Schokkende automaat MGF
  • kristofbruynseels
    MGF/TF First drive
    MGF/TF First drive
    BerichtenCOLON 12
    GeregistreerdCOLON do jul 24, 2008 5:21 pm
    WoonplaatsCOLON Boutersem

    Schokkende automaat MGF

    door kristofbruynseels » za feb 06, 2010 4:24 pm

    Sinds kort schokt de automaat van mijn MG F, dit enkel bij acceleren.
    Waaraan kan dit liggen?
    Ook merk ik dat wanneer je hem in N zet, het toerental naar 500 zakt en dan weer oppakt naar 900.
    Zou de koppakkinghier mss voor iets tussenzitten? Of hoe herken je dat die aan vervanging toe is?
    Mijn F is van 2000 en heeft amper 38000 km...
  • Avatar gebruiker
    Remieme
    Erelid
    Erelid
    BerichtenCOLON 5296
    GeregistreerdCOLON vr feb 10, 2006 8:33 pm
    WoonplaatsCOLON Bergen op Zoom (NL)

    door Remieme » za feb 06, 2010 5:53 pm

    vermoedelijk is je rotorarm aan vervanging toe.

    een lekke koppakking zal het niet zijn. Deze kan je overigens herkennen als er:
    1) "mayo" aan je oliepeilstok zit.
    2) je koelvloeistoftankje erg snel leeg is -> tijdens het rijden zal er een witte wolk achter je wagen verschijnen.
    3) olie op je koelvloeistof drijft.
    3) je olie en koelwatertemperatuur snel stijgen naar het rode gebied.
  • kristofbruynseels
    MGF/TF First drive
    MGF/TF First drive
    BerichtenCOLON 12
    GeregistreerdCOLON do jul 24, 2008 5:21 pm
    WoonplaatsCOLON Boutersem

    door kristofbruynseels » zo feb 07, 2010 11:51 am

    Ok, hartelijk dank voor het antwoord :-)
    Is dit een kostelijke grap?
    En kan het kwaad er zo mee te blijven rijden?
  • Avatar gebruiker
    Kevin
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 1402
    GeregistreerdCOLON zo feb 01, 2009 3:35 pm
    WoonplaatsCOLON Almelo

    door Kevin » zo feb 07, 2010 1:48 pm

    zo ver ik weet kan het op de lange termijn wel kwaad, maar de eerste korte tijd niet echt.
    voor het kostenplaatje zou ik het niet laten, de rotor is iets van €30 en dan de arbeidskosten.
    volgens mij is het niet heel moeilijk om te vervangen en zelfs wel zelf te doen.
  • Avatar gebruiker
    Carl
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 3916
    GeregistreerdCOLON vr aug 31, 2007 11:06 am
    WoonplaatsCOLON Deurne (Antwerpen)-België
    CONTACTCOLON

    door Carl » zo feb 07, 2010 1:49 pm

    De rotor is zowat de goedkoopste oplossing voor stevige problemen.
    Totaal niet in de buurt van een defecte koppakking of een defecte sistributieriem ofzo. Het kan geen kwaad om ermee te blijven rijden, alleen kan de motor plots weigeren, en dat is een situatie die je sowieso niet wil.
    Een koppakking wordt trouwens niet op regelmatige basis vervangen. Enkel als er een defect optreed.
    Gezien de lage km stand van de f lijkt me de rotor of de ontstekingskaarsen een beetje niet de oplossing.
    Nu zou ik toch wel de distributieriem preventief vervangen, normaal dient dit om de zes jaar te gebeuren. De riem veroudert stilaan en kan dan zijn normale termijn van ik dacht 80.000 km niet halen.
    Je kan er echter wel zeker van zijn dat dit niets met het probleem heeft te maken, maar eerder iets is dat je absoluut eens op je agenda moet plaatsen.
    Voor het probleem zou ik eerder durven zoeken naar iets in de buurt van een vervuilde luchtfilter of benzinefilter, terwijl de rotor toch vervangen kan worden tijdens de zoekbeurt.
    Is de F op regelmatige basis onderhouden?
    MGF 1999 1.8iVVC LHD pearlescent British Racing Green 75th anniversary multi-spoke wheels, 75th edition, no LE ! mods: white front indicators, cat bypass , 150 BHP, TF steering Rack, Green/black leather interior.
    MGF 1996 1.8iVVC RHD Metallic British Racing Green . VVC velgen, NO mods.
    todo: genoeg voor de volgende jaren .

    Save nature ! Drive a GREEN car!
  • kristofbruynseels
    MGF/TF First drive
    MGF/TF First drive
    BerichtenCOLON 12
    GeregistreerdCOLON do jul 24, 2008 5:21 pm
    WoonplaatsCOLON Boutersem

    door kristofbruynseels » zo feb 07, 2010 2:52 pm

    Hallo,

    Mijn F heeft juist een groot onderhoud gehad, maar er werd niks gezegd over distributieriem vervangen.
    Ik zal hem mss best eens terug doen met de vraag de benzinefilter en de rotor te vervangen...
  • Avatar gebruiker
    Carl
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 3916
    GeregistreerdCOLON vr aug 31, 2007 11:06 am
    WoonplaatsCOLON Deurne (Antwerpen)-België
    CONTACTCOLON

    door Carl » zo feb 07, 2010 3:03 pm

    Waarschijnlijk is het probleem van het toerental echt een klein prutsje.
    Misschien voorlopig niet te hard van wakker liggen.
    Oh ja, als je F airco heeft en je schakelt die in , dan heeft dat ook effect op het stationair toerental. Zeker dat het daar niet aan ligt?
    MGF 1999 1.8iVVC LHD pearlescent British Racing Green 75th anniversary multi-spoke wheels, 75th edition, no LE ! mods: white front indicators, cat bypass , 150 BHP, TF steering Rack, Green/black leather interior.
    MGF 1996 1.8iVVC RHD Metallic British Racing Green . VVC velgen, NO mods.
    todo: genoeg voor de volgende jaren .

    Save nature ! Drive a GREEN car!
  • kristofbruynseels
    MGF/TF First drive
    MGF/TF First drive
    BerichtenCOLON 12
    GeregistreerdCOLON do jul 24, 2008 5:21 pm
    WoonplaatsCOLON Boutersem

    door kristofbruynseels » zo feb 07, 2010 3:07 pm

    Hallo,
    Ik heb geen airco, dat kan dus al niet stuk gaan :-)
  • Avatar gebruiker
    Carl
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 3916
    GeregistreerdCOLON vr aug 31, 2007 11:06 am
    WoonplaatsCOLON Deurne (Antwerpen)-België
    CONTACTCOLON

    door Carl » zo feb 07, 2010 3:10 pm

    kristofbruynseels schreefColonHallo,
    Ik heb geen airco, dat kan dus al niet stuk gaan :-)

    Niet te fatalistisch denken hé. De F is eigenlijk in zijn categorie toch wel bijzonder betrouwbaar hoor!
    Je wil niet met een lotus of een maseratie ofzo rijden,.
    MGF 1999 1.8iVVC LHD pearlescent British Racing Green 75th anniversary multi-spoke wheels, 75th edition, no LE ! mods: white front indicators, cat bypass , 150 BHP, TF steering Rack, Green/black leather interior.
    MGF 1996 1.8iVVC RHD Metallic British Racing Green . VVC velgen, NO mods.
    todo: genoeg voor de volgende jaren .

    Save nature ! Drive a GREEN car!
  • kristofbruynseels
    MGF/TF First drive
    MGF/TF First drive
    BerichtenCOLON 12
    GeregistreerdCOLON do jul 24, 2008 5:21 pm
    WoonplaatsCOLON Boutersem

    door kristofbruynseels » vr feb 26, 2010 7:16 pm

    Kent er nog iemand een specialist die aan MG's wil/kan werken?
    Ik kom net van de Land Rover garage in Leuven en daar halen ze hun neus op...
    Ook bij BMW (de automaat op een F is eentje van BMW origine?) kunnen ze me niet helpen...
  • Bruce
    Erelid
    Erelid
    BerichtenCOLON 7787
    GeregistreerdCOLON vr jul 29, 2005 11:39 am
    WoonplaatsCOLON Zevenhuizen (NL)

    door Bruce » vr feb 26, 2010 7:26 pm

    misschien naar de Berg
    Witte pinkers,stoelverwarming,K&N 57i,52 mm TTB,glazen windscherm,,LLW kitje,mk2 middensteun,de-cat pijp,Phoenix exhaust,TF-LE-80th An. velgen,TF radiator,Trophy splitter,lowering pins,HID koplampen,Momo pook,zwarte raamomlijsting,Alu. teller ringen,zwarte trophy inserts,trophy uitlaat spruitstuk,mk2 downpipe,AP's,304 schijven, Piper Cams,Trophy spoiler,Viper stripes,Magnacor leads, KH-splitter,DVA head, Emerald ECU and mapping
  • kristofbruynseels
    MGF/TF First drive
    MGF/TF First drive
    BerichtenCOLON 12
    GeregistreerdCOLON do jul 24, 2008 5:21 pm
    WoonplaatsCOLON Boutersem

    door kristofbruynseels » za maart 06, 2010 9:51 am

    Men heeft me aangeraden ook het oliepeil van de versnellingsbak te controleren, maar hoe doe ik dit?

    Thanks

    Kristof
  • schrokke
    MGF/TF Junkie
    MGF/TF Junkie
    BerichtenCOLON 644
    GeregistreerdCOLON do dec 18, 2008 10:06 pm
    WoonplaatsCOLON Kontich

    door schrokke » wo maart 10, 2010 4:23 pm

    Elke automatische versnellingsbak heeft een peilstok, via die peilstok kan je het oliepeil controleren op dezelfde wijze als je dat met de motorolie doet. Dat zou eigenlijk ook in uw instructieboekje moeten staan.

    Eveneens standaard procedure bij automaten is, dat er bij mogelijke storingen ervan, men altijd eerst begint met het verversen van de olie en het filter. Want een oliefilter heeft automatische versnellingsbak ook.

    Maar ik zou inderdaad ook eerst beginnen met het oliepeil.

    Dat schokken bij accelleren kan ook van uw IACV komen. En deze lijkt mij bij u zeer traag te werken(sterk varïerend toerental bij het naar N schakelen). Ik zou deze stepper eens zeer grondig(laten)nakijken alvorens de versnellingsbak te verdenken.
    groetjes Herman
    MGF MPI '97 BRG
  • LEBLAR
    MGF/TF Junkie
    MGF/TF Junkie
    BerichtenCOLON 762
    GeregistreerdCOLON vr feb 13, 2009 8:45 pm
    WoonplaatsCOLON Sibculo

    door LEBLAR » do maart 11, 2010 12:48 pm

    De F heeft een CVT bak. Het mag bij de F anders zijn maar de Focus met CVT heeft geen peilstok, dat weet ik uit ervaring. Net zo min als de DSG van VW.
    Het naar N schakelen is niets meer dan het uit elkaar drukken van de CVT schijven waardoor de duwband los komt te liggen. Hetzelfde gebeurt bij stilstand.

    Omdat een CVT een "vaste" overbrenging is (geen koppelomvormer) lijkt mij het schokken idd eerder uit de motor dan uit de versnellingbak te komen. Tenzij het schokken zich voordoet bij wegrijden. Op dat moment worden de schijven weer samengeknepen om aandrijving te krijgen. Maar dan moet het probleem vanaf 30 KM/h verdwenen zijn.
    Ronald Leblanc
    1996 MGF VVC Pearlescent FlameRed (inderdaad, niet origineel)
    Mod's: Tenza open air filter, Leer stuur, Toyo Proxes T1R, PU bushes achter, KH-splitter, Windscreen, EBC Grooved discs + greenstuff blokken rondom, 80th interieur, 52mm TB, LLW kit, SS coolant pipes, alu radiator
    Upcomming: PU bussen voor.
    Next: Cool-air induct Tenza.
  • schrokke
    MGF/TF Junkie
    MGF/TF Junkie
    BerichtenCOLON 644
    GeregistreerdCOLON do dec 18, 2008 10:06 pm
    WoonplaatsCOLON Kontich

    door schrokke » do maart 11, 2010 2:23 pm

    Op de Focus weet ik het niet, maar de Fiesta CVT heeft wel een peilstok, en ik dacht dat het quasi dezelfde V-bakken zijn. Ook de F heeft een peilstok. Ik heb eens in het instructie boekje gekeken maar er staat helaas niet in hoe je dat oliepeil moet controleren.

    In een CVT wordt de duwband nooit losgezet. Die spanning varïeert wel naargelang de aandrijfkrachten, maar dat wordt dan door de regeling steeds opgevangen. De arbeid nodig om deze spanning te bewaren word gebruikt door de regelenheid om op te meten in welke situatie het voertuig zich bevind.

    En als je van N naar D schakelt activeer je een wegrij koppelling. Op dat moment word het toerental niet meer geregeld door de IAC stepper. Schakel je terug naar N word de koppeling los gelaten en moet de stepper terug het toerental regelen. Moest het toerental nu fiks naar omhoog schieten,zou je kunnen denken aan een plakkende koppeling. En dat zou gezien de leeftijd van de F in combinatie met de lage KM stand best kunnen. Maar het is net andersom en blijkbaar ook geen overdreven kruipneiging, dus denk ik eerder aan de stepper werking.
    groetjes Herman
    MGF MPI '97 BRG

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 18 en 0 gasten