Airco inbouwen in TF
  • Cisse
    MGF/TF First drive
    MGF/TF First drive
    BerichtenCOLON 3
    GeregistreerdCOLON wo aug 31, 2005 9:41 am
    WoonplaatsCOLON Evergem

    Airco inbouwen in TF

    door Cisse » vr sep 02, 2005 11:02 am

    Ik heb een tweedehands TF gevonden zonder airco.
    Aangezien ik dat toch heel graag zou hebben, wil ik het volgende vragen : Kan men deze nadien inbouwen , origineel of ander.
    Welke zijn de ervaringen met/zonder airco?

    Thanks
  • Sander
    Technical Specialist
    Technical Specialist
    BerichtenCOLON 7902
    GeregistreerdCOLON wo maart 24, 2004 11:08 pm
    WoonplaatsCOLON Essen (BE)

    door Sander » vr sep 02, 2005 1:16 pm

    - Een airco betekend extra gewicht
    - Een airco betekend een klein beetje extra onderhoud
    - Een airco werkt niet met de kap open (daar heb ik de F voor)
    - Een airco in de TF heeft een stom uitstekend gedeelte bij de passagier's
    voeten)
    - Sommige 4-2-1 manifolds passen niet emt airco
    - Voor de echte tuner, een Supercharger gaat ook niet meer :lol:
    + Bij extreme hitte zit je koel met de kap dicht (niet nuttig in NL)
    + Je ramen slaan minder aan (geen last van F staat bij mij binnen)

    IMO een leuke optie als het er op zit maar ik zou het er niet voor over hebben bij nieuwe aanschaf en al helemaal niet achteraf laten inbouwen.

    Airco freaks mogen natuurlijk nog meer +en toevoegen hè ;)
    Building >200BHP K-series
  • Avatar gebruiker
    ErikB
    IT en Gallery / Forum administrator
    IT en Gallery / Forum administrator
    BerichtenCOLON 10759
    GeregistreerdCOLON do maart 25, 2004 2:10 am
    WoonplaatsCOLON Waasmunster, B
    CONTACTCOLON

    door ErikB » vr sep 02, 2005 3:41 pm

    - Een airco betekend extra gewicht

    Een supercharger ook :wink:
    - Een airco betekend een klein beetje extra onderhoud

    Absoluut mee eens. Airco kan naar mijn mening enkel renderen als de auto zeer regelmatig gebruikt wordt.
    - Een airco werkt niet met de kap open (daar heb ik de F voor)

    Toch wel... De airco zorgt voor een subtiele verfrissing in een cabrio.
    - Een airco in de TF heeft een stom uitstekend gedeelte bij de passagier's voeten)

    Niets tegen in te brengen
    - Sommige 4-2-1 manifolds passen niet emt airco
    - Voor de echte tuner, een Supercharger gaat ook niet meer

    Inderdaad
    + Bij extreme hitte zit je koel met de kap dicht (niet nuttig in NL)

    Toch wel vind ik... we vallen nogal snel van het ene uiterste in het andere wat het weer betreft. Grotere afstanden in de zomer (bvb. 800km autosnelweg) in een goed volgeladen auto leg je liefst met de kap dicht af en dan is airco meer dan welkom. 't Wordt zelfs een veiligheids aspect.
    + Je ramen slaan minder aan (geen last van F staat bij mij binnen)


    - Hoger verbruik

    Persoonlijk ken ik nimand die de installatie heeft uitgevoerd, maar dat wil niet zeggen dat het nit zou kunnen.
    MGF: Sportieve 1.8 MPi met wat extra (1998); Klassieke 1.8 VVC (bijna) full option (1997) officiële MGF Cup car
    More MG: Praktische MG ZT-T CDTi (2002), Oldtimer MG1100 met nood aan restauratie (1968), MG ZR160 Track toy under construction
    Daily: Jaguar F-Pace (2019), Opel Zafira 1.8 Elegance (2003)
  • John
    MGF/TF Die Hard
    MGF/TF Die Hard
    BerichtenCOLON 404
    GeregistreerdCOLON vr maart 26, 2004 11:10 am
    WoonplaatsCOLON woonplaats invullen aub.
    CONTACTCOLON

    door John » vr sep 02, 2005 3:41 pm

    Sander schreefColon- Een airco betekend extra gewicht

    Sander, ik mis nog een formule 1 argument: Airco geeft verlies van vermogen :wink:

    En ok, hier een aantal argumenten van een airco-freak:
    - kap open:
    Niet écht een argument, maar als je airco hebt kan het verfrissend zijn om op hete dagen een koele luchtstroom te hebben. Net als wanneer je in najaar/winter de kachel wel eens op zet.
    - kap dicht:
    1. Moet je naar een feest en wil je dat weekend graag met de (T)F dan kom je niet 'verhit' aan als je de kap dicht hebt om jezelf + partner netjes te houden voor het feest.
    2. Op hele hete windstille dagen als je met kap open bijna flauw valt van de hitte. Doe de kap dicht en zet de airco op. Deze zomer slechts 1 keer meegemaakt maar ik was wel énorm blij dat ik dat kon doen, was anders echt niet veilig meer geweest. In hoeverre iemand tegen hitte kan verschilt natuurlijk per persoon.
    3. Bij regen op warme dagen (komt in dit klimaat geregeld voor) hou je goed zicht door de sterke ontwaseming. Bij zo'n plotselinge regenbui slaan anders alle ramen dicht en zie je (bijna) niets meer. Dit is vooral ook in het najaar prettig.
    Argumenten 2 en 3 gelden waarschijnlijk meer bij dagelijks gebruik, anders is de kans natuurlijk kleiner dat je dit overkomt. Daarnaast: als je er in het weekend op uittrekt en de hitte wordt je teveel stop je bij een terras om iets koels te drinken. Als ik op het heetst van de dag naar een afspraak moet heb ik daarvoor helaas geen tijd... :wink:

    Achteraf (laten) inbouwen is weer iets anders, dat is bij een (T)F redelijk complex doordat de motor achterin zit. Zal bij een dealer/inbouwstation dan ook niet goedkoop zijn. Naast de standaard componenten moeten er nogal lange leidingen aangelegd worden en dat kost uren. Door de complexiteit zal zelfdoen ook niet iedereen aanspreken. Voor de normale componenten moet je denken aan:
    - Condenser (voorin bij radiateur)
    - Verdamper (in voetenruimte passagier)
    - Compressor (in motorruimte tegen het motorblok)

    Kijk voor een overzicht hier eens naar, dan krijg je een goed idee. Vooral van de leidingen.
    "Het is daarom ook dat mensen met talent voor duiken geen duiker mogen worden"
    AfbeeldingTF 135 Elegance / Midget
  • Kasper
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 5017
    GeregistreerdCOLON ma sep 06, 2004 9:43 pm
    WoonplaatsCOLON Veghel (N.Br. NL)

    door Kasper » wo sep 07, 2005 8:52 pm

    Cisse,

    Zo dat waren hele lijsten met voor en nadelen. Laat ik het zo zeggen. Ik heb airo in mijn F, Hij doet het echter al vanaf de 1e dag niet. Ik het dus alleen de nadelen. Van de voordelen kan ik niet genieten.

    Eigenlijk heb ik daar nooit zoveel last van gehad en toch zijn wij veel met de F in warme streken geweest (Toscane zomer 2003 bijvoorbeeld) dan zijn er zeker momenten dat de airo welkom is.

    Nu gaan we met de F naar MGF's 10th in Gaydon. Ik denk dat ik voor het te verwachten noodgedwongen vele dicht rijden. de airo laat nakijken, zien of er een darm kapot is en dan opnieuw vullen. (is blijkbaar een truuc om de BPM tax te verlagen bij het importeren van buitenlandse wagens naar Nederland.

    De man die ik vroeg of het mogelijk was, dacht in 1e instantie dat ik een Airco in mijn F wilde laten bouwen. Hij gaf te kennen dat dit bijna onmogelijk was. :cry:
    MGFvvc '96 Charcoal met een heleboel mods - MGCGT '68 Tartan met wat mods -
    MGTF '05 BRG HFF inmiddels niet meer volledig origineel
  • Avatar gebruiker
    sjirafje
    MGF/TF Die Hard
    MGF/TF Die Hard
    BerichtenCOLON 315
    GeregistreerdCOLON wo feb 25, 2009 4:54 am
    WoonplaatsCOLON Maastricht

    Re: Airco inbouwen in TF

    door sjirafje » za jul 30, 2011 8:35 pm

    Zo, dit topic maar eens een enorme rot schop verkopen... :lol:

    Is er inmiddels al iemand die dit heeft geprobeerd?

    Ik heb hier eens gekeken en het komt er op neer dat er 4 stappen/fases/onderdelen zijn:
    • Compressor
      Wanneer je de juiste onderdelen hebt lijkt me dit "simpel" schroef werk.
    • Condenser
      Dit onderdeel lijkt me nog het makkelijkst, simpelweg vast schroeven.
    • Evaporator
      Deze is al wat meer tricky. Om hier bij te kunnen moet je grote delen van het dashboard verwijderen.
    • Tubes & Hoses
      Hier zal denk ik het meeste werk in gaan zitten. Het leggen en aansluiten van alle leidingen. Waarschijnlijk moeten hiervoor grote delen van het interieur en het dashboard verwijderd worden.

    Maar volgens mij is het met voldoende tijd gereedschap en ruimte best te doen.
    Vervolgens zul je nog wel naar een airco test en vul station moeten. Maar zeker wanneer je er een F of TF met airco naast kunt houden moet het toch te doen zijn?
    1999 MG F Afbeelding
    MK2 hardtop-witte knipperlichten-4300 K Xenon-LED standslicht-Loweringpins-52mm TTB-57i K&N-windscherm-RVS underfloor buizen

    1984 BMW 318i Afbeelding
  • Bruno
    MGF.BE Beheerder
    MGF.BE Beheerder
    BerichtenCOLON 16480
    GeregistreerdCOLON vr jan 30, 2004 8:16 pm
    WoonplaatsCOLON "De Berg" , Belgie
    CONTACTCOLON

    Re: Airco inbouwen in TF

    door Bruno » zo jul 31, 2011 12:05 am

    jullie vergeten nog de filter/droger en het ontluchtingsventiel in jullie lijstje .... en uiteraard de R134a, maar t'is inderdaad een enorme kick die je tegen dit topic gaf. Enkele sprekers van hierboven zien we al jaren niet meer trouwens.
    MG's :
    - VOLCANO MGF '180' VVC / - BRGMGTF135
    Non-MG's :
    - Mercedes CLA AMG line shooting break / - Mercedes Vito 113 CDI
    Racecars :

    - YELLOW MG ZR 190 / - WHITE MG ZR 190 VHPD Official cupracer / - YELLOW Rover114 Official cupracer EVO "Ex Cor Euser"/ - WHITE Rover 114 Official cupracer
  • Sander
    Technical Specialist
    Technical Specialist
    BerichtenCOLON 7902
    GeregistreerdCOLON wo maart 24, 2004 11:08 pm
    WoonplaatsCOLON Essen (BE)

    Re: Airco inbouwen in TF

    door Sander » zo jul 31, 2011 7:41 am

    De kabelboom zal je ook moeten vervangen....
    Building >200BHP K-series
  • Bruno
    MGF.BE Beheerder
    MGF.BE Beheerder
    BerichtenCOLON 16480
    GeregistreerdCOLON vr jan 30, 2004 8:16 pm
    WoonplaatsCOLON "De Berg" , Belgie
    CONTACTCOLON

    Re: Airco inbouwen in TF

    door Bruno » zo jul 31, 2011 10:05 am

    en je moet de knoppen er voor hebben, wat wel geen probleem is.
    MG's :
    - VOLCANO MGF '180' VVC / - BRGMGTF135
    Non-MG's :
    - Mercedes CLA AMG line shooting break / - Mercedes Vito 113 CDI
    Racecars :

    - YELLOW MG ZR 190 / - WHITE MG ZR 190 VHPD Official cupracer / - YELLOW Rover114 Official cupracer EVO "Ex Cor Euser"/ - WHITE Rover 114 Official cupracer
  • Avatar gebruiker
    BlackFox
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 2357
    GeregistreerdCOLON zo okt 04, 2009 12:18 pm
    WoonplaatsCOLON Maasmechelen, België

    Re: Airco inbouwen in TF

    door BlackFox » zo jul 31, 2011 10:19 am

    Ik heb alles behalve de compressor.... voorstellen iemand? :mrgreen:
    1999 MGF 75th LE
    2001 Honda S2000
  • Avatar gebruiker
    sjirafje
    MGF/TF Die Hard
    MGF/TF Die Hard
    BerichtenCOLON 315
    GeregistreerdCOLON wo feb 25, 2009 4:54 am
    WoonplaatsCOLON Maastricht

    Re: Airco inbouwen in TF

    door sjirafje » zo jul 31, 2011 1:38 pm

    Is de compressor niet het zelfde als die van de citroen xara picasso? En die zijn regelmatig met airco geleverd. Dus daar moet toch wel 2e hands aan te komen zijn?
    1999 MG F Afbeelding
    MK2 hardtop-witte knipperlichten-4300 K Xenon-LED standslicht-Loweringpins-52mm TTB-57i K&N-windscherm-RVS underfloor buizen

    1984 BMW 318i Afbeelding
  • Bruno
    MGF.BE Beheerder
    MGF.BE Beheerder
    BerichtenCOLON 16480
    GeregistreerdCOLON vr jan 30, 2004 8:16 pm
    WoonplaatsCOLON "De Berg" , Belgie
    CONTACTCOLON

    Re: Airco inbouwen in TF

    door Bruno » zo jul 31, 2011 6:16 pm

    Je moet dan ook de bracket hebben om die te plaatsen etc... ik zou er nooit aan willen beginnen in ieder geval.
    MG's :
    - VOLCANO MGF '180' VVC / - BRGMGTF135
    Non-MG's :
    - Mercedes CLA AMG line shooting break / - Mercedes Vito 113 CDI
    Racecars :

    - YELLOW MG ZR 190 / - WHITE MG ZR 190 VHPD Official cupracer / - YELLOW Rover114 Official cupracer EVO "Ex Cor Euser"/ - WHITE Rover 114 Official cupracer
  • Sander
    Technical Specialist
    Technical Specialist
    BerichtenCOLON 7902
    GeregistreerdCOLON wo maart 24, 2004 11:08 pm
    WoonplaatsCOLON Essen (BE)

    Re: Airco inbouwen in TF

    door Sander » zo jul 31, 2011 6:44 pm

    Ik heb volgens mij nog zo'n bracket van een ZR.
    Building >200BHP K-series
  • schrokke
    MGF/TF Junkie
    MGF/TF Junkie
    BerichtenCOLON 644
    GeregistreerdCOLON do dec 18, 2008 10:06 pm
    WoonplaatsCOLON Kontich

    Re: Airco inbouwen in TF

    door schrokke » di aug 02, 2011 9:12 am

    Je hebt ook nog een thermo/drukswitch voor het hogedruk gedeelte en een drukswitch voor het lagedruk gedeelte nodig.
    En ik denk dat ook de koelventilatoren vooraan op de radiator anders zijn.
    Als je dan ook nog eens onderdelen van andere merken gaat gebruiken zal dit het vullen er niet eenvoudiger op maken. Je hebt dan geen gegevens hoeveel olie en gas er moet ingepompt worden.
    groetjes Herman
    MGF MPI '97 BRG
  • Bruno
    MGF.BE Beheerder
    MGF.BE Beheerder
    BerichtenCOLON 16480
    GeregistreerdCOLON vr jan 30, 2004 8:16 pm
    WoonplaatsCOLON "De Berg" , Belgie
    CONTACTCOLON

    Re: Airco inbouwen in TF

    door Bruno » di aug 02, 2011 1:23 pm

    de ventilator is niet anders, er zitter er gewoon 2 naast elkaar op.
    MG's :
    - VOLCANO MGF '180' VVC / - BRGMGTF135
    Non-MG's :
    - Mercedes CLA AMG line shooting break / - Mercedes Vito 113 CDI
    Racecars :

    - YELLOW MG ZR 190 / - WHITE MG ZR 190 VHPD Official cupracer / - YELLOW Rover114 Official cupracer EVO "Ex Cor Euser"/ - WHITE Rover 114 Official cupracer

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 11 en 0 gasten