BUTTON_POST_REPLY 8 berichten Pagina 1 van 1
Klepstoters rammelen bij koude motor
  • Ruskahond
    MGF/TF First drive
    MGF/TF First drive
    BerichtenCOLON 3
    GeregistreerdCOLON za mei 28, 2011 10:18 am
    WoonplaatsCOLON Woonplaats invullen aub

door Ruskahond » vr jun 03, 2011 10:32 pm

Ik heb een "nieuwe motor"in mijn MG-TF 135 2002 laten zetten door een originele MG / Rover dealer . Bij koude start hoor ik duidelijk de klepstoters. Na 3 minuten rijden is het weg.De dealer zegt dat het géén kwaad kan, maar ik vertrouw het niet helemaal.Is andere olie een oplossing ? Kan ik iets bij de olie toevoegen ?
    Wie heeft hier ervaring mee ? mvg, Eric Pennings ( nieuw op dit forum).
    Kevin
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 1402
    GeregistreerdCOLON zo feb 01, 2009 3:35 pm
    WoonplaatsCOLON Almelo

Re: Klepstoters rammelen bij koude motor

door Kevin » vr jun 03, 2011 10:40 pm

• Kasper
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 5017
    GeregistreerdCOLON ma sep 06, 2004 9:43 pm
    WoonplaatsCOLON Veghel (N.Br. NL)

door Kasper » za jun 04, 2011 9:31 am

Dat je bij een koude motor wat getik hoort is volkomen normaal. Dikkere olie en flushen zoals Bruno in het reeds aangehaalde item zegt helpen zeker.

Voor de rest is het tikken gewoon natuurkunde: motor uit: olie zakt als gevolg van de zwaartekracht (=natuurkunde) naar beneden, het carter in. Motor wordt gestart: olie moet worden aangezogen, bouwt druk op, verpompt, en gaat smeren. (tijdvertraging = natuurkunde)
    Het is die tussenliggende tijd dat je de kleppen hoort tikken, de oliefilm is onvoldoende opgebouwd om het metallisch contact te verbreken.
    Temeer daar in de K-blokken hydraulische klepstoters zitten die werken op de hydraulische druk in het systeem om de kleppen af te dichten.

Honderdduizenden K-blokken leven al evenzovele kilometers met dit getik bij koude motor. Alleen als het blijft duren, ook met warme motor, dan is het tijd om actie te nemen. Maar dan zul je al wel meer signalen van onraad hebben vernomen.

Een flush zorgt voor een schoner kanaal zodat de olie sneller op z'n plaats is.
    Dikkere olie zorgt voor een dikkere restlaag zodat het ergste tikken sneller wordt gedempt, ik weet alleen niet of het langer het duurt voordat de dikkere olie boven is, dat zou haast wel moeten bij een impellorpompje.
    MGFvvc '96 Charcoal met een heleboel mods - MGCGT '68 Tartan met wat mods -
    MGTF '05 BRG HFF inmiddels niet meer volledig origineel
    Ultimate
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 2561
    GeregistreerdCOLON wo dec 23, 2009 10:39 pm
    WoonplaatsCOLON Zaandam (N-Hld, NL)

door Ultimate » za jun 04, 2011 9:55 am

Als je van dat Wynn's oil treatment er in doet word je motor ook een stuk stiller
    Afbeelding
    Respect a man's car, and the man will respect you

- MGF 130 British Racing Green, MY2000 RHD > Project, Klik hier
  • Ruskahond
    MGF/TF First drive
    MGF/TF First drive
    BerichtenCOLON 3

door Ruskahond » za jun 04, 2011 10:25 am

Hartelijk bedankt voor de informatie ! Ik ben blij dat het probleem bekend is .Ik was toch bang om wéér hoge kosten te krijgen.Het blijft vreemd dat de dealer , in dit geval Damen en Kroes in Boxtel/Den Bosch Nederland dit antwoord niet kon geven.

Nogmaals bedankt voor de reaktie !
    RemcovanKuilenburg
    Clubshop, PR en Forum administrator
    Clubshop, PR en Forum administrator
    BerichtenCOLON 5552
    GeregistreerdCOLON wo jul 02, 2008 12:13 am
    WoonplaatsCOLON Amersfoort

door RemcovanKuilenburg » za jun 04, 2011 5:16 pm

Raar want damen en kroes staat bij ons hoog in het vaandel!
    MG F 1.8 MPI 1996 en winnaar Dyno 2008, 2010 en 2011
    Volvo V60 Volvo Ocean Race 2012
    Audi A3 1.6 TDI Amb. Pro line Buss. S-tronic 2011

Lid van MG Car Club UK.
  • Ruskahond
    MGF/TF First drive
    MGF/TF First drive
    BerichtenCOLON 3

door Ruskahond » za jun 04, 2011 5:52 pm

Damen en Kroes !
    Mg TF 135 bj.2002 met 19000 km gekocht in 2007 voor € 19.000,=.Eerste onderhoud na aanschaf gedaan in 2008.Toen begon de auto koelvloeistof te verliezen.Damen kon het niet vinden.Ook vertelde ik dat er witte smurrie bij mijn olie zat. Volgens Karel Damen was dit niets.Hij kon het waterverlies niet verklaren.De auto daarna nog twee keer bij hem geweest met MIJN OPDRACHT koppakking vernieuwen. Karel damen viond dit onzin ! Ik moest mijn water peil goed in de gaten houden. Dit deed ik dagelijks. Kom een keer uit Breda gereden.EINDE MOTER.Zonder water gereden ! Ik des duivels. Ja,maar u heeft zonder water gereden.Mijn antwoord,dat was toch 3 keer gemeld bij u,maar u wilde niets doen !. Kortom een nieuwe moter, ik moest heb betalen ( tegen mijn zin, de problemen waren immers keer op keer gemeld).Afgesproken bedrag 2500,= betalen rest coulance, ja,ja.Bij ophalen moest ik 2995,= betalen ! De afspraak was toch 2500,=.Uiteindelijk heeft de rechtsbijstand verzekering de meerprijs betaald.Karel Damen vond het prachtig ! Dit is nog niet alles . Ik haal de auto op zit er een deuk in mijn voorspatbord ! Karel Damen , die zat er al in, !Gelukkig noteerd de ANWB bij slepen of er schade op de auto zit. Dit was dus niet het geval.Uiteindelijk na wat dreigementen van aangifte heeft Karel Damen de deuk laten reparen.Iedereen hoorde de rammel in mijn moter behalve Karel Damen.Bovag heeft bemiddeld. Er zijn ook heel veel negatieve verhalen van Dhr.Karel Damen. mvg
  • Bruno
    MGF.BE Beheerder
    MGF.BE Beheerder
    BerichtenCOLON 16480
    GeregistreerdCOLON vr jan 30, 2004 8:16 pm
    WoonplaatsCOLON "De Berg" , Belgie
    CONTACTCOLON

door Bruno » di jun 07, 2011 9:06 pm

Tja, klinkt allemaal raar, en niet echt klantvriendelijk, maar zo ken ik ook veel mensen die wel zeer tevreden zijn van deze garage. Een verhaal dat opgaat voor elke garage die ik ken, trouwens. De ene heeft verschrikkelijk nare ervaringen, de andere is wel tevreden. Aan de klant zelf te bepalen waar hij zich goed geholpen voelt en waar hij in de steek gelaten wordt, maar veralgemenen zou ik voor Damen en Kroes niet willen doen. Ik doe ookveel zaken met Karl en heb er zeer goede ervaringen mee. Ervaringen die ik bv. bij andere garages dan weer niet had. Het gaat bij mij uiteraard dan wel niet over onderhoud aan mijn wagen, maar wat mij dus betreft, vertrouw ik Karl dus meer dan voor 100%.
    M.a.w. als je alleen maar negatieve reakties hoort van een garage kan dit, wat mij betreft, op een zo geheten blacklist. Als je ook possitieve reakties hoort, moet je oppassen en tenslotte moet je de benadeelde partij steeds recht op antwoord geven, vooral in het eerste geval.
    In jouw geval zou ik dus inderdaad een andere garage opzoeken, waar je wel vindt dat je goed geholpen wordt. Er zijn er genoeg in Nederland. We kunnen je zeker een lijstje geven, wat de garages in je omgeving betreft.
    MG's :
    - VOLCANO MGF '180' VVC / - BRGMGTF135
    Non-MG's :
    - Mercedes CLA AMG line shooting break / - Mercedes Vito 113 CDI
    Racecars :

- YELLOW MG ZR 190 / - WHITE MG ZR 190 VHPD Official cupracer / - YELLOW Rover114 Official cupracer EVO "Ex Cor Euser"/ - WHITE Rover 114 Official cupracer
BUTTON_POST_REPLY 8 berichten Pagina 1 van 1