Kleppen tikken?
  • Bruno
    MGF.BE Beheerder
    MGF.BE Beheerder
    BerichtenCOLON 16480
    GeregistreerdCOLON vr jan 30, 2004 8:16 pm
    WoonplaatsCOLON "De Berg" , Belgie
    CONTACTCOLON

door Bruno » di feb 09, 2010 9:59 pm

Tikken van een MG, 4 mogelijkheden, enkele oplossingen :

Te weinig olie -> Olie toppen, probleem opgelost

Tikkende hydraulische klepstoters -> flushen, nieuwe olie erop. Soms is dikkere olie beter, in andere gevallen dan net weer dunnere. Ik gebruik 10W40 full synth, best of both worlds dus.
    Helpt het niet, kan het zijn dat een klepstoter stuk of versleten is. Je kan ze uit het blok halen, demonteren en terug in elkaar steken en zien dat je ze daarna mooi in kan duwen met je vinger of je kan ze in één keer gewoon vervangen (wat ik deed)

Tikkende VVC klokken (uiteraard only VVC) -> flush en andere olie (zie hierboven) of ze demonteren en nieuwe plaatsen. Ze uit elkaar halen (als je handig genoeg bent) is zelden de oplossing. Schijnbaar zie je er niks mis aan en tikken ze toch nog. Ik zou in het geval van demontage dus zondermeer voor andere gaan. (wat ik deed)

Wel is het zo dat door lange stilstand de olie veelal volledig uit de kop is gelopen, waardoor je in het begin wel wat last kan hebben van getik. Een olieadditief, dat wat extra "kleefkracht" aan de olie geeft, is dan de oplossing. Hierdoor blijft er langer olie in de kop wat een betere kopsmering geeft bij koude start.
    Ervaring leert dat scherpe nokkenassen in het begin, bij langere stilstand, dikwijls de neiging hebben te tikken. Niet van wakker liggen als het probleem verdwijnt na een kilometertje rijden.
    MG's :
    - VOLCANO MGF '180' VVC / - BRGMGTF135
    Non-MG's :
    - Mercedes CLA AMG line shooting break / - Mercedes Vito 113 CDI
    Racecars :

- YELLOW MG ZR 190 / - WHITE MG ZR 190 VHPD Official cupracer / - YELLOW Rover114 Official cupracer EVO "Ex Cor Euser"/ - WHITE Rover 114 Official cupracer
  • crazywolf
    MGF/TF Junkie
    MGF/TF Junkie
    BerichtenCOLON 697
    GeregistreerdCOLON ma dec 14, 2009 7:29 pm
    WoonplaatsCOLON Houthalen

door crazywolf » wo feb 10, 2010 7:43 pm

ik heb een mpi op 5w40 valvoline olie..

water is idd ook snel warm (leuk vermits de verwarming hier ook opzit)

olie temp bij rustig rijden denk rond de 85c hier..... niet echt een idee want ik kan gewoon niet rustig rijden in men mgf :p Als ik sportief rij binnendoor komt hij op 90c ... ga ik op de snelweg tegen 140km/h is het 95.. tegen 170-190km/h loopt hij op tot de 100c maar nooit hoger dan dit....

Ene 130c? hoop echt dat je meter stuk is... want die temp lijkt me echt niet gezond op lange termijn....
    MGF 160 Trophy Blue
    -421 Piper Header
    -Custom Decat
    -Custom CAI (Paint Bucket Edition)
    -Bastuck sport exhaust
    -White Trophy Alloy Wheels
    -K&N 57i
    -Lowering pins
    CLASSIC MINI (Dark metallic grey)
    -Full Rebuild in progress
  • Wiellem
    MGF/TF Die Hard
    MGF/TF Die Hard
    BerichtenCOLON 338
    GeregistreerdCOLON do apr 09, 2009 8:50 am
    WoonplaatsCOLON omg 's Hertogenbosch

door Wiellem » wo feb 10, 2010 9:37 pm

Als ik gewoon 120 rijd wijst de olietemperatuurmeter recht omhoog en volgens mij is dit gewoon goed toch?
    MGF 1.8 MY2000 BRG
    Trophy koplampen - MGTF achterlichten - Janspeed uitlaat - 52mm TTB - K&N 57i filter - 16 inch 11-spoke MGTF160 velgen - MG red AP's - Pioneer TS-WX11A Subwoofer - Rolbeugel
  • philipvanv
    MGF/TF Junkie
    MGF/TF Junkie
    BerichtenCOLON 526
    GeregistreerdCOLON ma feb 16, 2009 7:51 pm

door philipvanv » wo feb 10, 2010 10:19 pm

bij mij komt de wijzer bijna nooit boven de 120°c. Ik moet al echt een tijd tegen de 180-190 rijden eer de wijzer zo hoog gaat. In het midden heeft hij nog nooit gestaan.
    Ultimate
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 2561
    GeregistreerdCOLON wo dec 23, 2009 10:39 pm
    WoonplaatsCOLON Zaandam (N-Hld, NL)

door Ultimate » wo feb 10, 2010 10:27 pm

Wiellem schreefColonAls ik gewoon 120 rijd wijst de olietemperatuurmeter recht omhoog en volgens mij is dit gewoon goed toch?

Zo iets heb ik ook, of net wat links van het midden
    Respect a man's car, and the man will respect you

- MGF 130 British Racing Green, MY2000 RHD > Project, Klik hier
  • Bruce
    Erelid
    Erelid
    BerichtenCOLON 7787
    GeregistreerdCOLON vr jul 29, 2005 11:39 am
    WoonplaatsCOLON Zevenhuizen (NL)

door Bruce » wo feb 10, 2010 11:20 pm

Ik heb een keer de 120 graden gehaald maar toen had ik een aantal rondes gedaan op Zandvoord, niet onder de 4500 toeren geweest
    Witte pinkers,stoelverwarming,K&N 57i,52 mm TTB,glazen windscherm,,LLW kitje,mk2 middensteun,de-cat pijp,Phoenix exhaust,TF-LE-80th An. velgen,TF radiator,Trophy splitter,lowering pins,HID koplampen,Momo pook,zwarte raamomlijsting,Alu. teller ringen,zwarte trophy inserts,trophy uitlaat spruitstuk,mk2 downpipe,AP's,304 schijven, Piper Cams,Trophy spoiler,Viper stripes,Magnacor leads, KH-splitter,DVA head, Emerald ECU and mapping
    tomjones911
    MGF/TF Enthousiast
    MGF/TF Enthousiast
    BerichtenCOLON 127
    GeregistreerdCOLON vr apr 04, 2008 12:39 am
    WoonplaatsCOLON tessenderlo

door tomjones911 » do feb 18, 2010 7:14 pm

@ ultimate

ik heb de indruk dat de klepstoters in een f nogal gevoelig zijn aan afzetting.
    Die conclusie trek ik omdat mijn f altijd proper zijn onderhoud heeft gehad en toch symptomen vertoonde nl. tikken.
    Als ik een oliestaal voor en na de flush vergelijk dan zit er megaverschil op.
    nog doorschijnend voor de flush en ondoorschijnend zwart erna.
    ik overweeg om bij de volgende wissel dit te herhalen tot ik geen duidelijk verschil meer te zien krijg.
    dat zou er op wijzen dat het blok inwendig vrij is van drab of hoe we het ook mogen noemen.
    done : k&nfilter ; 52mm ttb ; lowering pins ; milltek exhaust ;white blinker l+r ;alu veiligheidsriemhouder;solved hydraulic tappet problem ;
    to do : ; mount brake bracket ;console mkII plaatsen
    Ultimate
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 2561
    GeregistreerdCOLON wo dec 23, 2009 10:39 pm
    WoonplaatsCOLON Zaandam (N-Hld, NL)

door Ultimate » do feb 18, 2010 11:52 pm

tomjones911 schreefColon@ ultimate

ik heb de indruk dat de klepstoters in een f nogal gevoelig zijn aan afzetting.
    Die conclusie trek ik omdat mijn f altijd proper zijn onderhoud heeft gehad en toch symptomen vertoonde nl. tikken.
    Als ik een oliestaal voor en na de flush vergelijk dan zit er megaverschil op.
    nog doorschijnend voor de flush en ondoorschijnend zwart erna.
    ik overweeg om bij de volgende wissel dit te herhalen tot ik geen duidelijk verschil meer te zien krijg.
    dat zou er op wijzen dat het blok inwendig vrij is van drab of hoe we het ook mogen noemen.

Mijn olie nu is inderdaad ook nog helder, en ga het toch vervangen omdat ik niet weet welke dikte het is.
    Dan dus eerst flush er in, legen en weer olie er in, Castrol denk ik maar :wink: laten we het gelijk even goed doen
    Respect a man's car, and the man will respect you

- MGF 130 British Racing Green, MY2000 RHD > Project, Klik hier
    Kevin
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 1402
    GeregistreerdCOLON zo feb 01, 2009 3:35 pm
    WoonplaatsCOLON Almelo

door Kevin » vr feb 19, 2010 12:07 am

welke flush gebruik je hiervoor, en waar koop je dat?
    wat is daarna de beste olie om op je blok te doen?
    is het verder simpel om het zelf te vervangen?
    tomjones911
    MGF/TF Enthousiast
    MGF/TF Enthousiast
    BerichtenCOLON 127

door tomjones911 » vr feb 19, 2010 9:18 am

ik heb een busje enginecleaner van bardahl gebruikt omdat daar opstond dat het geen kanalen verstopt door het losmaken van de afzetting,
    maar het huismerk kent is ook goed normaal .
    als de motor niet meer zo vuil is kun je mss het naspoelen met de goedkope olie en extra filter achterwege laten.
    das meer werken naar eigen gevoel.

ik moet ergens in maart naar de keuring en ga het daarvoor nog eens doen ,
    i'll keep you posted.
    done : k&nfilter ; 52mm ttb ; lowering pins ; milltek exhaust ;white blinker l+r ;alu veiligheidsriemhouder;solved hydraulic tappet problem ;
    tomjones911
    MGF/TF Enthousiast
    MGF/TF Enthousiast
    BerichtenCOLON 127

door tomjones911 » do apr 01, 2010 5:00 pm

het tikken is bij mij gestopt na 200km vanaf de laatste oliewissel en flush.
    tomjones911
    MGF/TF Enthousiast
    MGF/TF Enthousiast
    BerichtenCOLON 127

door tomjones911 » zo apr 04, 2010 9:03 pm

en definitief gestopt met tikken doen de bougie eruit vloog....... :| :) :lol: