Slecht starten in koude
  • Avatar gebruiker
    Carl
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 3916
    GeregistreerdCOLON vr aug 31, 2007 11:06 am
    WoonplaatsCOLON Deurne (Antwerpen)-België
    CONTACTCOLON

    Slecht starten in koude

    door Carl » di dec 07, 2010 1:30 am

    Door omstandigheden hebik de RHD even een paar dagen buiten moeten laten staan, net op een moment dat moeder natuur een stevige winterprik uitdeelde.
    Toen ik de lag sneeuw weggewist had, de batterij terug aangekoppeld had en de ruiten min of meer binnen en buiten ont-ijst had probeerde ik te starten.
    De mpotor sloeg direkt aan, maar viel ook direct terug stil.
    verdere pogingen om te starten gingen steeds minder vlot, ondankt het feit dat de batterij in prima conditie was: de motor draaide krachtig rond, buiten was een benzinegeur merkbaar en toch sloeg hij niet aan, op en enkele puf na.
    Toen na een tiental startpogingen met vertwijfelde pufjes de batterij toch iets verzwakte heb ik verder geprobeerd met startkabels erbij, zodat de motor extra krachtig ronddraaide, zonder resultaat. Een kwartiertje wachten omdat ik dacht aan een 'verzopen motor' hielp ook niet.

    Teneinde raad heb ik de auto maar een eindje voortgetrokken met een collega, waarbij hij bijna zonder moeite en ogenblikkelijk startte toen ik dat probeerde.

    Wat kan hiervan de oorzaak zijn? ik moet wel vertellen dat hij eerder al wel eens wat onregelmatig draaide toen de motor warm was. Een aantal mensen (oa MrCarribean en Bruno) hebben dit gehoord toen we terugkwamen van de MG meeting in Waalwijk.
    Ik moet er echt de nadruk op leggen dat de batterij in prima staat is en dat de startmotor lang en krachtig de motor deed ronddraaien. De benzinegeur wijst overduidelijk op een ontstekingsprobleem, maar ik begrijp niet dat hij heel gemakkelijk in gang getrokken wordt maar niet vanzelf start.
    Wie heeft er een idee?
    MGF 1999 1.8iVVC LHD pearlescent British Racing Green 75th anniversary multi-spoke wheels, 75th edition, no LE ! mods: white front indicators, cat bypass , 150 BHP, TF steering Rack, Green/black leather interior.
    MGF 1996 1.8iVVC RHD Metallic British Racing Green . VVC velgen, NO mods.
    todo: genoeg voor de volgende jaren .

    Save nature ! Drive a GREEN car!
  • Avatar gebruiker
    ErikB
    IT en Gallery / Forum administrator
    IT en Gallery / Forum administrator
    BerichtenCOLON 10759
    GeregistreerdCOLON do maart 25, 2004 2:10 am
    WoonplaatsCOLON Waasmunster, B
    CONTACTCOLON

    Re: Slecht starten in koude

    door ErikB » di dec 07, 2010 7:58 am

    Ik zou de functie van de steppermotor/IACV niet vergeten. Bij ijskoude temperaturen en een koude motor moet ie haast helemaal dicht staan, een groot verschil ten opzichte van een warme motor in een warmere omgeving.

    Uiteraard zijn andere verdachten bougiekabels, bougies, massapunten, ...
    MGF: Sportieve 1.8 MPi met wat extra (1998); Klassieke 1.8 VVC (bijna) full option (1997) officiële MGF Cup car
    More MG: Praktische MG ZT-T CDTi (2002), Oldtimer MG1100 met nood aan restauratie (1968), MG ZR160 Track toy under construction
    Daily: Jaguar F-Pace (2019), Opel Zafira 1.8 Elegance (2003)
  • Avatar gebruiker
    Carl
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 3916
    GeregistreerdCOLON vr aug 31, 2007 11:06 am
    WoonplaatsCOLON Deurne (Antwerpen)-België
    CONTACTCOLON

    Re: Slecht starten in koude

    door Carl » di dec 07, 2010 11:21 am

    ErikB schreefColonIk zou de functie van de steppermotor/IACV niet vergeten. Bij ijskoude temperaturen en een koude motor moet ie haast helemaal dicht staan, een groot verschil ten opzichte van een warme motor in een warmere omgeving.

    Uiteraard zijn andere verdachten bougiekabels, bougies, massapunten, ...

    Wat ik niet begrijp is dat de start bij stilstand totaal niet lukte en bij het in gang trekken aarzelde hij zelfs niet.
    Kunnen de bougiekabels makkelijk slecht contact maken bij een VVC? Ik had een beetje het idee dat er telkens maar 1 cilinder een beetje moeite deed om te starten en de rest niks deed. (geluid : Br - th-th-th )
    Voor zover ik weet heeft de VVC twee ontstekingsspoelen, zodat bij een meervoudig defect ik aan 2 niet werkende cilinders denk ipv 3. (Br-th-Br-th) (spreek het snel uit en je begrijpt het geluid)

    Stap 1 zal zijn de bougiekabels te vervangen, welke zijn best voor een 96 VVC?
    MGF 1999 1.8iVVC LHD pearlescent British Racing Green 75th anniversary multi-spoke wheels, 75th edition, no LE ! mods: white front indicators, cat bypass , 150 BHP, TF steering Rack, Green/black leather interior.
    MGF 1996 1.8iVVC RHD Metallic British Racing Green . VVC velgen, NO mods.
    todo: genoeg voor de volgende jaren .

    Save nature ! Drive a GREEN car!
  • DannyVVC
    MGF/TF Die Hard
    MGF/TF Die Hard
    BerichtenCOLON 296
    GeregistreerdCOLON di jul 17, 2007 9:32 am
    WoonplaatsCOLON Harderwijk
    CONTACTCOLON

    Re: Slecht starten in koude

    door DannyVVC » di dec 07, 2010 12:52 pm

    Idd zat ik te ook te denken aan de stepper/IAVC zoals Erikb aangeeft...

    dit deed de mijne namelijk ook toen er een kabelbreuk was naar de stekker van me IAVC... zou sowieso daar even kijken....
  • schrokke
    MGF/TF Junkie
    MGF/TF Junkie
    BerichtenCOLON 644
    GeregistreerdCOLON do dec 18, 2008 10:06 pm
    WoonplaatsCOLON Kontich

    Re: Slecht starten in koude

    door schrokke » do dec 09, 2010 10:08 am

    Carl schreefColonWat ik niet begrijp is dat de start bij stilstand totaal niet lukte en bij het in gang trekken aarzelde hij zelfs niet.


    Hoe goed uw batterij ook is, bij lage temperaturen verliest ze veel capaciteit. Dat betekent dat tijdens het starten de spanning diep inzakt tot wel minder dan 10V. De ontsteking moet dan werken op een lagere spanning en verliest veel kracht. Als ge de auto in gang trekt blijft de volle spanning beschikbaar voor de ontsteking.
    Daar komt nog bij dat het voor een koude motor moeilijker is om lucht aan te zuigen en te commpresseren, daarom ook dat een koude motor meer lucht nodig heeft om hetzelfde stat. toerental te houden tov een warme motor. Ook hier als je dan uw F in gang trekt heb je een hoger "starttoerental" en een betere eindcompressie.
    groetjes Herman
    MGF MPI '97 BRG
  • Avatar gebruiker
    D.B.C.
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 1123
    GeregistreerdCOLON do dec 03, 2009 12:56 am
    WoonplaatsCOLON Bussum
    CONTACTCOLON

    Re: Slecht starten in koude

    door D.B.C. » do dec 09, 2010 1:32 pm

    Ik heb het ook en ik verdenk de verdeelkap en rotor, in ieder geval dat er geen vonk over wil springen.
    Mods: Trophy Inserts, Bonnet Air Vents, Side Air Scoops, Spoiler, 17'' AZEV.
  • Avatar gebruiker
    Tukker
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 3057
    GeregistreerdCOLON wo okt 17, 2007 10:29 pm
    WoonplaatsCOLON Nijverdal NL
    CONTACTCOLON

    Re: Slecht starten in koude

    door Tukker » do dec 09, 2010 5:30 pm

    Ik ga met schrokke mee, Ik heb hetzelfde probleem met mijn motor, deze slaat ook bijna aan op het moment dat je het contact terug draait, op dat moment is er voldoende voor de onstekening maar stopt de startmotor en pakt hem dan net niet. Onsteking heeft een minimale spanning nodig.

    :idea: Volgende keer met startkabels en jou eigen accu afkoppelen.
    goodgoan Tom

    [b]Toyota Prius dark gray, Audi TT 2.0 roadster dark gray (mk2)
  • Avatar gebruiker
    D.B.C.
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 1123
    GeregistreerdCOLON do dec 03, 2009 12:56 am
    WoonplaatsCOLON Bussum
    CONTACTCOLON

    Re: Slecht starten in koude

    door D.B.C. » do dec 09, 2010 6:18 pm

    Ik moest vanwege dit probleem gister mn auto ergens achter laten en vandaag terug gegaan en als nog het zelfde probleem, effe gerommeld bij de verdeel kap en in een keer starten en lopen.

    Ohjah en waarom heeft mn verdeelkap 5 kabels, ik heb toch maar 4 cilinders?
    Mods: Trophy Inserts, Bonnet Air Vents, Side Air Scoops, Spoiler, 17'' AZEV.
  • Avatar gebruiker
    etienne
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 1222
    GeregistreerdCOLON di aug 26, 2008 5:56 pm
    WoonplaatsCOLON brunssum limburg (nl)

    Re: Slecht starten in koude

    door etienne » do dec 09, 2010 6:28 pm

    een kabel is de bobine kabel
  • Avatar gebruiker
    ErikB
    IT en Gallery / Forum administrator
    IT en Gallery / Forum administrator
    BerichtenCOLON 10759
    GeregistreerdCOLON do maart 25, 2004 2:10 am
    WoonplaatsCOLON Waasmunster, B
    CONTACTCOLON

    Re: Slecht starten in koude

    door ErikB » do dec 09, 2010 6:37 pm

    D.B.C. schreefColonwaarom heeft mn verdeelkap 5 kabels, ik heb toch maar 4 cilinders?

    Je zegt het zelf: iets moet verdeeld worden over de 4 :?
    MGF: Sportieve 1.8 MPi met wat extra (1998); Klassieke 1.8 VVC (bijna) full option (1997) officiële MGF Cup car
    More MG: Praktische MG ZT-T CDTi (2002), Oldtimer MG1100 met nood aan restauratie (1968), MG ZR160 Track toy under construction
    Daily: Jaguar F-Pace (2019), Opel Zafira 1.8 Elegance (2003)
  • Avatar gebruiker
    D.B.C.
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 1123
    GeregistreerdCOLON do dec 03, 2009 12:56 am
    WoonplaatsCOLON Bussum
    CONTACTCOLON

    Re: Slecht starten in koude

    door D.B.C. » do dec 09, 2010 9:37 pm

    ErikB schreefColon
    D.B.C. schreefColonwaarom heeft mn verdeelkap 5 kabels, ik heb toch maar 4 cilinders?

    Je zegt het zelf: iets moet verdeeld worden over de 4 :?



    Hmm oke het is dat mn vorige auto er 6 had (V6) en de aansluiting voor de bobine was heel anders 3 lullige draadjes die in een stekker over liepen, maar misschien was het daarom dat die auto's (Mazda Mx3) een ontstekings euvel hadden :wink:
    Mods: Trophy Inserts, Bonnet Air Vents, Side Air Scoops, Spoiler, 17'' AZEV.
  • Avatar gebruiker
    RemcovanKuilenburg
    Clubshop, PR en Forum administrator
    Clubshop, PR en Forum administrator
    BerichtenCOLON 5552
    GeregistreerdCOLON wo jul 02, 2008 12:13 am
    WoonplaatsCOLON Amersfoort

    Re: Slecht starten in koude

    door RemcovanKuilenburg » do dec 09, 2010 11:01 pm

    Dat is het verschil tussen een elektronische ontsteking en een mechanische :roll:
    MG F 1.8 MPI 1996 en winnaar Dyno 2008, 2010 en 2011
    Volvo V60 Volvo Ocean Race 2012
    Audi A3 1.6 TDI Amb. Pro line Buss. S-tronic 2011

    Lid van MG Car Club UK.
  • Avatar gebruiker
    Carl
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 3916
    GeregistreerdCOLON vr aug 31, 2007 11:06 am
    WoonplaatsCOLON Deurne (Antwerpen)-België
    CONTACTCOLON

    Re: Slecht starten in koude

    door Carl » vr dec 10, 2010 3:47 am

    schrokke schreefColonAls ge de auto in gang trekt blijft de volle spanning beschikbaar voor de ontsteking.

    Lijkt mij een zeer plausibele verklaring, maar bizar toch dat zelfs met de hulp van startkabels en een draaiende motor ernaast er niks gebeurde. Tenzij er een ander probleem opduikt zal het wel door de extreme koude geweest zijn. We zien wel, het is geen daily hé.
    Bedankt voor de info!
    MGF 1999 1.8iVVC LHD pearlescent British Racing Green 75th anniversary multi-spoke wheels, 75th edition, no LE ! mods: white front indicators, cat bypass , 150 BHP, TF steering Rack, Green/black leather interior.
    MGF 1996 1.8iVVC RHD Metallic British Racing Green . VVC velgen, NO mods.
    todo: genoeg voor de volgende jaren .

    Save nature ! Drive a GREEN car!
  • schrokke
    MGF/TF Junkie
    MGF/TF Junkie
    BerichtenCOLON 644
    GeregistreerdCOLON do dec 18, 2008 10:06 pm
    WoonplaatsCOLON Kontich

    Re: Slecht starten in koude

    door schrokke » vr dec 10, 2010 10:00 am

    Carl schreefColon
    schrokke schreefColonAls ge de auto in gang trekt blijft de volle spanning beschikbaar voor de ontsteking.

    Lijkt mij een zeer plausibele verklaring, maar bizar toch dat zelfs met de hulp van startkabels en een draaiende motor ernaast er niks gebeurde. Tenzij er een ander probleem opduikt zal het wel door de extreme koude geweest zijn. We zien wel, het is geen daily hé.
    Bedankt voor de info!


    Denk er aan dat het voor de hulpbatterij ook koud is, dat uw batterij lading kwijt is en stroom onttrekt van de hulp batterij. Daarom worden startkabels niet op de batterij bornen maar indien mogelijk zelfs direct op de startmotor geplaatst. En de motor was wel degelijk verzopen wat het starten nog moeilijker maakt.

    Als uw F bij deze koude niet start en de oorzaak is niet de batterij zit je gegarandeerd met een probleem. Mijn F heeft drie dagen buiten gestaan en startte in de"extreme" koude perfect.

    Qua ontsteking heeft het DIS ontsteeksysteem van de VVC zijn bekende zwakke punten, vergeet ook de bougie's niet.

    Maar door dat uw motor eerst even aansloeg lijkt de werking van de IACV meer voor de hand liggend. Maar hier ga ik echter lijnrecht tegenover Eric(sorry) in, de valve moet vol open staan bij een'(ook een koude) start, als dat zo was geweest was de motor bij de eerste start blijven draaien. Volgende keer dat je koud start kun je best wat extra lucht geven door het gaspedaal een beetje(kleine cm) ingetrapt te houden tijdens het starten.
    Om het kompleet te maken vermeld ik ook nog even de gasklep die sterk vervuild kan zijn, dat veroorzaakt precies hetzelfde probleem alsof uw IACV slecht werkt.
    groetjes Herman
    MGF MPI '97 BRG
  • Avatar gebruiker
    Carl
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 3916
    GeregistreerdCOLON vr aug 31, 2007 11:06 am
    WoonplaatsCOLON Deurne (Antwerpen)-België
    CONTACTCOLON

    Re: Slecht starten in koude

    door Carl » vr dec 10, 2010 1:27 pm

    Super info, hier kan ik iets mee!

    Ik plaats een 52mm TTB op de LHD en monteer de perfect werkende 48mm TB op de (haperende) RHD, daarna vervang ik de bougiekabels en laat de hele boel met de T4 afregelen en dan zien we wel.
    De RHD heeft tenslotte meer dan 160.000 km gedaan en dan kan er al wel eens het een en het ander vervuild geraakt zijn. Als die vuile klep eraf komt zal ik ze eens grondig bestuderen, heb wel redelijk wat ervaring met stappenmotoren.

    Bedankt Herman !
    MGF 1999 1.8iVVC LHD pearlescent British Racing Green 75th anniversary multi-spoke wheels, 75th edition, no LE ! mods: white front indicators, cat bypass , 150 BHP, TF steering Rack, Green/black leather interior.
    MGF 1996 1.8iVVC RHD Metallic British Racing Green . VVC velgen, NO mods.
    todo: genoeg voor de volgende jaren .

    Save nature ! Drive a GREEN car!

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 10 en 0 gasten