ttdesign6 schreefColonAlles is gloedje nieuwe, dus:
- Bougies
- Bougiekabels
- Rotor
- Verdeelkap
- Bobine
ow..
Misschien toch eens onderaan kijken waar je het ziet of hoort vonken en experimenteren met de kabelweg. Misschien zitten je kabels ergens gekneld?
Vonkt het op ritme van 1 cilinder of op ritme van elke ontsteking? Op die manier kun je uitsluiten dat het probleem van een verbinding tussen spoel en verdeler zit of tussen verdeler en bougies.
Wees wel voorzichtig met het aanraken van de kabels als de motor draait want je kan er een erg nare tik van krijgen, zeker in jouw geval als er ergens een fout zit. Ik denk dat uitlezen met de T4 enkel bevestigd wat je al weet, namelijk dat er ergens een ontstekingsprobleem is. Welk probleem zal je helaas moeten uitzoeken. Feit dat het warmtegerelateerd is is tamelijk bizar.
Wat een factor kan zijn is :
- lager toerental bij warme motor op nullast dan koude motor
- andere timing van de ecu.
nu lijkt me timing niet echt een probleem, en het toerental ook niet, dus moeten we misschien naar andere dingen zoeken die verband kunnen houden.
Het eerste dat me te binnen schiet bij een verschil in toestand tussen koude motor en iets warmere motor is de laadstroom van de alternator en een mogelijks iets hogere batterijspanning na een poosje draaien.
Test hierbij kan zijn of het verschil maakt dat je lichten branden of niet.
Ik weet het, het klinkt vergezocht, maar we moeten wel toegeven dat je ook al wel een eind op de weg zit qua foutzoeken en het lijstje met gangbare problemen loopt stilaan teneinde.
Misschien toch nog een laatste gangbare : heb je de juiste kabels gekocht?



