gelijk effect als een by pass hebben?

    Dit heeft het effect als een bypass, het shock effect los je er alleen niet mee op. Dit is zo'n dingetje wat meer dan 10 jaar eens geprobeerd is door een aantal mensen, waar de werking nooit van is gebleken/bewezen en omdat nietmand meer weet hoe het echt zit nu ineens weer steeds vaker toegepast wordt. Het gaat dus om het shock effect, dat los je het beste op met een PRRT thermostaat. MG Rover deed dat zelf in 2005.

    Duncan schreefColonIk heb geen goed werkplaatshandboek kunnen vinden vandaar dat ik het zonder doe.

    Sja, dat is minimaal dapper...
    Building >200BHP K-series
  • Avatar gebruiker
    ovi
    MGF/TF Junkie
    MGF/TF Junkie
    BerichtenCOLON 935
    GeregistreerdCOLON ma jan 10, 2011 12:00 pm
    WoonplaatsCOLON Vlaams Brabant (Keerbergen)

    Re: Distribtie TF

    door ovi » vr jul 01, 2011 9:03 am

    Sander schreefColon
    ovi schreefColonNiet vergeten om 4 mm van uw kopbouten af te slijpen of nieuwe kopbouten te steken. :)
    Origineel zijn de bouten iets te lang wat ook weer één v/d redenen van de vele koppakingproblemen bij deze motor is!


    Ovi met alle respect, omdat er langere bouten in het blok van Bruno zaten wil dat nog niet zeggen dat er "vroeger" te lange bouten gebruikt werden. Lijkt me ook sterk dat ze daar tentijde van de TF of de ZR nog niet achter waren "Misbruik" van de bouten zorgt ervoor dat ze oprekken, dat is een feit. Je moet ze eigenlijk zelfs opmeten voor je ze terug plaats. IMHO een urban ledgend dat er ooit te lange bouten af fabriek zijn geplaatst.


    Ik zeg maar gewoon wat de ervaringsdeskundige mij uitgelegd hebben!
    Zowel de tecniekers van BCC in Mechelen als de Nederlander waar ik mijn hardtop gaan kopen ben vertelde mij van dit probleem! Die Nederlander was zo'n beetje een lopende encyclopedie en had dus ongelooflijk veel praktijkervaring met deze motoren! :thumbsup:
    Bruno had er wel al eens van gehoord maar voor de rest was hier blijkbaar niemand van op de hoogte en dus toch belangrijk om even te melden vindt ik! :?
    Waarschijnlijk is het probleem niet dat ze er te lange bouten insteken maar dat ze te vlug uitrekken waardoor dus de problemen met de koppaking. :?
    Bij Bruno hebben we wel degelijk kunnen vaststellen dat zijn bouten ongeveer 4 mm langer waren dan de nieuwe dus we schrokken toch allemaal van dit lengte verschil! :wink:
    Dus als je van die bouten 4 mm afslijpt kan je ze perfect terug gebruiken maar voor alle zekerheid mag je natuurlijk altijd nieuwe steken.
    Is voor mij ook een volledig nieuw gegeven en op meer dan 50 sjoint cullaskes (koppakdichting hé Remco! :devil-( )die ik al vervangen heb altijd al de kopbouten terug gebruikt en nog nooit een stuk afgedaan dus toch een zeldzaam probleem het vermelden waard!
    Je kan natuurlijk ook de tip van Remco toepassen en de gaten wat dieper boren! :lol:
  • LEBLAR
    MGF/TF Junkie
    MGF/TF Junkie
    BerichtenCOLON 762
    GeregistreerdCOLON vr feb 13, 2009 8:45 pm
    WoonplaatsCOLON Sibculo

    Re: Distribtie TF

    door LEBLAR » vr jul 01, 2011 11:16 am

    Kan misschien iemand achter de juiste lengte van de kopbouten komen? Dan kun je ze nameten voordat je besluit de oude weer te gebruiken.

    Overigens blijf ik van mening dat de bouten na demontage weer in nagenoeg de orginele lengte behoren terug te komen. Blijven ze langer zijn ze sowieso rijp voor de ton. Ik ga met Ovi mee en heb ook al meerdere koppakingen vervangen zonder ooit de bouten te vernieuwen. Ook nog nooit problemen mee gehad. Nu zal niet iedere motor even gevoelig voor een HGF zijn maar het verhaal dat de orginele bouten te lang zijn en dat daardoor de kans op een HGF groter is voor mij veel beter te verklaren dan het oprekken van de bouten.
    Ronald Leblanc
    1996 MGF VVC Pearlescent FlameRed (inderdaad, niet origineel)
    Mod's: Tenza open air filter, Leer stuur, Toyo Proxes T1R, PU bushes achter, KH-splitter, Windscreen, EBC Grooved discs + greenstuff blokken rondom, 80th interieur, 52mm TB, LLW kit, SS coolant pipes, alu radiator
    Upcomming: PU bussen voor.
    Next: Cool-air induct Tenza.
  • Avatar gebruiker
    ovi
    MGF/TF Junkie
    MGF/TF Junkie
    BerichtenCOLON 935
    GeregistreerdCOLON ma jan 10, 2011 12:00 pm
    WoonplaatsCOLON Vlaams Brabant (Keerbergen)

    Re: Distribtie TF

    door ovi » vr jul 01, 2011 11:22 am

    Ik ben geen metaaldeskundige dus misschien dat iemand die langer naar school geweest is hier een technische uitleg aan kan geven! :devil-(
    In ieder geval zal ik er bij zo'n K-motor dus een stukje af doen of nieuwe gebruiken! :thumbsup:
  • Duncan
    MGF/TF First drive
    MGF/TF First drive
    BerichtenCOLON 13
    GeregistreerdCOLON ma jun 27, 2011 2:11 pm

    Re: Distribtie TF

    door Duncan » vr jul 01, 2011 11:25 am

    Daar heeft compressie niet echt invloed op hoor. Het is de mechanische verbinding van blok , naar bak, naar wielen (remmen). Ook pak je beter een normale dop met een lange arm, b.v. een pijp.

    Leek mij ook. toch bleek het te makkelijk rond te draaien (ondanks soepele remzuigers, handrem hevel). Nu kan ik het even niet proberen aangezien de kop er afligt en ik niet het risico wil lopen de motor te draaien met alle gevolgen van dien.

    Moment sleutel was bedoelt als een dop en daarmee een langere arm.

    Als iemand in de buurt van drenthe een locking tool voor handen heeft zou ik die graag even lenen :)
  • Sander
    Technical Specialist
    Technical Specialist
    BerichtenCOLON 7902
    GeregistreerdCOLON wo maart 24, 2004 11:08 pm
    WoonplaatsCOLON Essen (BE)

    Re: Distribtie TF

    door Sander » vr jul 01, 2011 2:29 pm

    Hier staat het e.e.a. in uitgelegd:

    http://www.acl.co.nz/Tech/Torque%20To%2 ... dbolts.pdf

    Samenvattend:
    - zelfs op de juiste manier aangetrokken worden de bouten langer
    - expansie van het alu maakt de bouten langer
    - verkeerd aangetrokken worden de bouten zeker langer.

    Naarmate ze langer worden verliezen ze aan kracht en verhoog je de kans op HGF.

    Stukje eraf doen helpt er dus IMHO niet aan als ze langer zijn gooi je ze weg. Bovendien introduceer je de kans dat je de schroefdraad in de ladder beschadigd...
    Building >200BHP K-series
  • Rob
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 1965
    GeregistreerdCOLON zo jan 10, 2010 6:39 pm
    WoonplaatsCOLON Sittard

    Re: Distribtie TF

    door Rob » zo jul 03, 2011 6:58 pm

    Helemaal juist Sander, Ga je met het aanhaalmoment van een bout over de rekgrens dan zal deze plastisch vervormen (langer worden) en dit is blijvend. Deze bout zal niet meer de juiste voorspankracht bezitten. Een dergelijke bout hoort in de metaalafvalbak. Het juiste aanhaalmoment is dus belangrijk. Aangezien je nooit weet wat met de oude bout gebeurt is kun je imo beter nieuwe nemen. Als je toch de oude bouten wil gebruiken meet ze dan op (als je de vereiste lengte weet) Maak ze wel goed schoon want met vuile bouten verlies je veel moment door de wrijving van de schroefdraad met als resultaat een te lage voorspankracht.
  • Kasper
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 5017
    GeregistreerdCOLON ma sep 06, 2004 9:43 pm
    WoonplaatsCOLON Veghel (N.Br. NL)

    Re: Distribtie TF

    door Kasper » zo jul 03, 2011 8:29 pm

    Het verbaast mij dat er na 10 jaar nog steeds vragen hierover zijn, mijns inziens puur bezuiniging, maar wel een heel verkeerde.
    Ik kan niets anders zeggen dan dat ik me bij Sanders verhaal aansluit.
    MGFvvc '96 Charcoal met een heleboel mods - MGCGT '68 Tartan met wat mods -
    MGTF '05 BRG HFF inmiddels niet meer volledig origineel
  • Avatar gebruiker
    Tukker
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 3057
    GeregistreerdCOLON wo okt 17, 2007 10:29 pm
    WoonplaatsCOLON Nijverdal NL
    CONTACTCOLON

    Re: Distribtie TF

    door Tukker » ma jul 04, 2011 5:19 pm

    Duncan schreefColon
    Daar heeft compressie niet echt invloed op hoor. Het is de mechanische verbinding van blok , naar bak, naar wielen (remmen). Ook pak je beter een normale dop met een lange arm, b.v. een pijp.

    Leek mij ook. toch bleek het te makkelijk rond te draaien (ondanks soepele remzuigers, handrem hevel).


    Toch geen gebruik gemaakt van een blonde dame om te remmen!!! er zitten namelijk meer pedalen in zo'n auto hé. :wink:
    goodgoan Tom

    [b]Toyota Prius dark gray, Audi TT 2.0 roadster dark gray (mk2)
  • Duncan
    MGF/TF First drive
    MGF/TF First drive
    BerichtenCOLON 13
    GeregistreerdCOLON ma jun 27, 2011 2:11 pm

    Re: Distribtie TF

    door Duncan » ma jul 04, 2011 8:03 pm

    Hahah nee helaas is dat niet het geval... zojuist nogmaals geprobeerd. Wat mij opviel dat eerst de poelie een cm of 2 verdraaid(en dus van tijd afgaat) en dan pas kracht kunnen zetten. De rem schiet door( met schokken) dus ik neem aan dat ik niet om blokeergereedschap uit kan:(
    Helaas zit hier 2 weken levertijd op..... zelf ga ik volgende maandag voor 2 maanden naar Griekenland(werken) dus ik zou ehm graag af hebben zodat ie deze zomer kan rijden.

    Nogmaals heeft iemand mss blokkeer gereedschap te leen??
  • schrokke
    MGF/TF Junkie
    MGF/TF Junkie
    BerichtenCOLON 644
    GeregistreerdCOLON do dec 18, 2008 10:06 pm
    WoonplaatsCOLON Kontich

    Re: Distribtie TF

    door schrokke » ma jul 04, 2011 9:05 pm

    Ivm de kopbouten kijk ik altijd naar de constructeur gegevens als ik de kop terug monteer. Als er rekbouten gebruikt zijn moet je ze altijd vervangen. Op oudere motoren werden die niet gebruikt, die kon je herbruiken.

    In het voorgeschreven aanhaal moment zit ook de weerstand van de schroefdraad berekend, als je de schroefdraad smeert of een paar draadwindingen weg neemt word in pricipe de spanning op de kopbouten al te hoog.


    Een gaatje in de thermostaat zit op sommige merken standaard, Ford Zetec motoren hebben het ook. Het dient wel degelijk om het schok effect te voorkomen, er word direct warm water naar de radiator gestuurd waardoor het al wat opwarmt. Ik heb naar het voorbeeld van Ford een gaatje van 2mm in mijn thermostaat geboord maar vind het toch wat te klein.
    groetjes Herman
    MGF MPI '97 BRG
  • Duncan
    MGF/TF First drive
    MGF/TF First drive
    BerichtenCOLON 13
    GeregistreerdCOLON ma jun 27, 2011 2:11 pm

    Re: Distribtie TF

    door Duncan » di jul 05, 2011 4:58 pm

    Ondertussen heb ik blokeer gereedschap geleend....

    Nu heb ik een vraag over de waterpomp...
    die is niet helemaal hetzelfde, maar is ie wel goed de nieuwe?
    Afbeelding
    Afbeelding
    Afbeelding'

    En de motorsteun van 2 kanten moeten die met gele streepjes nou los:? of andere kan iemand aanwijzen :)
    Afbeelding

    hmmm ik doe blijkbaar iets niet goed met de foto's hier een linkje naar mijn galerie
    http://www.mgf-tf.com/gallery2/v/people/Duncan/
  • schrokke
    MGF/TF Junkie
    MGF/TF Junkie
    BerichtenCOLON 644
    GeregistreerdCOLON do dec 18, 2008 10:06 pm
    WoonplaatsCOLON Kontich

    Re: Distribtie TF

    door schrokke » di jul 05, 2011 8:53 pm

    Waterpomp weet ik niet echt, maar denk wel dat deze gaat passen.
    Motorsteun: zoals eerder al gezegd eerst motor ondersteunen en dan niet alleen die geel gemarkeerde maar ook die horizontale en die in het blok demonteren zodat die hele steun weg kan. Dan heb je veel plaats en dat sleutelt makkelijk.
    groetjes Herman
    MGF MPI '97 BRG

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 17 en 0 gasten