BUTTON_POST_REPLY 7 berichten Pagina 1 van 1
abs sensor.
  • henk s
    MGF/TF Rookie
    MGF/TF Rookie
    BerichtenCOLON 56
    GeregistreerdCOLON wo aug 08, 2007 1:32 pm
    WoonplaatsCOLON Apeldoorn

    abs sensor.

    door henk s » do aug 12, 2010 2:08 pm

    Vrienden, het gele lampje blijft branden, dus geen APK. Storing uitlezen geeft aan: sensor links achter stuk. Sensor doorgemeten, weerstand 1,6 k.ohm. Links achter ook gemeten, weerstand bijna oneindig. Toen maar eens een sensor voorzijde gemeten: 1,6 k.ohm. Je zou dus verwachten dat RA stuk is i.p.v. links achter. Hierover drie vragen:
    1. Kent iemand dit probleem?
    2. Wat is de weerstand van een goede ABS sensor?
    3. Voorzijde zouden de sensors identiek zijn, achterzijde verschillende onderdeelnummers dus ander (?) sensors links en rechts. Ook in Engeland bieden ze li en re separaat aan. Wat zou het verschil dan toch zijn? Zelfs draadlengte in volgens mij bijna identiek.
  • schrokke
    MGF/TF Junkie
    MGF/TF Junkie
    BerichtenCOLON 644
    GeregistreerdCOLON do dec 18, 2008 10:06 pm
    WoonplaatsCOLON Kontich

    door schrokke » ma aug 16, 2010 9:43 am

    Ik moet het eens nakijken maar denk dat 1,6 Kohm de juiste waarde is.
    Volgens uw uitleg is op de sensor linksachter de weerstand bijna oneindig en is er op deze sensor ook een foutmelding dus lijkt het mij duidelijk dat deze stuk is. Een oneindige weerstand is echt wel verkeerd voor een abs sensor.

    Electrisch moet de sensor links/rechts indentiek zijn maar het is wel mogelijk dat ze elkaars spiegelbeeld zijn net zoals de wielhub's dat zijn. Vandaar verschillende onderdeelnummers??

    Ik vermoed echter dat er een foutje in uw bericht is geslopen, en er een weerstandprobleem is met de rechtse sensor. In dat geval moet je toch de foutmelding van de ECU blijven volgen en uitzoeken waarom er een foutmelding linksachter komt. Dat kan net zo goed een onleesbaar of onregelmatig signaal zijn. De oorzaak is dan niet meteen de sensor maar bv een gecorrodeerde stekker, vervuiling van de tandring of missende tand tot zelfs wiellagerspeling.
    groetjes Herman
    MGF MPI '97 BRG
  • schrokke
    MGF/TF Junkie
    MGF/TF Junkie
    BerichtenCOLON 644
    GeregistreerdCOLON do dec 18, 2008 10:06 pm
    WoonplaatsCOLON Kontich

    door schrokke » ma aug 16, 2010 1:10 pm

    Heb het even nagekeken: 1,3 à 1,8 K.ohm
    groetjes Herman
    MGF MPI '97 BRG
  • mrcarribean
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 1069
    GeregistreerdCOLON ma maart 29, 2004 9:42 pm
    WoonplaatsCOLON vosselaar

    door mrcarribean » ma aug 16, 2010 3:16 pm

    hey

    het is toch ook zo dat je er een multimeter op aansluit en je met het wiel draait er een spanning van ongeveer 0.5 tot 2 v opgewekt wordt.
    doet hij dat niet dan is de sensor slecht.

    mrcarribean
    8) 8) 8)
    real mini 1998 65 PK
    honda amigo 1974 4 PK
    mobilette 1978 ? PK
    landrover defender 2010 122 pk en enorm veel koppel
    honda novio 1971 4 PK
    rover streetwise 105 pk diesel power
    mgf brg 1997 125 pk
  • schrokke
    MGF/TF Junkie
    MGF/TF Junkie
    BerichtenCOLON 644
    GeregistreerdCOLON do dec 18, 2008 10:06 pm
    WoonplaatsCOLON Kontich

    door schrokke » wo aug 18, 2010 12:13 am

    Wel meten met de meter op wisselspanning, op frequentie meten kan ook als uw multi-meter deze functie heeft. Als er dan een spanning word opgewekt kun je er van uit gaan dat de sensor nog werkt en moet je de storing elders gaan zoeken.
    Een verstoord of onregelmatig signaal ga je op deze manier niet opmerken, daar heb je echt wel een scope voor nodig.
    groetjes Herman
    MGF MPI '97 BRG
  • henk s
    MGF/TF Rookie
    MGF/TF Rookie
    BerichtenCOLON 56
    GeregistreerdCOLON wo aug 08, 2007 1:32 pm
    WoonplaatsCOLON Apeldoorn

    door henk s » ma aug 23, 2010 12:12 pm

    De afloop: rechts achter nieuwe sensor geplaatst. De "nieuwe" sensor had ook de weerstand die de andere sensors hadden. Probleem opgelost, lampje uit. Blijft de vraag: waarom gaf uitlezing een kapotte sensor links achter? Is dat Engelse verwarring? Ik weet ook nog steeds niet wat "offside" en "nearside" is.
  • schrokke
    MGF/TF Junkie
    MGF/TF Junkie
    BerichtenCOLON 644
    GeregistreerdCOLON do dec 18, 2008 10:06 pm
    WoonplaatsCOLON Kontich

    door schrokke » wo aug 25, 2010 8:04 pm

    Dat is dan wel zeer bizar.
    Verwarring zou best kunnen. Met welke diagnosetester is de storing uitgelezen? En was deze nederlands- of engelstalig?
    De "near-side" = de traffic zijde van de weg. Voor de Britten is dat links, voor de Europeanen is dat rechts.

    Off-side is zowat het meest gebruikte argument om in het voetbal een goal af te keuren of agekeurd te krijgen. :)
    groetjes Herman
    MGF MPI '97 BRG
BUTTON_POST_REPLY 7 berichten Pagina 1 van 1

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 12 en 0 gasten