Speling raamgeleiders (+ doe het zelf oplossing)
  • Born2Drive
    MGF/TF First drive
    MGF/TF First drive
    BerichtenCOLON 10
    GeregistreerdCOLON do dec 17, 2009 11:14 am
    WoonplaatsCOLON Alkmaar

    Speling raamgeleiders (+ doe het zelf oplossing)

    door Born2Drive » di mei 04, 2010 11:09 am

    Hi allemaal,

    Al geruime tijd heb ik last van speling in mijn zijramen, waardoor deze niet goed aansluiten op de rubbers.
    Eerst dacht ik dat ik het met afstellen kon verhelpen (thanks voor de handleiding), maar na herhaaldelijk proberen moet ik constateren dat dit niet de oplossing is.

    Logisch ook, want aan de schade op mijn hardtop te zien, hebben vorige eigenaren jarenlang de deuren dichtgeslagen met de ramen helemaal omhoog, waarbij de ramen de zijkant van de hardtop hebben geraakt. Gevolg is dat de lak van de hardtop beschadigd is en dat er ergens speling in de zijramen is ontstaan.

    Na grondig speurwerk lijkt het alsof de plastic blokjes in de raamgeleiders (de blokken die om het raam geklemd zitten en die over de verticale stang glijden) versleten zijn en de speling toestaan.

    Mijn vraag is: Praat ik grote onzin of zou dit inderdaad het probleem kunnen zijn? Zo ja, weet iemand waar ik nieuwe blokjes of raamgeleiders kan bestellen?

    Bedankt!
    Laatst bijgewerkt door 1 op Born2Drive, in totaal 0 keer bewerkt.
  • Avatar gebruiker
    BlackFox
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 2357
    GeregistreerdCOLON zo okt 04, 2009 12:18 pm
    WoonplaatsCOLON Maasmechelen, België

    door BlackFox » di mei 04, 2010 2:14 pm

    Ik zit met iets gelijkaardig, de ramen rammelen wel eens als de softtop omlaag is, of als de ramen omlaag zijn in de deuren.
    En ik merk ook dat het raam een beetje losjes zit in de plastic blokjes.

    Maar hier heeft er nooit een hardtop opgestaan waar het raam tegen had kunnen slaan...
  • Bruno
    MGF.BE Beheerder
    MGF.BE Beheerder
    BerichtenCOLON 16480
    GeregistreerdCOLON vr jan 30, 2004 8:16 pm
    WoonplaatsCOLON "De Berg" , Belgie
    CONTACTCOLON

    door Bruno » di mei 04, 2010 8:01 pm

    In de blokjes (blauwe onderaan) zit toch een schroef, die het geheel vastzet. Bovenaan heb je dan nog de stopertjes, deze zijn wit, oranje, of de beste; Zwarte blokjes (3 delig) met een gouden imbusschroefje.
    Welke bedoel je ?
    MG's :
    - VOLCANO MGF '180' VVC / - BRGMGTF135
    Non-MG's :
    - Mercedes CLA AMG line shooting break / - Mercedes Vito 113 CDI
    Racecars :

    - YELLOW MG ZR 190 / - WHITE MG ZR 190 VHPD Official cupracer / - YELLOW Rover114 Official cupracer EVO "Ex Cor Euser"/ - WHITE Rover 114 Official cupracer
  • Born2Drive
    MGF/TF First drive
    MGF/TF First drive
    BerichtenCOLON 10
    GeregistreerdCOLON do dec 17, 2009 11:14 am
    WoonplaatsCOLON Alkmaar

    door Born2Drive » wo mei 05, 2010 11:48 am

    de ramen rammelen wel eens als de softtop omlaag is, of als de ramen omlaag zijn in de deuren


    I hear you! Ik bedoel, ik verwacht geen Mercedes plof als ik mijn deur dicht sla, maar dit klinkt ronduit ongezond!

    Ik ga zo weer even sleutelen en dan maak ik er gelijk een foto van, dan weet iedereen over welk blokje ik het heb. Volgens mij kan ik dit betreffende blokje niet strakker zetten met een schroef.
  • Born2Drive
    MGF/TF First drive
    MGF/TF First drive
    BerichtenCOLON 10
    GeregistreerdCOLON do dec 17, 2009 11:14 am
    WoonplaatsCOLON Alkmaar

    door Born2Drive » wo mei 05, 2010 2:01 pm

    De speling zit hem dus op de punten binnen de rode cirkels. Nou ja... cirkels?

    Afbeelding
  • Avatar gebruiker
    BlackFox
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 2357
    GeregistreerdCOLON zo okt 04, 2009 12:18 pm
    WoonplaatsCOLON Maasmechelen, België

    door BlackFox » wo mei 05, 2010 9:46 pm

    Yup, zijn hier denk ik dezelfde waar het probleem zit :)
  • tvdveen
    MGF/TF First drive
    MGF/TF First drive
    BerichtenCOLON 32
    GeregistreerdCOLON vr feb 19, 2010 6:53 pm
    WoonplaatsCOLON Alkmaar

    door tvdveen » do mei 06, 2010 2:54 pm

    Het lijkt inderdaad alsof er speling zit op je geleiders. Een F van een vriend heeft dit ook gehad, het blijkt dat dit vaker voor komt en vervangen (van het gehele mechanisme) bleek volgens de garage bij hem de beste optie.. Anders donderd op een gegeven moment je raam er gewoon uit (of in).. Misschien is door een vakgarage naar laten kijken?
  • Born2Drive
    MGF/TF First drive
    MGF/TF First drive
    BerichtenCOLON 10
    GeregistreerdCOLON do dec 17, 2009 11:14 am
    WoonplaatsCOLON Alkmaar

    door Born2Drive » vr mei 07, 2010 12:00 am

    Ik heb er nog niet door een specialist naar laten kijken, maar het hele raamwerk vervangen wordt me sowieso te gek.

    Ik heb al links en rechts geïnformeerd wie nieuwe geleiders kan leveren. Zodra ik meer weet post ik het hier. Alle tips van jullie kant zijn nog steeds meer dan welkom!
  • Kasper
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 5017
    GeregistreerdCOLON ma sep 06, 2004 9:43 pm
    WoonplaatsCOLON Veghel (N.Br. NL)

    door Kasper » vr mei 07, 2010 8:28 pm

    geleiders hebben gewoon een EPC nummer dus hoogstwaarschijnlijk ook nieuw te bestellen bij bijvoorbeeld een willekeurige oud MG-Rover dealer of specialist.
    MGFvvc '96 Charcoal met een heleboel mods - MGCGT '68 Tartan met wat mods -
    MGTF '05 BRG HFF inmiddels niet meer volledig origineel
  • tvdveen
    MGF/TF First drive
    MGF/TF First drive
    BerichtenCOLON 32
    GeregistreerdCOLON vr feb 19, 2010 6:53 pm
    WoonplaatsCOLON Alkmaar

    door tvdveen » ma mei 10, 2010 8:35 am

    Ik kom zelf ook uit Alkmaar (en die vriend die het probleem had ook). De dichtsbij zijnde ex-rover dealer is volgens mij niestcar in heemskerk. Zij hadden hem aanbevolen het gehele mechanisme te vervangen omdat zij de geleiders niet los konden bestellen. Maar mocht je het ergens anders wel lukken zou dat natuurlijk mooi zijn.. Succes!
  • Avatar gebruiker
    RemcovanKuilenburg
    Clubshop, PR en Forum administrator
    Clubshop, PR en Forum administrator
    BerichtenCOLON 5552
    GeregistreerdCOLON wo jul 02, 2008 12:13 am
    WoonplaatsCOLON Amersfoort

    door RemcovanKuilenburg » ma mei 10, 2010 9:15 am

    Een garage vervangt meestal het gehele gedeelte aangezien dat meer kost maar minder moeite kost om er in te zetten. Ik zou echt gaan kijken of je het los kan bestellen. Zoek het eens op in het EPC zoals kasper aangeeft en ga eens een rondje bellen.
    MG F 1.8 MPI 1996 en winnaar Dyno 2008, 2010 en 2011
    Volvo V60 Volvo Ocean Race 2012
    Audi A3 1.6 TDI Amb. Pro line Buss. S-tronic 2011

    Lid van MG Car Club UK.
  • Born2Drive
    MGF/TF First drive
    MGF/TF First drive
    BerichtenCOLON 10
    GeregistreerdCOLON do dec 17, 2009 11:14 am
    WoonplaatsCOLON Alkmaar

    door Born2Drive » wo mei 26, 2010 2:03 am

    Alweer een tijdje geleden, maar het probleem is (deels) opgelost.
    Ik post wat ik heb gedaan, misschien heeft één van jullie er iets aan.

    Eerst ben ik op zoek gegaan naar nieuwe raamgeleiders. Zoals 'tvdveen' al aangaf kunnen de dealers alleen setjes leveren. Oftewel een raamgeleider, de geleidstang en de stelschroeven van de stang. Kosten zijn zo rond de €200,- per deur dus dat was geen optie.

    Het probleem schuilt hem niet eens in de raamgeleiders zelf, maar in de plastic blokjes in de geleiders die over de stang glijden. De zijwaartse druk van het raam in combinatie met het stroef glijden, veroorzaakt slijtage, waardoor het raam speling krijgt.

    De oplossing ligt hem dus in het vervangen of het opvullen van deze blokjes. Ik heb ze nergens kunnen vinden en dus heb ik de blokjes opgevuld met een harde plastic lijm.

    Allereerst moesten natuurlijk de geleiders los. Na het verwijderen van de binnendeur en het plastic kon ik deze vrij makkelijk losschroeven.

    Afbeelding

    De blokjes kon ik er zo uit klikken. Vervolgens heb ik de geleidstang afgeplakt met een dunne, gladde tape. Ik gebruikte namelijk de stang als pasvorm en wilde niet dat er lijm op de stang bleef kleven.

    Afbeelding

    De blokjes heb ik ingespoten met lijm en vervolgens op de stang gedrukt.

    Afbeelding

    Ik gebruikte twee componenten plastic lijm. Twee minuten aandrukken was voldoende om de lijm te laten uitharden. Voor de zekerheid heb ik ze nog een kwartiertje laten zitten, daarna los trekken, nog even in de zon en als laatste de lijmresten wegsnijden met een mesje.

    Afbeelding

    Het resultaat is de linker set blokjes.

    Bij het terugplaatsen van de raamgeleider is het uiteraard van belang dat de geleidstang goed wordt ingevet. Dit om een stroeve beweging (en dus weer slijtage) te voorkomen.

    Afbeelding

    Ik zei in het begin al dat dit mijn probleem deels heeft opgelost. Dat komt omdat mijn linker raamgeleider ook nog eens gescheurd is. Daarvoor moet ik dus sowieso naar de sloop.

    Aan de rechterkant is het resultaat dus nu het mooiste. Het raam zit er weer strak in en na een goede afstelsessie sluit alles weer naadloos aan!
  • DennisJ
    MGF/TF Enthousiast
    MGF/TF Enthousiast
    BerichtenCOLON 171
    GeregistreerdCOLON za apr 03, 2010 5:42 pm
    WoonplaatsCOLON Grou (Frl. NL)

    door DennisJ » wo mei 26, 2010 4:43 pm

    Mooi gedaan, en duidelijk uitgelegd.
    Wie weet komt het ooit nog van pas.

    Wat ik me alleen afvraag is, hoe die geleider gescheurd komt?
    Zoals ik op de foto kan bekijken lijkt het mij van gietijzer te zijn.
    Gr Dennis
    ______________________
    1997 Charcoal MG'F 1.8 MPI
    2001 Black Peugeot 307 1.6 16v
  • Avatar gebruiker
    sjirafje
    MGF/TF Die Hard
    MGF/TF Die Hard
    BerichtenCOLON 315
    GeregistreerdCOLON wo feb 25, 2009 4:54 am
    WoonplaatsCOLON Maastricht

    door sjirafje » wo mei 26, 2010 4:52 pm

    Waar kun je die stang het beste mee invetten?
    Laatst bijgewerkt door 1 op sjirafje, in totaal 0 keer bewerkt.
    1999 MG F Afbeelding
    MK2 hardtop-witte knipperlichten-4300 K Xenon-LED standslicht-Loweringpins-52mm TTB-57i K&N-windscherm-RVS underfloor buizen

    1984 BMW 318i Afbeelding
  • Bruce
    Erelid
    Erelid
    BerichtenCOLON 7787
    GeregistreerdCOLON vr jul 29, 2005 11:39 am
    WoonplaatsCOLON Zevenhuizen (NL)

    door Bruce » wo mei 26, 2010 4:58 pm

    sjirafje schreefColonWaar kun je die stank het beste mee invetten?


    gewoon goed wassen
    Witte pinkers,stoelverwarming,K&N 57i,52 mm TTB,glazen windscherm,,LLW kitje,mk2 middensteun,de-cat pijp,Phoenix exhaust,TF-LE-80th An. velgen,TF radiator,Trophy splitter,lowering pins,HID koplampen,Momo pook,zwarte raamomlijsting,Alu. teller ringen,zwarte trophy inserts,trophy uitlaat spruitstuk,mk2 downpipe,AP's,304 schijven, Piper Cams,Trophy spoiler,Viper stripes,Magnacor leads, KH-splitter,DVA head, Emerald ECU and mapping

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 13 en 0 gasten