MGF verhoogd
  • MGF99
    MGF/TF First drive
    MGF/TF First drive
    BerichtenCOLON 33
    GeregistreerdCOLON vr jan 25, 2008 9:58 pm
    WoonplaatsCOLON Amsterdam

    MGF verhoogd

    door MGF99 » di aug 18, 2009 6:15 pm

    Mijn garage heeft mijn F verhoogd, omdat de banden zo snel slijten. Alleen vind ik het er niet zo mooi uitzien. Kan het dat hij na het verhogen nog wat zakt? Of moet ik opnieuw naar de garage en er wat gas uit laten halen?
  • Kasper
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 5017
    GeregistreerdCOLON ma sep 06, 2004 9:43 pm
    WoonplaatsCOLON Veghel (N.Br. NL)

    door Kasper » di aug 18, 2009 6:39 pm

    O, O, O, wat zijn ze weer bezig,

    Sorry, maar ik hoop dat je niet te veel binding met die mensen hebt. Het is helaas maar half werk.

    Ja inderdaad, een MG heeft een bepaalde minimum hoogte 365 mm tussen het hart van het voorwiel en de onderkant van het spatscherm. Deze hoogte is wel belangrijk. Maar weet jij of je garage toevallig of je lowering pins gestoken hebt?

    Naast de hoogte is de druk in het systeem belangrijk, 400 - 450 psi is zo ongeveer een richtwaarde bij een F met lowering pins, wellicht hetzelfde bij een niet verhoogde.

    Maar wat veel belangrijker is, is dat je na het verhogen of verlagen van een F de auto ook moet uitlijnen. Gegarandeerd dat je auto nu minder stabiel rijdt en dat je een verhoogde slijtage aan je banden hebt. Zomaar de auto hoger zetten om slijtage op te vangen is maar half werk.

    Ga eerst na wat de status van je F was voordat men hem verhoogd heeft en zie dan of dat een goede move was.

    Is de oorspronkelijke hoogte wel correct en ben je er niet happy mee: dan kun je de auto altijd met lowering pins uitrusten, en uitlijnen. Ziet er beter uit: rijdt ook veel beter.
    (alleen laten zakken is, en daar heeft je garage gelijk in, niet goed voor de bandenslijtage maar ook niet voor de auto)

    Het is overigens geen gas, maar een vloeistof.
    MGFvvc '96 Charcoal met een heleboel mods - MGCGT '68 Tartan met wat mods -
    MGTF '05 BRG HFF inmiddels niet meer volledig origineel
  • MGF99
    MGF/TF First drive
    MGF/TF First drive
    BerichtenCOLON 33
    GeregistreerdCOLON vr jan 25, 2008 9:58 pm
    WoonplaatsCOLON Amsterdam

    door MGF99 » di aug 18, 2009 7:41 pm

    Dank voor je uitgebreide antwoord!

    Ik heb eigenlijk erg goede ervaring met de garage. Er moesten vanwege de APK nieuwe banden op en die gingen hiervoor zo'n 10k km mee. Ze hebben toen het voorstel gedaan om de auto 'iets' te verhogen en de banden uit te lijnen. Maar nu lijkt het net of ik in een traktor rij :? :cry:

    Ik vond de auto hiervoor tamelijk laag liggen, ik weet alleen niet of er lowering pins in zitten. Maar als er vloeistof in gaat dan ga ik er vanuit dat hij niet nog wat naar beneden zakt? Kunnen ze hem makkelijk verlagen? Of zijn ze daar veel tijd aan kwijt? Ik heb net een forse rekening betaald, dus ik zit eigenlijk niet te wachten op nog een hoge rekening. Alleen dit ziet er helaas niet uit :cry:

    Ik vind hem op de snelweg ook een stuk minder prettig rijden. Alleen met de drempels in de stad is het wat prettiger.
  • Kasper
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 5017
    GeregistreerdCOLON ma sep 06, 2004 9:43 pm
    WoonplaatsCOLON Veghel (N.Br. NL)

    door Kasper » di aug 18, 2009 7:54 pm

    De vering van een F is mede afhankelijk van de druk in het vloeistof systeem. Iets aflaten kun je eventueel zelf, er zitten twee nippels onder de zwarte afschermkap in het vooronder (let op 400 psi is iets van 27 bar, de glycoloplossing komt er dus met kracht uit.)

    Gelukkig wel het advies van uitlijnen, dan weten de mensen dus blijkbaar wel waar toe en waarvan....

    10Kkm is inderdaad weinig, moet bij rustige rijstijl wel een factor 3 hoger kunnen zijn.

    Op de snelweg ligt je auto nu hoger waardoor je meer lucht eronderdoor krijgt en je stabiliteit verliest. voor drempels is de hogere druk prettig omdat je dan niet zo snel aan de grond komt.

    De Duitse importeur heeft eind 90-er jaren lowering pins ontwikkeld waarmee je een combinatie maakt van lagere ligging en een hoge druk in het veersysteem (vloeistof aflaten = druk verlagen). Dit is de beste methode om een F optisch te verlagen waarbij je alleen maar voordelen hebt. Ik snap dat je daar nu geen geld voor over (wilt) hebben. Een beetje verlagen door druk af te laten kan wellicht geen kwaad, maar voor een paar honderd euro zijn de pins geleverd en gemonteerd. Misschien iets voor volgend jaar....
    MGFvvc '96 Charcoal met een heleboel mods - MGCGT '68 Tartan met wat mods -
    MGTF '05 BRG HFF inmiddels niet meer volledig origineel
  • MGF99
    MGF/TF First drive
    MGF/TF First drive
    BerichtenCOLON 33
    GeregistreerdCOLON vr jan 25, 2008 9:58 pm
    WoonplaatsCOLON Amsterdam

    door MGF99 » di aug 18, 2009 8:14 pm

    Oke, bedankt. Dan rij ik deze week nog wel even langs en vraag of ze er wat uit kunnen laten lopen. Ik vond de auto hiervoor prima rijden. En een sportwagen moet wel een sportwagen blijven en geen traktor toch?

    Heeft de hoogte inderdaad zoveel effect op de banden? Of kan het ook dat er gewoon goedkope banden onder zaten? Ik heb de auto destijds tweedehands gekocht met nieuwe banden van een voor mij onbekend merk.
  • Kasper
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 5017
    GeregistreerdCOLON ma sep 06, 2004 9:43 pm
    WoonplaatsCOLON Veghel (N.Br. NL)

    door Kasper » di aug 18, 2009 8:22 pm

    Nou.... een MGF is wel redelijk gevoelig voor z'n banden, met het vullen en aflaten van het vloeistofsysteem verander je de geometrie van het onderstel waardoor de stand van de banden op de weg anders wordt. Dit corrigeer je met uitlijnen.
    Als je wielen niet optimaal op de weg staan, dan slijten ze sneller (vooral voorwielen aan de binnenzijde) Ook is het niet ongewoon dat je voelt dat de auto niet echt 100% lekker op de weg ligt. (voor mij: vooral bij verhogen en niet uitlijnen)
    MGFvvc '96 Charcoal met een heleboel mods - MGCGT '68 Tartan met wat mods -
    MGTF '05 BRG HFF inmiddels niet meer volledig origineel
  • Avatar gebruiker
    bartje01
    MGF/TF Rookie
    MGF/TF Rookie
    BerichtenCOLON 78
    GeregistreerdCOLON vr jul 11, 2008 6:57 pm
    WoonplaatsCOLON Almelo (O) NL

    door bartje01 » wo aug 19, 2009 7:44 pm

    Wie kan mij aangeven wat uitlijnen ongeveer kost.
  • Bruce
    Erelid
    Erelid
    BerichtenCOLON 7787
    GeregistreerdCOLON vr jul 29, 2005 11:39 am
    WoonplaatsCOLON Zevenhuizen (NL)

    door Bruce » wo aug 19, 2009 7:57 pm

    in NL ergens rond de 55 a 70 euro voor 4 wielen...
    Witte pinkers,stoelverwarming,K&N 57i,52 mm TTB,glazen windscherm,,LLW kitje,mk2 middensteun,de-cat pijp,Phoenix exhaust,TF-LE-80th An. velgen,TF radiator,Trophy splitter,lowering pins,HID koplampen,Momo pook,zwarte raamomlijsting,Alu. teller ringen,zwarte trophy inserts,trophy uitlaat spruitstuk,mk2 downpipe,AP's,304 schijven, Piper Cams,Trophy spoiler,Viper stripes,Magnacor leads, KH-splitter,DVA head, Emerald ECU and mapping
  • Avatar gebruiker
    Tukker
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 3057
    GeregistreerdCOLON wo okt 17, 2007 10:29 pm
    WoonplaatsCOLON Nijverdal NL
    CONTACTCOLON

    door Tukker » wo aug 19, 2009 8:27 pm

    Let op dat niet de standaard waardes worden gehanteerd of de auto uit de vering wordt getrokken met het uitlijnen!
    goodgoan Tom

    [b]Toyota Prius dark gray, Audi TT 2.0 roadster dark gray (mk2)
  • whelmond
    MGF/TF Enthousiast
    MGF/TF Enthousiast
    BerichtenCOLON 102
    GeregistreerdCOLON di okt 02, 2007 8:09 pm
    WoonplaatsCOLON Wijchen

    door whelmond » do aug 20, 2009 9:13 am

    Mijn vorige F'je stond ook echt veel te laag (3-4cm tussen het wiel en de kast), maar ondanks dat heb ik 70dkm met de voorbanden en 50dkm met de achterbanden gedaan.. (veel snelweg, dat wel). Zonder dat ze schuin waren afgesleten. Kwam toen ook vaak bij Weusthof in Wijchen en zij stonden er ook van te kijken.

    Ik heb het idee dat het vooral met de uitlijning te maken heeft. Ik heb helaas de waarden niet meer aangezien ik die heb meegegeven toen ik mijn F heb verkocht. Ik meen me te herinneren dat we toen de waarden van een Trophy hebben gebruikt. Het was overigens een '97 VVC.

    Gr. wout
    MG TF LE80 zwart
  • Kasper
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 5017
    GeregistreerdCOLON ma sep 06, 2004 9:43 pm
    WoonplaatsCOLON Veghel (N.Br. NL)

    door Kasper » do aug 20, 2009 9:29 am

    Als de auto uitgelijnd is voor de te lage ligging, dan zal de slijtage aan de banden niet noemenswaardig hoger zijn. Wel zijn er dan nog negatieve invloeden op de demping en zul je wat meer drempels raken.
    MGFvvc '96 Charcoal met een heleboel mods - MGCGT '68 Tartan met wat mods -
    MGTF '05 BRG HFF inmiddels niet meer volledig origineel
  • LEBLAR
    MGF/TF Junkie
    MGF/TF Junkie
    BerichtenCOLON 762
    GeregistreerdCOLON vr feb 13, 2009 8:45 pm
    WoonplaatsCOLON Sibculo

    door LEBLAR » do aug 20, 2009 10:23 am

    bartje01 schreefColonWie kan mij aangeven wat uitlijnen ongeveer kost.


    Ik ben naar Kwik-fit geweest. (Met afspraak kost je minder tijd) Kosten 65 Euro. Keurig afgesteld op de door mij opgegeven waarden. Was ook geen discussie. Is wel op de rekening aangegeven.
    Mijn F staat op 358mm (laagste fabrieks waarde zonder lowering pins) voor 5' toe (inspoor) en achter exact 0. Heb nu ongeveer 1000 km met deze setting gereden en nog geen abnormale banden slijtage kunnen ontdekken. Wegligging is super maar moet daarbij wel bekennen dat de uitlijning direct na het monteren van PU-bussen aan de achterzijde gedaan is.
    Overigens wil ik hiermee niet zeggen dat dit de beste afstelling is. Ik weet zeker dat er hier mensen zijn met veeeeel meer ervaring op dit vlak.
    Ronald Leblanc
    1996 MGF VVC Pearlescent FlameRed (inderdaad, niet origineel)
    Mod's: Tenza open air filter, Leer stuur, Toyo Proxes T1R, PU bushes achter, KH-splitter, Windscreen, EBC Grooved discs + greenstuff blokken rondom, 80th interieur, 52mm TB, LLW kit, SS coolant pipes, alu radiator
    Upcomming: PU bussen voor.
    Next: Cool-air induct Tenza.
  • whelmond
    MGF/TF Enthousiast
    MGF/TF Enthousiast
    BerichtenCOLON 102
    GeregistreerdCOLON di okt 02, 2007 8:09 pm
    WoonplaatsCOLON Wijchen

    door whelmond » do aug 20, 2009 12:23 pm

    Kasper schreefColonAls de auto uitgelijnd is voor de te lage ligging, dan zal de slijtage aan de banden niet noemenswaardig hoger zijn. Wel zijn er dan nog negatieve invloeden op de demping en zul je wat meer drempels raken.


    Oeh absoluut! drempels/parkeergarages waren echt een ramp. Zeker als er iemand naast je in de auto zit.
    MG TF LE80 zwart
  • Renno
    MGF/TF Enthousiast
    MGF/TF Enthousiast
    BerichtenCOLON 175
    GeregistreerdCOLON zo dec 26, 2004 10:05 pm
    WoonplaatsCOLON Terneuzen (Nederland)
    CONTACTCOLON

    door Renno » vr aug 21, 2009 12:17 pm

    Tukker schreefColonLet op dat niet de standaard waardes worden gehanteerd of de auto uit de vering wordt getrokken met het uitlijnen!


    Wat zijn de juiste waardes? (met lowering pins)
    Mmmmmmmm....... MGF !!! :)))
  • Avatar gebruiker
    Thomas
    MGF/TF Junkie
    MGF/TF Junkie
    BerichtenCOLON 639
    GeregistreerdCOLON zo maart 28, 2004 12:35 pm
    WoonplaatsCOLON Maassluis Nederland

    door Thomas » za aug 22, 2009 10:05 pm

    Renno schreefColon
    Tukker schreefColonLet op dat niet de standaard waardes worden gehanteerd of de auto uit de vering wordt getrokken met het uitlijnen!


    Wat zijn de juiste waardes? (met lowering pins)


    Rond de 420 psi
    Snel....Sneller.....Snelst

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 12 en 0 gasten