Alweer een tijdje geleden, maar het probleem is (deels) opgelost.
Ik post wat ik heb gedaan, misschien heeft één van jullie er iets aan.
Eerst ben ik op zoek gegaan naar nieuwe raamgeleiders. Zoals 'tvdveen' al aangaf kunnen de dealers alleen setjes leveren. Oftewel een raamgeleider, de geleidstang en de stelschroeven van de stang. Kosten zijn zo rond de €200,- per deur dus dat was geen optie.
Het probleem schuilt hem niet eens in de raamgeleiders zelf, maar in de plastic blokjes in de geleiders die over de stang glijden. De zijwaartse druk van het raam in combinatie met het stroef glijden, veroorzaakt slijtage, waardoor het raam speling krijgt.
De oplossing ligt hem dus in het vervangen of het opvullen van deze blokjes. Ik heb ze nergens kunnen vinden en dus heb ik de blokjes opgevuld met een harde plastic lijm.
Allereerst moesten natuurlijk de geleiders los. Na het verwijderen van de binnendeur en het plastic kon ik deze vrij makkelijk losschroeven.
De blokjes kon ik er zo uit klikken. Vervolgens heb ik de geleidstang afgeplakt met een dunne, gladde tape. Ik gebruikte namelijk de stang als pasvorm en wilde niet dat er lijm op de stang bleef kleven.
De blokjes heb ik ingespoten met lijm en vervolgens op de stang gedrukt.
Ik gebruikte twee componenten plastic lijm. Twee minuten aandrukken was voldoende om de lijm te laten uitharden. Voor de zekerheid heb ik ze nog een kwartiertje laten zitten, daarna los trekken, nog even in de zon en als laatste de lijmresten wegsnijden met een mesje.
Het resultaat is de linker set blokjes.
Bij het terugplaatsen van de raamgeleider is het uiteraard van belang dat de geleidstang goed wordt ingevet. Dit om een stroeve beweging (en dus weer slijtage) te voorkomen.
Ik zei in het begin al dat dit mijn probleem deels heeft opgelost. Dat komt omdat mijn linker raamgeleider ook nog eens gescheurd is. Daarvoor moet ik dus sowieso naar de sloop.
Aan de rechterkant is het resultaat dus nu het mooiste. Het raam zit er weer strak in en na een goede afstelsessie sluit alles weer naadloos aan!