Piepende en krakende stuurinrichting (?)
  • Avatar gebruiker
    jvdg
    MGF/TF First drive
    MGF/TF First drive
    BerichtenCOLON 36
    GeregistreerdCOLON ma sep 27, 2010 9:48 am
    WoonplaatsCOLON Voorhout

    Piepende en krakende stuurinrichting (?)

    door jvdg » wo mei 11, 2011 10:19 am

    Sinds eind vorig jaar er een nieuw stuurhuis onder de auto is gegaan, en de auto een tijd uit z'n vering heeft gestaan, komt er een enorm luid en irritant gekraak / gepiep voor onder de auto vandaan.
    Dit geluid ontstaat zowel wanneer je aan het stuur draait maar ook wanneer je boven het wiel op de auto duwt.

    Dit leek tijdelijk opgelost te zijn geweest door even WD40 in de stuurhuishoezen te spuiten, hoewel de piep aan de linkerkant hier niet helemaal weg van ging was het vrijwel niet meer merkbaar. Na een paar dagen kwam het geluid weer terug en op dit moment is het geluid zelfs zo hard en irritant dat het voelt alsof ik de hele auto zit op te vouwen wanneer ik aan het inparkeren ben.

    Heeft iemand dit wel eens eerder gehad en weet iemand een structurele oplossing? De vorige stuurhuishoezen waren lek en deze zijn dan dus ook vervangen, helaas leek dat niet de oorzaak.
  • Sander
    Technical Specialist
    Technical Specialist
    BerichtenCOLON 7902
    GeregistreerdCOLON wo maart 24, 2004 11:08 pm
    WoonplaatsCOLON Essen (BE)

    Re: Piepende en krakende stuurinrichting (?)

    door Sander » wo mei 11, 2011 10:25 am

    Zijn je bovenste draagarmen goed gesmeerd ? Hier zit en vetnippel voor op.
    Building >200BHP K-series
  • Avatar gebruiker
    jvdg
    MGF/TF First drive
    MGF/TF First drive
    BerichtenCOLON 36
    GeregistreerdCOLON ma sep 27, 2010 9:48 am
    WoonplaatsCOLON Voorhout

    Re: Piepende en krakende stuurinrichting (?)

    door jvdg » wo mei 11, 2011 10:40 am

    Zelf niet in het bezit van een gun dus helemaal zeker ben ik er niet van, maar bij de garage wel aangeven dat dit nog even gedaan moest worden. Of het ook gedaan is nadat de WD40 het tijdelijk leek op te lossen is de vraag.

    Mocht dat wel het probleem zijn, is het dan niet vreemd dat het eerder weg leek te gaan?
  • Sander
    Technical Specialist
    Technical Specialist
    BerichtenCOLON 7902
    GeregistreerdCOLON wo maart 24, 2004 11:08 pm
    WoonplaatsCOLON Essen (BE)

    Re: Piepende en krakende stuurinrichting (?)

    door Sander » wo mei 11, 2011 10:54 am

    Als dat het probleem was is het logisch dat het weer terug kwam. WD40 loopt immers weer langzaam weg. Je dient het dan met het jusite smeermiddel (vet) opnieuw te doen.
    Building >200BHP K-series
  • Avatar gebruiker
    jvdg
    MGF/TF First drive
    MGF/TF First drive
    BerichtenCOLON 36
    GeregistreerdCOLON ma sep 27, 2010 9:48 am
    WoonplaatsCOLON Voorhout

    Re: Piepende en krakende stuurinrichting (?)

    door jvdg » wo mei 11, 2011 11:04 am

    Dat klinkt vrij logisch eigenlijk.
  • Avatar gebruiker
    BlackFox
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 2357
    GeregistreerdCOLON zo okt 04, 2009 12:18 pm
    WoonplaatsCOLON Maasmechelen, België

    Re: Piepende en krakende stuurinrichting (?)

    door BlackFox » wo mei 11, 2011 1:13 pm

    Hoor je het tijdens het rijden over slechte banen (hobbels e.d.) ook kraken?
    1999 MGF 75th LE
    2001 Honda S2000
  • Avatar gebruiker
    jvdg
    MGF/TF First drive
    MGF/TF First drive
    BerichtenCOLON 36
    GeregistreerdCOLON ma sep 27, 2010 9:48 am
    WoonplaatsCOLON Voorhout

    Re: Piepende en krakende stuurinrichting (?)

    door jvdg » wo mei 11, 2011 1:35 pm

    Ja, feitelijk altijd. Kleine hobbeltjes kunnen de kraak al hoorbaar maken.
  • Avatar gebruiker
    BlackFox
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 2357
    GeregistreerdCOLON zo okt 04, 2009 12:18 pm
    WoonplaatsCOLON Maasmechelen, België

    Re: Piepende en krakende stuurinrichting (?)

    door BlackFox » wo mei 11, 2011 1:53 pm

    Dat probleem heb ik ook gehad aan mijn rechtervoorkant, was ook soms hoorbaar als ik op de auto duwde.

    Was in mijn geval een versleten fusee OF een versleten pin van de hydragas. Gezien deze beiden tegelijk vervangen zijn en er beide niet goed uitzagen weet ik niet wat de oplossing geweest is....
    1999 MGF 75th LE
    2001 Honda S2000
  • Avatar gebruiker
    jvdg
    MGF/TF First drive
    MGF/TF First drive
    BerichtenCOLON 36
    GeregistreerdCOLON ma sep 27, 2010 9:48 am
    WoonplaatsCOLON Voorhout

    Re: Piepende en krakende stuurinrichting (?)

    door jvdg » wo mei 11, 2011 2:43 pm

    Was het bij jou ook enorm luid?

    Wat ik zo vreemd vind, toen de stuurhuishoezen zijn vervangen is het daar (volgens de garage) gewoon ingevet. Dat het geluid daarna dus weer terugkomt doet mij vrezen dat het een dieper liggend probleem in het stuurhuis is. Of toevallig moet er nu een andere oorzaak zijn.
  • Avatar gebruiker
    BlackFox
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 2357
    GeregistreerdCOLON zo okt 04, 2009 12:18 pm
    WoonplaatsCOLON Maasmechelen, België

    Re: Piepende en krakende stuurinrichting (?)

    door BlackFox » wo mei 11, 2011 5:43 pm

    Ik had een vrij luid gekraak ja, leek alsof er 2 metalen delen tegen elkaar zaten te wrijven (wat ook effectief zo bleek te zijn aan de staat van de pins te zien).

    Dat je het bij het sturen ook hoort is wellicht doordat de hele ophanging dan ook een beetje beweegt, had ik ook.
    Als je het bij rechtuit rijden ook hoort over hobbels kan je denk ik al vrij zeker zijn dat het niet het stuurhuis is.
    1999 MGF 75th LE
    2001 Honda S2000
  • Avatar gebruiker
    etienne
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 1222
    GeregistreerdCOLON di aug 26, 2008 5:56 pm
    WoonplaatsCOLON brunssum limburg (nl)

    Re: Piepende en krakende stuurinrichting (?)

    door etienne » ma aug 05, 2013 8:55 pm

    ik wil deze topic even ophalen want ik heb namelijk hetzelfde probleem rechtsachter daar kraakt mijn ophanging.... ik heb alle rubbers nagekeken en de bovenste draagarm ingesmeerd en verder alles eens ingespoten met wd40 en ook eens met siliconespray maar helaas maar een tijdelijk resultaat of zelfs helemaal geen.
    Het enige wat me wel opviel was dat de hoes van de knuckle los was gekomen van de draagarm maar ik had niet het vermoeden dat daar het geluid vandaan kwam.
  • Avatar gebruiker
    RemcovanKuilenburg
    Clubshop, PR en Forum administrator
    Clubshop, PR en Forum administrator
    BerichtenCOLON 5552
    GeregistreerdCOLON wo jul 02, 2008 12:13 am
    WoonplaatsCOLON Amersfoort

    Piepende en krakende stuurinrichting (?)

    door RemcovanKuilenburg » ma aug 05, 2013 9:13 pm

    Op sommige plekken wil je wel vet houden. WD40 zorgt er voor dat je in ieder geval geen vet meer hebt. Zoek de vet nippels en smeer alles door. Uit mijn hoofd zitten er rond de pins ook vet. Dat zal er ook wel uit zijn nu.

    Mooi spul WD40 maar vaak maakt het meer kapot dan je lief is...........
    MG F 1.8 MPI 1996 en winnaar Dyno 2008, 2010 en 2011
    Volvo V60 Volvo Ocean Race 2012
    Audi A3 1.6 TDI Amb. Pro line Buss. S-tronic 2011

    Lid van MG Car Club UK.
  • Bruno
    MGF.BE Beheerder
    MGF.BE Beheerder
    BerichtenCOLON 16480
    GeregistreerdCOLON vr jan 30, 2004 8:16 pm
    WoonplaatsCOLON "De Berg" , Belgie
    CONTACTCOLON

    Re: Piepende en krakende stuurinrichting (?)

    door Bruno » ma aug 05, 2013 11:18 pm

    In de pins zit vet en op het gewricht ook. Doorsmeren, en tevens alle ophangingsrubbers voorzien van siliconenspray. Misschien is het zelfs een versleten schokdemper.
    MG's :
    - VOLCANO MGF '180' VVC / - BRGMGTF135
    Non-MG's :
    - Mercedes CLA AMG line shooting break / - Mercedes Vito 113 CDI
    Racecars :

    - YELLOW MG ZR 190 / - WHITE MG ZR 190 VHPD Official cupracer / - YELLOW Rover114 Official cupracer EVO "Ex Cor Euser"/ - WHITE Rover 114 Official cupracer
  • Avatar gebruiker
    etienne
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 1222
    GeregistreerdCOLON di aug 26, 2008 5:56 pm
    WoonplaatsCOLON brunssum limburg (nl)

    Re: Piepende en krakende stuurinrichting (?)

    door etienne » di aug 06, 2013 6:33 am

    De rubbers heb ik allemaal gecontroleerd en ingespoten met ciliconspray
    De demper heb ik gedemonteerd maar het geluid was er nog.
    Tevens de draagarm voorzien van een flinke dot vet via de vetnippel.
    pins ingevet en getracht de hoes op de plaats te krijgen maar dat was niet meer mogelijk dus die moet ik vervangen maar ik heb niet het vermoeden dat het daar vandaan komt.
  • Avatar gebruiker
    Carl
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 3916
    GeregistreerdCOLON vr aug 31, 2007 11:06 am
    WoonplaatsCOLON Deurne (Antwerpen)-België
    CONTACTCOLON

    Re: Piepende en krakende stuurinrichting (?)

    door Carl » di aug 06, 2013 7:04 pm

    Bijna zeker een probleem met de bovenste draagarmen.
    De stofhoezen van de pins onder de veerbollen komen niet altijd vanzelf op hun plaats als ze lange tijd uitgeschoven zijn geweest.

    Bovendien komt het erg veel voor dat de plastic houders defect zijn.

    Indien deze niet goed op hun plaats zitten dan wast het vet tussen de pins en de bovenste draagarm weg met het kreunende resultaat.
    MGF 1999 1.8iVVC LHD pearlescent British Racing Green 75th anniversary multi-spoke wheels, 75th edition, no LE ! mods: white front indicators, cat bypass , 150 BHP, TF steering Rack, Green/black leather interior.
    MGF 1996 1.8iVVC RHD Metallic British Racing Green . VVC velgen, NO mods.
    todo: genoeg voor de volgende jaren .

    Save nature ! Drive a GREEN car!

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 12 en 0 gasten