BUTTON_POST_REPLY 8 berichten Pagina 1 van 1
Uitvallen motor en electrische onderdelen?
  • Avatar gebruiker
    smarttanja
    MGF/TF First drive
    MGF/TF First drive
    BerichtenCOLON 11
    GeregistreerdCOLON di jul 21, 2009 1:40 pm
    WoonplaatsCOLON Wijchen

    Uitvallen motor en electrische onderdelen?

    door smarttanja » vr aug 14, 2009 12:26 am

    Hi ev'rybody!

    Ik heb een vraag. Vandaag reed ik weg van huis, (dus enigszins koude motor) en ik was amper een kilometer van huis toen de motor en alle electrische onderdelen van mijn auto uitvielen. Dat wil zeggen: de radio werkte niet meer en het klokje is daarmee gereset, de lampen werkten niet meer, evenals de richtingaanwijzers. De alarmlichten (welke dezelfde zijn als de knipperlichten :P ) gingen WEL aan. Dit vond ik al vreemd.
    De stuurbekrachtiging werkte ook niet meer, waardoor ik met mijn volle gewicht aan het stuur moest hangen om de auto door een bocht te krijgen. (Ik had nl. de koppeling ingetrapt, zodat ik de auto rustig uit kon laten rollen.)
    Vervolgens ben ik langs de kant van de weg gaan staan en heb ik alle verlichting in het dashboard gecontroleerd. Alles werkte, de radio ging weer aan en ook de controlelampjes werkten.
    Hierna heb ik geprobeerd om de auto te starten, dit lukte. Gelukkig! :D
    Toch ben ik verbaasd dat dit gebeurde, de auto had niet een te laag toerental, ik ging in de tweede versnelling de bocht door. Ook heb ik geen andere gekke dingen gedaan of gemerkt tijdens de eerste kilometer.
    Weer thuisgekomen heb ik de motor stationair laten draaien, vervolgens de motor gecheckt en de bedrading nagekeken. Alles liep zoals het hoorde. Ik heb geen rare geluidjes of iets dergelijks gehoord of gezien. Het enige wat mijn auto vanaf begin af aan heeft gedaan (ik heb hem pas vanaf 18 juli j.l.) is tikken, waarschijnlijk veroorzaakt door de kleppen. Het lijkt mij niet waarschijnlijk dat dit er iets mee te maken heeft.
    Nu is mijn vraag, weten jullie wat dit euvel zou kunnen zijn en waar dit aan zou kunnen liggen? Zou het een eenmalige storing in de stroomcyclus kunnen zijn of is er een ander (ernstiger) probleem?
    Het moet natuurlijk niet zo zijn dat ik op de linkerbaan van de snelweg rijd en dat dit weer gebeurd...
    Ik hoop van harte dat jullie me kunnen helpen!
    Alvast bedankt!

    Groetjes Tanja

    PS. Sorry voor het lange verhaal, maar dit is de beste weergave van wat er is gebeurd.
    1e auto: Opel Tigra
    2e auto: Suzuki Vitara
    3e auto: MGF vvc
    4e auto Ford Explorer automaat
    5e auto Ford E150 (Econoline) automaat

    De laatstgenoemde heb ik ingeruild tegen mijn MG-f. :'( Ik hoop snel mijn knie weer te kunnen buigen, want dat zou betekenen dat ik weer in een MG kan stappen! I'll be waiting!
  • LEBLAR
    MGF/TF Junkie
    MGF/TF Junkie
    BerichtenCOLON 762
    GeregistreerdCOLON vr feb 13, 2009 8:45 pm
    WoonplaatsCOLON Sibculo

    door LEBLAR » vr aug 14, 2009 10:32 am

    Maar even beginnen met wat wel te verklaren is.
    De alarmlichten werken via een ander circuit dan de richtingaanwijzers. De alarmlichten werken ook als de auto van contact af is. Daarom dacht ik even aan een storing in het contactslot maar je lichten gingen ook uit vertelde je.
    De stuurbekrachtiging is electrisch. Dat deze uitviel is dus ook te verklaren.
    Bleef de motor wel draaien of viel die ook dood?

    Verder zijn er meerdere van dit soort klachten deze maand. (lijkt haast of het in de lucht zit) Deze waren accu en dynamo gerelateerd. Deze (laten) controleren kan nooit kwaad hoewel ik dat niet denk omdat later alles weer werkte. Electronica kan soms rare dingen doen.

    Het tikken zijn waarschijnlijk de kleppen. Verdient wel aandacht want de tik duidt op een verhoogde mechanische kracht. Met hydraulische klepstoters mag je eigenlijk geen tikken horen.
    Ronald Leblanc
    1996 MGF VVC Pearlescent FlameRed (inderdaad, niet origineel)
    Mod's: Tenza open air filter, Leer stuur, Toyo Proxes T1R, PU bushes achter, KH-splitter, Windscreen, EBC Grooved discs + greenstuff blokken rondom, 80th interieur, 52mm TB, LLW kit, SS coolant pipes, alu radiator
    Upcomming: PU bussen voor.
    Next: Cool-air induct Tenza.
  • DannyVVC
    MGF/TF Die Hard
    MGF/TF Die Hard
    BerichtenCOLON 296
    GeregistreerdCOLON di jul 17, 2007 9:32 am
    WoonplaatsCOLON Harderwijk
    CONTACTCOLON

    door DannyVVC » vr aug 14, 2009 10:47 am

    Voor het tikken kan je ook even een flush bij je olie gooien en deze vervangen, als dit lang niet is gedaan kan er nog wel eens wat vuil in blijven zitten waardoor de motor ook gaat tikken...
    Wishlist:
    alu 52mm TB, Respray

    Done: Hardtop, witte pinkers, KH-splitter, 75th ann velgen, black lexus taillights, K&N, Exhaust
  • Bruce
    Erelid
    Erelid
    BerichtenCOLON 7787
    GeregistreerdCOLON vr jul 29, 2005 11:39 am
    WoonplaatsCOLON Zevenhuizen (NL)

    door Bruce » vr aug 14, 2009 10:54 am

    Misschien heeft het iets te maken met het warme weer..
    Ook ik heb onlangs mijn accu vervangen doordat hij op was...

    Zo zien er in de laatste 3 maanden van het jaar ook altijd veel meer HGF-jes dan in de rest van het jaar, ook weer gerelateerd..
    Witte pinkers,stoelverwarming,K&N 57i,52 mm TTB,glazen windscherm,,LLW kitje,mk2 middensteun,de-cat pijp,Phoenix exhaust,TF-LE-80th An. velgen,TF radiator,Trophy splitter,lowering pins,HID koplampen,Momo pook,zwarte raamomlijsting,Alu. teller ringen,zwarte trophy inserts,trophy uitlaat spruitstuk,mk2 downpipe,AP's,304 schijven, Piper Cams,Trophy spoiler,Viper stripes,Magnacor leads, KH-splitter,DVA head, Emerald ECU and mapping
  • Bruno
    MGF.BE Beheerder
    MGF.BE Beheerder
    BerichtenCOLON 16480
    GeregistreerdCOLON vr jan 30, 2004 8:16 pm
    WoonplaatsCOLON "De Berg" , Belgie
    CONTACTCOLON

    door Bruno » vr aug 14, 2009 11:00 am

    LEBLAR schreefColonHet tikken zijn waarschijnlijk de kleppen. Verdient wel aandacht want de tik duidt op een verhoogde mechanische kracht. Met hydraulische klepstoters mag je eigenlijk geen tikken horen.


    Puntjes op de i : T'is het getik van de nokkenas op de hydraulische klepstoters. Eentje kan bv, wat blijven hangen, door een defect (alhoewel weinig voorkomend). een flush kan helpen, dikkere olie veelal ook, of gewoon zoals ik deed, andere stoters. Echter indien er weinig veranderd is motor gewijs, zoals IMO in het geval van de topicstarter, zou ik ook eerder denken aan het VVC mechanisme. Gaat het weg als de motor warmer wordt ? In dat geval niet van wakker liggen, heel normaal, vooral als er net te weinig olie in de motor zit. Toppen van de olie helpt in dat geval perfect !
    MG's :
    - VOLCANO MGF '180' VVC / - BRGMGTF135
    Non-MG's :
    - Mercedes CLA AMG line shooting break / - Mercedes Vito 113 CDI
    Racecars :

    - YELLOW MG ZR 190 / - WHITE MG ZR 190 VHPD Official cupracer / - YELLOW Rover114 Official cupracer EVO "Ex Cor Euser"/ - WHITE Rover 114 Official cupracer
  • Heinrich
    MGF/TF Die Hard
    MGF/TF Die Hard
    BerichtenCOLON 418
    GeregistreerdCOLON vr feb 13, 2009 9:41 am
    WoonplaatsCOLON Rozenburg, Nederland

    Vergelijkbaar

    door Heinrich » vr aug 14, 2009 11:37 am

    Het lijkt inderdaad op het probleem wa tik gehad heb met mijn mgf,
    Bij mij bleek het de dynamo te zijn (is inmiddels vervangen door een nieuwe)
    MGF VVC rood, ttb 52MM K&n Filter. wind screen
  • Avatar gebruiker
    smarttanja
    MGF/TF First drive
    MGF/TF First drive
    BerichtenCOLON 11
    GeregistreerdCOLON di jul 21, 2009 1:40 pm
    WoonplaatsCOLON Wijchen

    door smarttanja » vr aug 14, 2009 1:27 pm

    LEBLAR schreefColonMaar even beginnen met wat wel te verklaren is.
    De alarmlichten werken via een ander circuit dan de richtingaanwijzers. De alarmlichten werken ook als de auto van contact af is. Daarom dacht ik even aan een storing in het contactslot maar je lichten gingen ook uit vertelde je.
    De stuurbekrachtiging is electrisch. Dat deze uitviel is dus ook te verklaren.
    Bleef de motor wel draaien of viel die ook dood?

    Verder zijn er meerdere van dit soort klachten deze maand. (lijkt haast of het in de lucht zit) Deze waren accu en dynamo gerelateerd. Deze (laten) controleren kan nooit kwaad hoewel ik dat niet denk omdat later alles weer werkte. Electronica kan soms rare dingen doen.

    Het tikken zijn waarschijnlijk de kleppen. Verdient wel aandacht want de tik duidt op een verhoogde mechanische kracht. Met hydraulische klepstoters mag je eigenlijk geen tikken horen.



    Alles wat elektrisch is, geeft op zijn tijd problemen. Ik verwacht eigenlijk ook niets "ernstigs" juist omdat daarna alles weer werkte. Ook vandaag geen problemen gehad. Ik heb wel een probleem veroorzaakt, namelijk een gekrenkt ego in een BMW 320 :D



    Bruce schreefColonMisschien heeft het iets te maken met het warme weer..
    Ook ik heb onlangs mijn accu vervangen doordat hij op was...

    Zo zien er in de laatste 3 maanden van het jaar ook altijd veel meer HGF-jes dan in de rest van het jaar, ook weer gerelateerd..

    Bruno schreefColon
    LEBLAR schreefColonHet tikken zijn waarschijnlijk de kleppen. Verdient wel aandacht want de tik duidt op een verhoogde mechanische kracht. Met hydraulische klepstoters mag je eigenlijk geen tikken horen.


    Puntjes op de i : T'is het getik van de nokkenas op de hydraulische klepstoters. Eentje kan bv, wat blijven hangen, door een defect (alhoewel weinig voorkomend). een flush kan helpen, dikkere olie veelal ook, of gewoon zoals ik deed, andere stoters. Echter indien er weinig veranderd is motor gewijs, zoals IMO in het geval van de topicstarter, zou ik ook eerder denken aan het VVC mechanisme. Gaat het weg als de motor warmer wordt ? In dat geval niet van wakker liggen, heel normaal, vooral als er net te weinig olie in de motor zit. Toppen van de olie helpt in dat geval perfect !


    Ik ga nog kijken naar het oliepeil, waarschijnlijk komt er een dikkere olie in. Ik heb motorisch nog niets veranderd, het enige wat nu is veranderd zijn de koplampen. Daar heb ik Xenon in (laten) bouwen. Maar daar zal het euvel vast niet aan liggen.


    Hoe dan ook, bedankt voor jullie reacties!

    Groetjes Tanja
    1e auto: Opel Tigra
    2e auto: Suzuki Vitara
    3e auto: MGF vvc
    4e auto Ford Explorer automaat
    5e auto Ford E150 (Econoline) automaat

    De laatstgenoemde heb ik ingeruild tegen mijn MG-f. :'( Ik hoop snel mijn knie weer te kunnen buigen, want dat zou betekenen dat ik weer in een MG kan stappen! I'll be waiting!
  • Avatar gebruiker
    jantje
    MGF/TF Junkie
    MGF/TF Junkie
    BerichtenCOLON 574
    GeregistreerdCOLON di jul 17, 2007 3:41 pm
    WoonplaatsCOLON Laarne (België)

    't zal wel aan mij liggen....

    door jantje » vr aug 14, 2009 1:40 pm

    Maar, controleer toch maar eens de aansluiting van de startmotor...
    De kabel die van de alternator komt en naar de batterij loopt, was bij mij niet bevestigd, waardoor ik een gelijkaardig probleem had. Soms gaf het contact, maar ook soms niet, en als je dan een eerder zwakke batterij hebt...

    Eens kijken kan nooit kwaad denk ik dan
    Maar wellicht zie ik overal dergelijke spoken..
BUTTON_POST_REPLY 8 berichten Pagina 1 van 1

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 15 en 0 gasten