HGF?
  • Avatar gebruiker
    Basmeg
    MGF/TF First drive
    MGF/TF First drive
    BerichtenCOLON 30
    GeregistreerdCOLON vr jul 07, 2006 5:09 am
    WoonplaatsCOLON Voorthuizen

    HGF?

    door Basmeg » zo jul 05, 2009 5:53 pm

    Vandaag getoerd met de MG. Een rit van een kleine honderd kilometer. Bij thuiskomt hoorde ik bij het legen van de kofferbak een ietwat sissend geluid. De koelvloeistof bleek zo'n twee centimeter hoger te staan dan normaal. Ook het olieniveau stond beduidend hoger dan het maximum van de peilstok. Hoewel de motor uit was 'bubbelde' er wel wat in het koelwaterreservoir. Er was geen sprake van 'sludge' aan de oliepeilstok en ook de dop voor het bijvullen van de olie vertoonde geen sporen van olie vermengd met koelvloeistof. Tijdens de rit stond de wijzer van de temperatuurmeter constant horizontaal en de meter van de olietemperatuur is niet boven de 120 graden uitgekomen. M'n TF heeft een kleine maand geleden een grote beurt gehad. Twee jaar geleden een HGF gehad die door Autohome is verholpen. Er is toen een LR-pakking gemonteerd. Sindsdien 15 000 kilometer genoten.
    Sta ik aan de vooravond van (weer) een HGF? :(
    MG TF 160 2002 Anthracite
  • Sander
    Technical Specialist
    Technical Specialist
    BerichtenCOLON 7902
    GeregistreerdCOLON wo maart 24, 2004 11:08 pm
    WoonplaatsCOLON Essen (BE)

    door Sander » zo jul 05, 2009 6:52 pm

    Best mogelijk, maar wellicht is het iets simpelers. Begin met de dop van het koelwater reservoir te vervangen. Als die stuk is houd die de druk niet meer en stijgt het koelwater.
    Building >200BHP K-series
  • Wiellem
    MGF/TF Die Hard
    MGF/TF Die Hard
    BerichtenCOLON 338
    GeregistreerdCOLON do apr 09, 2009 8:50 am
    WoonplaatsCOLON omg 's Hertogenbosch

    door Wiellem » zo jul 05, 2009 7:41 pm

    Of gewoon een koelslang met eens scheurtje of iets dergelijks?
    MGF 1.8 MY2000 BRG
    Trophy koplampen - MGTF achterlichten - Janspeed uitlaat - 52mm TTB - K&N 57i filter - 16 inch 11-spoke MGTF160 velgen - MG red AP's - Pioneer TS-WX11A Subwoofer - Rolbeugel
  • .:bert:.
    MGF/TF Junkie
    MGF/TF Junkie
    BerichtenCOLON 611
    GeregistreerdCOLON wo maart 14, 2007 8:42 pm
    WoonplaatsCOLON Halen

    door .:bert:. » zo jul 05, 2009 8:19 pm

    Wiellem schreefColonOf gewoon een koelslang met eens scheurtje of iets dergelijks?


    Dan zou het waterniveau zakken.
    MGF'96

    52" TTB, Donkere Cup's, Good-Year Eagle F1 GS-D3, Miltek, Witte Pinkers, Lowering Pins, Washers.
  • Avatar gebruiker
    Thomas
    MGF/TF Junkie
    MGF/TF Junkie
    BerichtenCOLON 639
    GeregistreerdCOLON zo maart 28, 2004 12:35 pm
    WoonplaatsCOLON Maassluis Nederland

    door Thomas » zo jul 05, 2009 9:27 pm

    Hoeveel tijd na thuiskomst, heb je het oliepeil nagekeken?
    Volgens mij zou je oliepeil kort na een rit zeker niet zo hoog kunnen staan.
    De olie zit dan deels door je blok heen.

    Thomas
    Snel....Sneller.....Snelst
  • Wiellem
    MGF/TF Die Hard
    MGF/TF Die Hard
    BerichtenCOLON 338
    GeregistreerdCOLON do apr 09, 2009 8:50 am
    WoonplaatsCOLON omg 's Hertogenbosch

    door Wiellem » zo jul 05, 2009 10:20 pm

    .:bert:. schreefColon
    Wiellem schreefColonOf gewoon een koelslang met eens scheurtje of iets dergelijks?


    Dan zou het waterniveau zakken.


    Hmm ja maar zou wel het sissen verklaren :oops:
    MGF 1.8 MY2000 BRG
    Trophy koplampen - MGTF achterlichten - Janspeed uitlaat - 52mm TTB - K&N 57i filter - 16 inch 11-spoke MGTF160 velgen - MG red AP's - Pioneer TS-WX11A Subwoofer - Rolbeugel
  • Kasper
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 5017
    GeregistreerdCOLON ma sep 06, 2004 9:43 pm
    WoonplaatsCOLON Veghel (N.Br. NL)

    door Kasper » zo jul 05, 2009 10:44 pm

    Ik kan voorlopig alleen met de visie van Sander mee gaan, Die dop moet je eigenlijk om de 3-4 jaar even vervangen. (Maar geen enkele garage - ook ex dealer - doet dat)

    In je koelsysteem zijn de dop op het expansievat en de ontluchtingsschroef op de radiateur wellicht de meest voorkomende probleemveroorzakers. Negeren van deze problemen leiden tot ernstigere gevolgen terwijl ze beide zo klein en goedkoop zijn dat je ze beter gewoon op voorhand kunt aanschaffen.
    (laatst nog iemand onderweg vooruit kunnen helpen met een radiateur ontluchtingsplug.
    MGFvvc '96 Charcoal met een heleboel mods - MGCGT '68 Tartan met wat mods -
    MGTF '05 BRG HFF inmiddels niet meer volledig origineel
  • Bruno
    MGF.BE Beheerder
    MGF.BE Beheerder
    BerichtenCOLON 16480
    GeregistreerdCOLON vr jan 30, 2004 8:16 pm
    WoonplaatsCOLON "De Berg" , Belgie
    CONTACTCOLON

    Re: HGF?

    door Bruno » zo jul 05, 2009 10:53 pm

    Basmeg schreefColonEr is toen een LR-pakking gemonteerd. Sindsdien 15 000 kilometer genoten. (


    Om te beginnen is het al fout er van uit te gaan dat een LR-pakking de oplossing is van het HGF probleem. Dit probleem is immers veel complexer, dan alleen maar een OEM koppakking die qua architectuur niet goed zou zijn. Dat is immers zeker niet zo.
    Met de zoekfunctie vind je hier eventueel nog massa's info over.
    Ik haal het gewoon maar even aan, daar ik tegenwoordig weer niks anders hoor, van mensen die deze LR pakking werd aangeraden, als zou ze beter zijn. (in sommige gevallen is dat zo, maar niet altijd; Daarenboven heb je altijd vermogens verlies met een LR pakking)


    Wat je probleem betreft : Nog geen paniek, zoals Sander zegt, zou ik ook beginnen met een stop te vervangen, en verder in het begin als goed in het oog te houden. Je olieniveau dat stijgt, lijkt me sterk. waarschijnlijk vorige keer iets te veel in gegoten. T'zou erger zijn, als je na 100 KM een liter kwijt was.
    Water kan er alvast niet bij zitten, want dan was de olie, koffie met melk, qua kleur. Is de kleur van de olie en het water dus normaal, en verlies je geen water, zou ik me dus zeker geen zorgen maken.
    andere stop erop, en het probleem van het sissen en een te hoog waterniveau, is van de baan.

    succes !
    MG's :
    - VOLCANO MGF '180' VVC / - BRGMGTF135
    Non-MG's :
    - Mercedes CLA AMG line shooting break / - Mercedes Vito 113 CDI
    Racecars :

    - YELLOW MG ZR 190 / - WHITE MG ZR 190 VHPD Official cupracer / - YELLOW Rover114 Official cupracer EVO "Ex Cor Euser"/ - WHITE Rover 114 Official cupracer
  • LEBLAR
    MGF/TF Junkie
    MGF/TF Junkie
    BerichtenCOLON 762
    GeregistreerdCOLON vr feb 13, 2009 8:45 pm
    WoonplaatsCOLON Sibculo

    door LEBLAR » ma jul 06, 2009 4:23 pm

    En wat betreft je olie niveau. Wanneer de olie bij koude motor tegen het max. aan zit gaat het er bij warme motor overheen. Na twee minuten is de olie grotendeels al weer terug gezakt maar nog lang niet afgekoeld.
    Ronald Leblanc
    1996 MGF VVC Pearlescent FlameRed (inderdaad, niet origineel)
    Mod's: Tenza open air filter, Leer stuur, Toyo Proxes T1R, PU bushes achter, KH-splitter, Windscreen, EBC Grooved discs + greenstuff blokken rondom, 80th interieur, 52mm TB, LLW kit, SS coolant pipes, alu radiator
    Upcomming: PU bussen voor.
    Next: Cool-air induct Tenza.
  • Avatar gebruiker
    Basmeg
    MGF/TF First drive
    MGF/TF First drive
    BerichtenCOLON 30
    GeregistreerdCOLON vr jul 07, 2006 5:09 am
    WoonplaatsCOLON Voorthuizen

    door Basmeg » do jul 09, 2009 8:36 pm

    Ik ben een beetje gerustgesteld. Zal morgen een nieuwe dop halen. En het goed in de gaten blijven houden.
    MG TF 160 2002 Anthracite
  • Avatar gebruiker
    Basmeg
    MGF/TF First drive
    MGF/TF First drive
    BerichtenCOLON 30
    GeregistreerdCOLON vr jul 07, 2006 5:09 am
    WoonplaatsCOLON Voorthuizen

    door Basmeg » za jul 11, 2009 12:50 pm

    :cry: Helaas. Gisteren een nieuwe dop gehaald en gemonteerd. Daarna een stuk gereden. Koelwatertemperatuur- en olietemperatuurmeter gaven tijdens de rit normale waarden aan. Daarna samen met een monteur bij garage waar onze andere auto vandaan komt gekeken. Bij zo'n 2 500 a 3 000 toeren bleef er lucht komen uit het geopende reservoir. Ook stroomde het reservoir over. Geen sporen van olie in het koelwater. Kan maar 1 conclusie trekken: HGF.
    MG TF 160 2002 Anthracite
  • Brooklands
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 4388
    GeregistreerdCOLON wo jul 06, 2005 4:21 pm

    door Brooklands » za jul 11, 2009 1:21 pm

    Basmeg schreefColonKan maar 1 conclusie trekken: HGF.


    Dat is behoorlijk balen zijn na slechts 15.000 km. De lol zou er bijna af gaan. :shock:
  • Avatar gebruiker
    jantje
    MGF/TF Junkie
    MGF/TF Junkie
    BerichtenCOLON 574
    GeregistreerdCOLON di jul 17, 2007 3:41 pm
    WoonplaatsCOLON Laarne (België)

    heb dat ook voorgehad

    door jantje » za jul 11, 2009 2:38 pm

    Heb dat inderdaad ook gehad.
    Na minder dan 15.000 km opnieuw een HGF.
    De dealer waar ik nu ga, stelt dat er vaak nog een ouder model van pakking wordt gebruikt. is blijkbaar aan de dealers medegedeeld. De nieuwe versie wordt geleverd met speciale busjes en bouten (blijkbaar zouden de bouten af fabriek een ietsie pietse te lang zijn, waardoor correct aanspannen niet mogelijk is?!? :shock:
    In ieder geval hoop ik dat je euvel snel verholpen is en je niet te diep in je geldbeugel moet tasten.
    Een Britse wagen rijden is bijna net zo duur als een vrouw nemen...
  • Sander
    Technical Specialist
    Technical Specialist
    BerichtenCOLON 7902
    GeregistreerdCOLON wo maart 24, 2004 11:08 pm
    WoonplaatsCOLON Essen (BE)

    door Sander » za jul 11, 2009 3:12 pm

    let er op dat het van enorm belang is dat de hoogte van de liners ok is en dat de kop vlak en helemaal gaaf is. Anders is een nieuwe pakking nooit een duurzame oplossing.
    Building >200BHP K-series
  • Avatar gebruiker
    Basmeg
    MGF/TF First drive
    MGF/TF First drive
    BerichtenCOLON 30
    GeregistreerdCOLON vr jul 07, 2006 5:09 am
    WoonplaatsCOLON Voorthuizen

    door Basmeg » za jul 11, 2009 11:59 pm

    Het ligt in m'n bedoeling om de auto naar British Car Centre in Baarn (bccb) te brengen voor reparatie. Hangt ook een beetje van de prijs af. Bij Autohome was ik, inclusief vervangen van de distributieriem en waterpomp, € 1 000 kwijt. Bij een eerste contact met bccb was sprake van € 1 000 tot € 1 500. Ik zal vragen welk type koppakking ze gebruiken en of ze bouten van de juiste lengte gebruiken. Om te beoordelen of hoogte van de liners juist is en of de kop verder gaaf is ben ik toch afhankelijk van de expertise van bccb. Maandag hierover verder.
    Kan me herinneren dat er in het clubblad een artikel stond wat de thermostaat als veroorzaker van een hgf bestempelde. De thermostaat die de doorstroom van koelwater van het blok naar de radiateur regelt. Waarom deze thermostaat niet gewoon verwijderen? Duurt het wellicht iets langer voordat het blok op temperatuur is, maar ja, ik rij toch enkel als het mooi weer is.Of is deze redernering te kort door de bocht?
    MG TF 160 2002 Anthracite

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 11 en 0 gasten