Vervangen engine fan
  • Avatar gebruiker
    EdwinH
    MGF/TF First drive
    MGF/TF First drive
    BerichtenCOLON 30
    GeregistreerdCOLON vr jul 16, 2010 11:27 pm
    WoonplaatsCOLON Rotterdam

    Re: Vervangen engine fan

    door EdwinH » wo apr 13, 2011 9:36 pm

    Weet niet of ik nog even mag reageren op dit onderwerp (van ongeveer een half jaar geleden), maar doe het toch maar even.

    Zou dit geluid een engine fan kunnen zijn (die het niet meer zo lekker doet)?
  • Avatar gebruiker
    ttdesign6
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 6794
    GeregistreerdCOLON zo nov 01, 2009 5:37 pm
    WoonplaatsCOLON Oirsbeek

    Re: Vervangen engine fan

    door ttdesign6 » wo apr 13, 2011 10:54 pm

    Tuurlijk mag reageren hier. Liever hier dan weer een nieuw topic opstarten.

    Wat je kan doen is na een ritje waarbij de motor goed warm is geworden eens kijken, rechts achter bij de luchtinlaat of je de fan hoort of ziet draaien. Normaal moet hij gewoon mooi blazen. Als dit nu gek klinkt ofzo kan je eens verder gaan kijken. Het geluid wat ik bij je hoorde klonk in ieder geval niet gezond.
    Mijn garage telt 1050 plaatsen...

    MG TF 135

    Flying Dutchman
  • Rob
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 1965
    GeregistreerdCOLON zo jan 10, 2010 6:39 pm
    WoonplaatsCOLON Sittard

    Re: Vervangen engine fan

    door Rob » do apr 14, 2011 4:57 am

    Wat hier dus eigenlijk gezegd wordt is dat deze fan alleen draait als de engine bay temp. dat noodzakelijk maakt Kortom als je "het geluid" altijd hoort is het niet de fan.
  • Avatar gebruiker
    ttdesign6
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 6794
    GeregistreerdCOLON zo nov 01, 2009 5:37 pm
    WoonplaatsCOLON Oirsbeek

    Re: Vervangen engine fan

    door ttdesign6 » do apr 14, 2011 10:12 am

    Exact. In je andere topic zie ik trouwens dat dit geluid na 5 of 10 minuten al optreedt. Dan lijkt het me sowieso sterk dat het de fan is. Ook dat het na 5 minuten weer weg is.

    Als je fan stroef zou lopen of zo dan zou dit sowieso pas later zijn. Bij mij loopt hij nooit na 5 tot tien minuten. En dan zou hij ook stroef moeten blijven lopen. Die van mij bijvoorbeeld was helemaal vastgelopen, daar kreeg je met veel moeite nog wat beweging in. Het ding gaf ook meteen kortsluiting toen we hem aan de stroom hingen.

    Probeer dus echt goed de locatie van het geluid weer te geven. Het beste is misschien als je het motordeksel eens eraf haalt, dan kan je het geluid misschien al beter een plaats in de motorruimte geven.

    Succes!
    Mijn garage telt 1050 plaatsen...

    MG TF 135

    Flying Dutchman
  • Avatar gebruiker
    EdwinH
    MGF/TF First drive
    MGF/TF First drive
    BerichtenCOLON 30
    GeregistreerdCOLON vr jul 16, 2010 11:27 pm
    WoonplaatsCOLON Rotterdam

    Re: Vervangen engine fan

    door EdwinH » do apr 14, 2011 10:16 am

    ummm. Ik hoor het wel altijd (na 5 a 10 minuten rijden), maar daarna is het weg.
    Niet een continu geluid dus. Daarna komt het ook niet meer terug. Beetje jammer, zo kan ik moeilijker het probleem vinden.
  • Avatar gebruiker
    ttdesign6
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 6794
    GeregistreerdCOLON zo nov 01, 2009 5:37 pm
    WoonplaatsCOLON Oirsbeek

    Re: Vervangen engine fan

    door ttdesign6 » do apr 14, 2011 10:22 am

    Helaas woon je in Rotterdam, dat is ongeveer 1.000.000 km van waar ik woon, haha :lol:

    Wat je ook kan proberen, is om je motordeksel gewoon los te maken, of even een beetje vast zetten met 2 boutjes en je softtop aan 2 clipjes vastmaken. Gaan rijden tot je het hoort en meteen stoppen om de klep eraf te halen. Misschien een beetje een drastische maatregel, maar ik denk dat dit ongeveer de enige manier is waarop je iets kan gaan ontdekken
    Mijn garage telt 1050 plaatsen...

    MG TF 135

    Flying Dutchman
  • philipvanv
    MGF/TF Junkie
    MGF/TF Junkie
    BerichtenCOLON 526
    GeregistreerdCOLON ma feb 16, 2009 7:51 pm

    Re: Vervangen engine fan

    door philipvanv » do apr 14, 2011 5:02 pm

    Ik had ook een probleem met mijn engine bay fan. Elke keer die aan ging leek het alsof je met je nagels over een bord krastte. Het leukste was dat die meestal opspringt als je ergens in de file stilstaat en dan kan je echt niet laag genoeg wegzakken. Bij mij was het dus duidelijk hoorbaar. Dit weekend heb ik hem vervangen, het duurde welgeteld 15min met openen en sluiten van de engine bay cover bijgeteld. De fan kocht ik op ebay (tweedehands) voor €50 (incl verzending). Dus niet direct een drastische dure of oplossing als je wilt controleren of het daar vandaan komt...
  • Avatar gebruiker
    Carl
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 3916
    GeregistreerdCOLON vr aug 31, 2007 11:06 am
    WoonplaatsCOLON Deurne (Antwerpen)-België
    CONTACTCOLON

    Re: Vervangen engine fan

    door Carl » do apr 14, 2011 10:28 pm

    Denk toch ook maar even aan de alternator als mogelijke oorzaak.
    Misschien een lager ervan defect, bij laden van de batterij is het lager erger belast en maakt het meer lawaai, daarna kan het mogelijks verdwijnen.
    MGF 1999 1.8iVVC LHD pearlescent British Racing Green 75th anniversary multi-spoke wheels, 75th edition, no LE ! mods: white front indicators, cat bypass , 150 BHP, TF steering Rack, Green/black leather interior.
    MGF 1996 1.8iVVC RHD Metallic British Racing Green . VVC velgen, NO mods.
    todo: genoeg voor de volgende jaren .

    Save nature ! Drive a GREEN car!
  • Bruno
    MGF.BE Beheerder
    MGF.BE Beheerder
    BerichtenCOLON 16480
    GeregistreerdCOLON vr jan 30, 2004 8:16 pm
    WoonplaatsCOLON "De Berg" , Belgie
    CONTACTCOLON

    Re: Vervangen engine fan

    door Bruno » zo apr 17, 2011 4:35 pm

    Wil je zeker zijn dat het de enginebayfan is, trek dan de stekker van de sensor enginetemp. los. Schroef vervolgens de sensor uit de bracket. Steek de stekker terug op de senor en verwarm de sensor voorzichtig met een hete luchtbalzer, nadat je het contact hebt opgezet. De enginebay fan moet nu snel aanspringen. Je hoort nu of deze mooi draait, of ratelt als een oude koffiemolen.
    MG's :
    - VOLCANO MGF '180' VVC / - BRGMGTF135
    Non-MG's :
    - Mercedes CLA AMG line shooting break / - Mercedes Vito 113 CDI
    Racecars :

    - YELLOW MG ZR 190 / - WHITE MG ZR 190 VHPD Official cupracer / - YELLOW Rover114 Official cupracer EVO "Ex Cor Euser"/ - WHITE Rover 114 Official cupracer
  • Avatar gebruiker
    Jimi
    MGF/TF First drive
    MGF/TF First drive
    BerichtenCOLON 12
    GeregistreerdCOLON zo feb 07, 2010 5:38 pm
    WoonplaatsCOLON Almere / Zeewolde

    Re: Vervangen engine fan

    door Jimi » di apr 19, 2011 2:29 pm

    Momenteel is mijn koelwater Temp sensor stuk althans, de sensor is vervangen maar het metertje doet het nog steeds niet.
    Betekend dat ook dat mijn Engine fan niet zal aanslaan? of heeft dat weer een andere sensor.
    Ik hoor voor zover ik weet nooit een fan blazen.

    (misschien domme vraag maar ik kom hier om te leren :)
  • Rob
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 1965
    GeregistreerdCOLON zo jan 10, 2010 6:39 pm
    WoonplaatsCOLON Sittard

    Re: Vervangen engine fan

    door Rob » di apr 19, 2011 8:20 pm

    De fan koelt je engine bay, niet je koelwater. andere sensor dus.
  • Avatar gebruiker
    Carl
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 3916
    GeregistreerdCOLON vr aug 31, 2007 11:06 am
    WoonplaatsCOLON Deurne (Antwerpen)-België
    CONTACTCOLON

    Re: Vervangen engine fan

    door Carl » di apr 19, 2011 11:13 pm

    Bye the way, er blijken minstens 2 temperatuursensors te zijn, 1 voor't motormanagment en 1 voor het aansturen van de temperatuurmeter.
    Er is uiteraard ook nog een thermische schakelaar voor het aansturen van de engine bay ventilator
    MGF 1999 1.8iVVC LHD pearlescent British Racing Green 75th anniversary multi-spoke wheels, 75th edition, no LE ! mods: white front indicators, cat bypass , 150 BHP, TF steering Rack, Green/black leather interior.
    MGF 1996 1.8iVVC RHD Metallic British Racing Green . VVC velgen, NO mods.
    todo: genoeg voor de volgende jaren .

    Save nature ! Drive a GREEN car!

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 8 en 0 gasten