Sander schreefColon- Een airco betekend extra gewicht
Sander, ik mis nog een formule 1 argument: Airco geeft verlies van vermogen
En ok, hier een aantal argumenten van een airco-freak:
- kap open:
Niet écht een argument, maar als je airco hebt kan het verfrissend zijn om op hete dagen een koele luchtstroom te hebben. Net als wanneer je in najaar/winter de kachel wel eens op zet.
- kap dicht:
1. Moet je naar een feest en wil je dat weekend graag met de (T)F dan kom je niet 'verhit' aan als je de kap dicht hebt om jezelf + partner netjes te houden voor het feest.
2. Op hele hete windstille dagen als je met kap open bijna flauw valt van de hitte. Doe de kap dicht en zet de airco op. Deze zomer slechts 1 keer meegemaakt maar ik was wel énorm blij dat ik dat kon doen, was anders echt niet veilig meer geweest. In hoeverre iemand tegen hitte kan verschilt natuurlijk per persoon.
3. Bij regen op warme dagen (komt in dit klimaat geregeld voor) hou je goed zicht door de sterke ontwaseming. Bij zo'n plotselinge regenbui slaan anders alle ramen dicht en zie je (bijna) niets meer. Dit is vooral ook in het najaar prettig.
Argumenten 2 en 3 gelden waarschijnlijk meer bij dagelijks gebruik, anders is de kans natuurlijk kleiner dat je dit overkomt. Daarnaast: als je er in het weekend op uittrekt en de hitte wordt je teveel stop je bij een terras om iets koels te drinken. Als ik op het heetst van de dag naar een afspraak moet heb ik daarvoor helaas geen tijd...
Achteraf (laten) inbouwen is weer iets anders, dat is bij een (T)F redelijk complex doordat de motor achterin zit. Zal bij een dealer/inbouwstation dan ook niet goedkoop zijn. Naast de standaard componenten moeten er nogal lange leidingen aangelegd worden en dat kost uren. Door de complexiteit zal zelfdoen ook niet iedereen aanspreken. Voor de normale componenten moet je denken aan:
- Condenser (voorin bij radiateur)
- Verdamper (in voetenruimte passagier)
- Compressor (in motorruimte tegen het motorblok)
Kijk voor een overzicht
hier eens naar, dan krijg je een goed idee. Vooral van de leidingen.